مزایای آب درمانی در حیوانات خانگی

آب درمانی یا ورزش مبتنی بر آب، پایه اصلی توانبخشی فیزیکی است و فواید فوق العاده ای برای انواع حیوانات خانگی دارد. در این مقاله فواید استفاده از تردمیل آبی و شنا درمانی بطور کامل توضیح داده می شود.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، تردمیل زیر آبی برای حیوانات خانگی، در هر طرف توسط پنجره های ضخیم پلکسی گلاس محصور شده است. بیمار وارد مخزن خالی می شود و سپس آب مخزن از پایین به بالا پر می شود.

مزیت تردمیل آبی این است که درمانگر توانبخشی می تواند تمام جنبه های برنامه را کنترل کند. ارتفاع آب و سرعت تسمه را می توان به گونه ای تنظیم کرد که نیازهای هر حیوان خانگی را برآورده کند و حداکثر مزایا را به دست آورد. می توان از وسایل کمکی مانند جلیقه نجات استفاده کرد.

شناوری : خاصیت آب که به ما امکان شناور شدن می دهد. این ویژگی میزان تحمل وزن روی مفاصل را کاهش می دهد، لذا باعث می شود ورزش درد کمتری داشته باشد. همچنین یک مؤلفه ایمنی را فراهم می کند، زیرا آب از افتادن حین تمرینات ورزشی جلوگیری می کند

فشار هیدرواستاتیک : فشار ثابت آب که به تورم مفاصل و بافت ها کمک می کند

دما : آب گرم حس خوبی دارد و می تواند عضلات منقبض را شل کند

انسجام / آشفتگی : مقاومتی که توسط آب ایجاد می شود به عضلات اجازه می دهد قوی تر شوند و آمادگی قلبی عروقی را بهبود ببخشد.

 

 

فواید شنا :

تفاوت شنا با تردمیل زیر آب این است که یک ورزش بدون دردسر است و نیازی به تحمل وزن ندارد.

جلسات آب درمانی به تدریج و در صورت نیاز تنظیم می شود. شدت برنامه بسته به شرایط و نیاز بیمار در هر جلسه تغییر می کند. سطح انرژی، دامنه حرکتی و سرعت (راه رفتن) برای هر حیوان خانگی کنترل می شود.

 

چه زمانی آب درمانی نیاز است؟

1- آماده سازی بیمار قبل از جراحی

2- بیماران بعد از عمل

3- بیماری های مغز و اعصاب (جراحی کمر)

4- مشکلات ارتوپدی مثل پارگی صلیبی (ACL)، شکستگی استخوان، رگ به رگ شدن و کشیدگی عضلات

5- شرایط عصبی مانند بیماری دیسک بین مهره ای و شرایط دژنراتیو

6- آرتروز

7- شرایط سالمندی

8- کاهش وزن

 

آب درمانی یک ابزار فوق العاده است، اما برای حیوان خانگی بیمار شما تحت هر شرایطی معجزه نمی کند. طرح درمان ایده آل باید توسط یک متخصص توانبخشی طراحی شود که ترکیبی از روش هایی را در خود جای دهد که بتواند بهترین اثربخشی را برای حیوان خانگی شما به ارمغان بیاورد.