توده های پوستی در سگ

انواع مختلفی از توده های پوستی در سگ ها وجود دارد که برخی از آنها خوش خیم و برخی دیگر بدخیم هستند. هیستیوسیتوم ها نوعی توده پوستی خوش خیم و غیر سرطانی در سگ ها هستند.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک" ، هیستیوسیتوم یک تومور پوستی شایع است که معمولا در سگ های زیر 2 سال دیده می شود. این تومورها از یک سلول ایمنی به نام "هیستوسیت" رشد می کنند که برای محافظت در برابر هر چیز مضر در محیط وجود دارد. هیستوسیت ها در هر جایی که با محیط تماس داشته باشد مانند معده، روده، بینی و به ویژه در پوست وجود دارند.

هیستیوسیتوم بیشتر در نژادهای خاصی مانند کوکر اسپانیل، گریت دینز، داش‌هاند، باکسر، بول تریر و انواع خاصی از رتریورها (مخصوصاً با پوشش مسطح) رخ می‌دهند.

 

 

هیستیوسیتوم ها چه شکلی هستند؟

هیستیوسیتوم ها معمولا در سگ های زیر 2 سال ظاهر می شوند و توده یا تومور با رشد سریع هستند. آنها معمولاً برجسته، سفت و بدون درد هستند و به احتمال زیاد یک توده منفرد هستند. آنها همچنین می توانند ظاهر یک دکمه را داشته باشند و به همین علت به عنوان "تومور دکمه ای" شناخته می شوند.

شایع ترین مکان هایی که آنها ظاهر می شوند روی پاها، ناحیه سر و گردن و گاهی اوقات روی گوش می باشد.

 

درمان هیستیوسیتوم در سگ ها :

درمان هیستیوسیتوم معمولا با نظارت ساده توده برای تغییرات در مواردی مانند اندازه، رنگ، بافت آغاز می شود. اکثر هیستیوسیتوم ها پس از چند ماه افت می کنند یا خود به خود از بین می روند و به ندرت باز می گردند. با این حال، اگر نگرانی وجود داشته باشد، می توان آنها را به سادگی با جراحی برداشت.