عفونت با کوکسیدیا در سگ و گربه

کوکسیدیا ها موجودات تک سلولی یا تک یاخته ای هستند که بخشی از چرخه زندگی خود را در سلول های پوششی روده سگ ها و گربه ها زندگی می گذرانند.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، گونه های متعددی از کوکسیدیا وجود دارد، اما در سگ ها و گربه ها، بیشتر عفونت ها توسط جنس Isospora ایجاد می شود. سگ‌ها و گربه‌ها هر کدام ایزوسپورای  خاص خود را دارند. به این معنی که آلودگی از سگ به گربه یا بلعکس و یا به انسان سرایت نمی کند. برخی از انواع کمتر رایج کوکسیدیا، شامل توکسوپلاسما و کریپتوسپوریدیوم وجود دارند که می توانند انسان را نیز آلوده کنند.

این انگل ها می توانند توسط سگ ها و گربه ها حمل شوند، اما در منابع عمومی آب برخی از شهرهای بزرگ نیز یافت شده اند و این امر برای بیماران سرطانی و افراد مسن، یک خطر بالقوه می باشد.

 

علل عفونت کوکسیدیا در سگ و گربه :

سگ و گربه با بلعیدن کوکسیدیای نابالغ که اووسیست نامیده می شود به کوکسیدیا مبتلا می شوند. اووسیست ها در مدفوع و در خاک آلوده به مدفوع یافت می شوند. در دما و رطوبت مناسب، اووسیست ها عفونی می شوند. سگ ها و گربه ها با خوردن مستقیم مدفوع، بلعیدن چیزی که حاوی خاک آلوده است، یا با خوردن حشره یا موش آلوده، آلوده می شوند.

پس از خوردن، اووسیست عفونی باز می شود و 8 اسپوروزویت آزاد می کند. اسپوروزوئیت ها به سلول های پوششی روده میزبان حمله می کنند، جایی که در نهایت به مرحله جدیدی به نام merozoite تبدیل می شوند. مروزوئیت ها به سرعت تقسیم و تکثیر می شوند و سلول روده را پر می کنند تا زمانی که ترکیده شود. مروزوئیت هایی که آزاد می شوند به طور مشابه سلول های مجاور روده را آلوده کرده و آسیب می رسانند. هنگامی که سلول های روده به اندازه کافی از بین می روند، اسهال آبکی ایجاد می شود.

 

 

علائم بالینی عفونت کوکسیدیا در سگ و گربه :

علیرغم آسیب وارد شده به دستگاه گوارش، اکثر حیوانات دارای عفونت های تحت بالینی بدون علائم قابل تشخیص هستند. سگ های دیگر ممکن است اسهال آبکی داشته باشند که گاهی اوقات خونی است و می تواند تهدید کننده زندگی باشد، به خصوص در حیوانات خانگی بسیار جوان یا کوچک.

این اسهال آبکی می تواند منجر به کم آبی، ناراحتی شکمی، استفراغ و در موارد بسیار شدید مرگ شود.

 

گزینه های درمانی برای حیوانات خانگی مبتلا به کوکسیدیا :

از آنجایی که کوکسیدیا ها کرم نیستند، نسبت به داروهای کرم‌زدا حساس نیستند. رایج ترین داروهای مورد استفاده آنتی بیوتیک های مبتنی بر سولفات به نام کوکسیدیواستات هستند که تولید مثل کوکسیدیا را مهار می کنند. اگر کوکسیدیا قادر به تولید مثل نباشد، سیستم ایمنی حیوان خانگی باید بتواند عفونت را از بین ببرد. این بدان معنی است که طول درمان بستگی به تعداد کوکسیدیا و میزان سالم بودن سیستم ایمنی حیوان خانگی دارد.

داروهای جدیدتری به نام کوکسیدوسیدال وجود دارد که کوکسیدیا را کاملاً از بین می برند. آنها می توانند عفونت کوکسیدیایی را تنها در چند دوز از بین ببرند .

 

پیشگیری از کوکسیدیا در سگ ها و گربه ها :

اووسیست هایی که از طریق مدفوع دفع می شوند می توانند در عرض 36-12 ساعت هاگ شده و عفونی شوند. به همین دلیل، حذف مدفوع در سریع ترین زمان ممکن از محیط برای جلوگیری از آلودگی مهم است.

اووسیست ها به طیف وسیعی از شرایط آب و هوایی نسبتاً مقاوم هستند و می توانند برای مدتی در محیط زنده بمانند. این امر باعث می شود که آلودگی محیطی گام مهمی در مقابله با عفونت کوکسیدیایی باشد.