بیماری زایی کرم های گرد در حیوانات خانگی

کرم های گرد یک انگل روده ای مشترک در سگ و گربه می باشند که غالبا توله سگ ها و بچه گربه ها را درگیر می کنند و در صورت عدم درمان صحیح می تواند منجر به مشکلات بزرگتری شود.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک" ، کرم های گرد می توانند هم گربه ها و هم سگ ها را آلوده کنند. Toxocara cati کرمهای گرد هستند که فقط گربه ها و بچه گربه ها را تحت تأثیر قرار می دهند، در حالی که سگ ها و توله سگ ها تحت تأثیر canis Toxocara بیمار می شوند. کرم های گرد می توانند تا 7 اینچ نیز رشد کنند. آنها به طور معمول کرم سفید رنگ هستند و ظاهر آن ها به شکل اسپاگتی می باشد.

 

چگونه حیوان خانگی من به کرمهای گرد مبتلا می شود؟

 

چندین مسیر انتقال وجود دارد:

 

1- انتقال از طریق شیر دادن مادر آلوده به فرزندانش( توله سگ و بچه گربه )

2- انتقال از طریق جفت از یک مادر باردار آلوده ( فقط توله سگ )

3- خوردن طعمه آلوده مانند جوندگان

 

علائم وجود کرم های گرد :

 

1- شکم نفخ دارد و دردناک است

2- اسهال

3- وجود کرم در استفراغ یا مدفوع

4- بعضی اوقات حیوانات خانگی هیچ علامتی ندارند

 

 

تشخیص کرم های گرد در سگ ها و گربه ها :

کرم هایی که در مدفوع یا استفراغ قابل مشاهده هستند دلیل بر حضور کرم های گرد می باشند. کرم ها به طور بالقوه ممکن است زنده و در حال حرکت باشند.

تشخیص قطعی با حضور تخمهای کرم گرد در معاینه میکروسکوپی مدفوع ( آنالیز مدفوع ) انجام می شود.

 

درمان کرم های گرد در سگ ها و گربه ها :

حضور کرم های گرد در توله سگ ها و بچه گربه ها، منجر به کمبود خون می شود. چندین دارو در درمان عفونت های ناشی از کرم های گرد مؤثر است.

بسیاری از پیشگیری های ماهانه کرم قلب نیز حاوی داروهای ضد انگلی هستند که در از بین بردن انواع انگل های روده ای نیز مؤثر است.

 

آیا کرم گرد به انسان نیز منتقل می شود؟

بله! شما و خانواده تان می توانید آلوده شوید. افراد می توانند با مصرف تصادفی خاک حاوی تخم های عفونی، عفونت کرم گرد را دریافت کنند.

کرم های گرد در بدن انسان می تواند منجر به مشکلات کبدی، پوستی یا چشمی شود. نظافت محیط و دفع مدفوع حیوان خانگیتان از محیط و شستشوی دست ها ، از جمله روش های مؤثر برای جلوگیری از عفونت کرم گرد برای شما می باشد.