همه چیز در رابطه با پانکراس در حیوانات خانگی

لوزالمعده عضوی کشیده و مسطح است که در محوطه ی شکمی و در امتداد روده کوچک قرار دارد. این اندام کوچک وظایف بزرگی در تنظیم سطح گلوکز حیوان خانگی شما از طریق ترشح انسولین دارد، ترشحات گوارشی را کنترل می کند و حتی می تواند بر هورمون های رشد خاصی، تأثیر بگذارد.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، اگر بخشی از لوزالمعده به طور طبیعی کار نکند، می تواند منجر به دیابت یا پانکراتیت شود، که هر دوی این موارد در صورت عدم توجه می توانند برای حیوان خانگی شما خطرناک باشند.

لوزالمعده دارای 3 نوع سلول اصلی شامل سلول های جزیره ای، سلول های آسینار و سلول های مجراوی می باشد.

سلول های جزیره که جزایر لانگرهانس نیز نامیده می شوند، مسئول عملکردهای غدد درون ریز پانکراس مانند ترشح انسولین، گلوکاگون و سوماتوستاتین هستند. انسولین در پاسخ به افزایش سطح گلوکز خون (معروف به قند خون)، گلوکاگون در پاسخ به سطوح پایین گلوکز خون آزاد می شود و سوماتوستاتین می تواند سطح انسولین، هورمون محرک تیروئید و هورمون رشد را کاهش دهد و تعداد آنزیم های گوارشی دفع شده را کاهش دهد.

سلول های جزایر لانگرهانس انسولین را آزاد می کنند تا کربوهیدرات ها، اسیدهای چرب و اسیدهای آمینه خاصی را تجزیه کرده و آنها را به گلوکاگون، تری گلیسیرید و پروتئین برای ذخیره سازی تبدیل کنند. انسولین همچنین میزان گلوکزی را که می تواند وارد سلول های چربی (آدیپوسیت)، سلول های کبدی و گلبول های سفید خون به نام مونوسیت ها شود را کنترل می کند.

 

گلوکاگون میزان ترشح انسولین از سلول های کبدی (هپاتوسیت ها) را محدود می کند. هنگامی که سطح قند خون پایین است، این امر به بدن اجازه می دهد تا منابع انرژی ذخیره شده را تجزیه کند.

سلول های آسینار عملکرد برون ریز پانکراس را کنترل می کنند و آنزیم های گوارشی تولید می کنند. سلول های آسینار برای کمک به خنثی کردن اسید معده، تولید برخی از آنزیم های گوارشی، ذخیره و تولید زیموژن ها و حتی کمک به کنترل جمعیت باکتریایی در روده کوچک، بی کربنات تولید می کنند.

سلول های مجراوی اجازه می دهند تا آنزیم های گوارشی از پانکراس خارج شده و وارد دستگاه گوارش شوند. آنها همچنین بی کربنات، آب و عوامل ذاتی را دفع می کنند. پانکراس توسط هورمون ها و اعصاب تنظیم می شود.

اگر عملکرد غدد درون ریز پانکراس مختل گردد، می تواند منجر به دیابت شود.

اگر عملکرد قسمت برون‌ریز پانکراس مختل شود، می‌تواند منجر به ترشح بیش از حد آنزیم‌های گوارشی و کمبود پروآنزیم‌ها برای مقابله با آن شود و سبب ایجاد درد و التهاب در ناحیه ی لوزالمعده می شود.