مصرف شیرهای گیاهی در سگ ها

شیر های زیادی را می توان به عنوان جایگزین به جای شیر گاو به سگ ها داد.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک" ،  جایگزین های گیاهی شیر مانند شیر سویا، شیر بادام و شیر جو دوسر، همانند شیر گاو مغذی هستند و به میزان قابل توجهی دارای لاکتوز و قند کمتری هستند که آنها را جایگزین ایمن تری برای سگ ها می کند. اما آیا همه انواع شیر گیاهی برای مصرف سگ بی خطر هستند؟

 

آیا می توانم به سگم شیر گاو معمولی بدهم؟

شیر سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف است. در نگاه اول می توان به عنوان یک منبع سالم و ایده آل از مواد مغذی آن را در نظر گرفت. با این حال، به همان اندازه که شیر مغذی است، دادن آن به سگ ها همیشه ایده خوبی نیست زیرا می تواند مشکلات گوارشی متعددی ایجاد کند. بیشتر سگ ها به لاکتوز حساسیت دارند و نمی توانند شیر را به درستی هضم کنند. شیر همچنین دارای محتوای چربی و قند بالایی است که در صورت مصرف منظم می تواند باعث مشکلات وزنی یا دیابت در سگ ها شود.

 

شیر ​​گیاهی چیست؟

شیر گیاهی از منابع مختلف گیاهی مانند سویا، بادام، نارگیل و جو دوسر استخراج می شود. برخلاف شیر سنتی که از غدد شیری گاو که سرشار از پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی است، برداشت می شود، شیر گیاهی حاوی محتوای تغذیه ای کمتری است. در برخی از شیرهای گیاهی، برخی از مواد مغذی موجود در شیر گاو مانند قند و کلسیم وجود ندارد. آنها همچنین دارای لاکتوز کمتری می باشند.

 

نکاتی که باید قبل از افزودن شیر گیاهی به رژیم غذایی سگ خود در نظر بگیرید :

طبیعی است که صاحبان سگ بخواهند بهترین رژیم غذایی و تغذیه را برای سگ خود فراهم کنند. در حالی که فرآورده های شیر گیاهی اغلب جایگزین ایمن تری برای شیر گاو هستند و در عین حال برخی از فواید تغذیه ای مشابه را حفظ می کنند، هنوز هم بهتر است با دامپزشک خود مشورت کنید و در مورد فواید و خطرات دادن شیر گیاهی به سگ خود مشورت بگیرید. جهت این کار می توانید از مشاورین آنلاین سامانه دامپزشک نیز بهره مند شوید.

 

آیا شیر سویا برای سگ ها بی خطر است؟

شیر سویا محبوب ترین و رایج ترین جایگزین شیر گاو می باشد. از دانه های سویا گرفته می شود و منبع جایگزین پروتئین برای انسان ها و حیوانات است. در واقع، پروتئین سویا یک عنصر رایج در بیشتر غذاهای تجاری موجود برای سگ ها است. شیر سویا از خیساندن، آسیاب کردن و جوشاندن دانه های سویا و فیلتر کردن ذرات جامد به دست می آید.

شایع ترین مشکل سلامتی مرتبط با شیر سویا در سگ ها، ایجاد واکنش آلرژیک است. آلرژی غذایی در سگ‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که بدن آنها در برابر یک جزء بالقوه آلرژیک در غذا یا نوشیدنی که مصرف می‌کنند، واکنش ایمنی نشان دهد.

بیشتر موارد آلرژی غذایی در سگ ها به دلیل واکنش نسبت به پروتئین موجود در رژیم غذایی ایجاد می شود. از آنجایی که شیر سویا حاوی مقادیر بالایی پروتئین است، در مقایسه با سایر فرآورده های شیری، خطر نسبتاً بالاتری برای ایجاد واکنش آلرژیک در سگ ها دارد.

در طول آماده سازی شیر سویای تجاری ، به آنها قند اضافه می شود. مصرف مداوم شیر سویا در سگ ها می تواند خطر ابتلا به دیابت شیرین را افزایش دهد. ماده قندی همچنین می تواند به آرامی دندان های سگ را تخریب کرده و منجر به بیماری پریودنتال شود.

 

 

آیا شیر بادام برای سگ ها بی خطر است؟

بادام بر خلاف سایر آجیل ها، برای سگ ها سمی نیست و بی خطر می باشد. شیر بادام معمولی به دلیل محتوای کم کالری و پروتئین و محتوای چربی نسبتاً بالاتر در مقایسه با سایر جایگزین های شیر، در بین انسان هایی که رژیم کتوژنیک سختی دارند، محبوب است. در سگ ها، شیر بادام در مقادیر کم به عنوان نوعی درمان یا مکمل بی خطر است.

مشکلاتی که در دادن شیر بادام در سگ ها پیش می آید بیشتر به مشکلات گوارشی مربوط می شود. هضم بادام به دلیل داشتن چربی بالا برای برخی سگ ها دشوار است و در نتیجه علائم گوارشی مانند اسهال آبکی و روغنی ایجاد می شود.

محتوای چربی بالای شیر بادام همچنین می تواند به طور بالقوه منجر به پانکراتیت در سگ ها شود، یک بیماری گوارشی جدی که در صورت عدم رسیدگی فوری می تواند کشنده باشد. این وضعیت معمولاً با مصرف مواد غذایی پرچرب ایجاد می شود. اگر تصمیم دارید به سگ خود شیر بادام بدهید، بهتر است آن را در مقادیر کم به او بدهید تا از بروز این مشکلات سلامتی جلوگیری کنید.

 

آیا شیر جو دوسر برای سگ ها بی خطر است؟

شیر جو دوسر از غلات کامل جو دوسر که در آب خیسانده و مخلوط می‌شوند، گرفته می‌شود. شیر جو دوسر بسیار قابل هضم است و عملاً هیچ ماده سمی ندارد، بنابراین دادن آن به سگ بسیار ایمن است. همچنین حاوی مواد مغذی بالاتری مانند ویتامین B کمپلکس، کلسیم و ویتامین D در مقایسه با سایر شیرهای ​​گیاهی است.

تنها خطر مرتبط با شیر جو دوسر در سگ، محتوای فیبر نسبتا بالای آن است. در حالی که فیبر برای سالم نگه داشتن دستگاه گوارش ضروری است، مصرف بیش از حد آن می تواند منجر به علائم مختلفی مانند یبوست و اسهال شود. مانند سایر جایگزین های شیر گاو، شیر جو دوسر بهتر است در حد اعتدال مصرف شود تا از مشکلات احتمالی گوارشی جلوگیری شود.