اهمیت حیاتی کلیه ها در حیوانات خانگی!

سگ ها و گربه ها همانند همه پستانداران دارای یک جفت کلیه می باشند که مسئول انجام بسیاری از عملکردهای حیاتی بدنشان می باشد. سالم نگه داشتن این اندام و تشخیص علائم اولیه بیماری های مربوطه، می تواند به حیوان خانگی شما کمک کند زندگی طولانی و شادتری داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک" ، سگ ها و گربه ها معمولاً دو کلیه دارند. موقعیت مکانی آنها در شکم، درست در پشت آخرین دنده قرار دارد. کلیه ها و حالب بخشی از دستگاه ادراری فوقانی در نظر گرفته می شوند، در حالی که مثانه و مجرای ادرار بخشی از دستگاه ادراری تحتانی هستند.

این اندام های لوبیایی شکل بسیاری از وظایف مهم را در بدن انجام می دهند. کلیه ها مواد زائد را از جریان خون حذف می کنند، مواد معدنی ضروری مانند پتاسیم و سدیم را تنظیم می کنند، تولید گلبول های قرمز را مدیریت می کنند، آب را برای حفظ هیدراتاسیون طبیعی حفظ می کنند و ادرار تولید می کنند.

حیوانات خانگی ممکن است به دو نوع مشکل کلیوی دچار شوند : نارسایی حاد کلیه و نارسایی مزمن کلیوی

 با نارسایی حاد و مزمن کلیه، کلیه ها دچار مشکل می شوند و حیوانات خانگی ممکن است دچار کم آبی بدن و ناتوانی در حذف مواد زائد از جریان خون شوند. این امر باعث عدم تعادل پتاسیم، سدیم و سایر الکترولیت ها می شود و بسته به نوع و شدت بیماری ممکن است ادرار کمتر یا بیشتر تولید کند.

 
 

علائم آسیب کلیوی در حیوانات خانگی :

1- استفراغ و بی اشتهایی

2- کمبود انرژی

3- ضعیف و ناپایدار بودن هنگام راه رفتن

4- افزایش یا کاهش ادرار

 

چگونه کلیه های حیوان خانگی خود را سالم نگه دارید :

آب برای هیدراته نگه داشتن حیوان خانگی شما و تغذیه مناسب کلید حفظ عملکرد صحیح کلیه های حیوان خانگی شما هستند. با وجود اینکه دادن غذای خشک به حیوان خانگی راحت است، گاهی اوقات بهتر است که غذای خانگی را در رژیم غذایی حیوان خانگی خود قرار دهیم. مطمئن شوید که حیوان خانگی شما هر روز به آب تمیز دسترسی دارد. کاسه های آب و غذا باید روزانه تمیز شوند.

گربه ها آب تمیز تازه را ترجیح می دهند. تهیه یک آبنما اغلب آنها را تشویق می کند که آب بیشتری بنوشند.

گیاهان سمی، محصولات شوینده، غذاهای سمی و...  را از حیوانات خانگی خود دور نگه دارید. اگر حیوان خانگی شما چیزی می خورد یا می لیسید که به طور بالقوه به کلیه هایش آسیب می رساند، فوراً با دامپزشکان وبسایت ما تماس حاصل نمایید.