مسمومیت با آب در حیوانات خانگی!

تماشای آب بازیه سگ‌ها در استخر و دریا بسیار سرگرم‌کننده و لذت بخش است. در حین این آب بازی ها ممکن است سگ شما از آب استخر یا دریا بنوشد و سوال اصلی این است که آیا این اقدام برای سلامتی آن ها مضر است یا خیر؟

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، مسمومیت با آب بدون توجه به نوع آبی که مصرف می شود، یک اتفاق رایج در سگ ها می باشد. سگ ها در صورت مصرف آب تازه، کلردار یا شور ممکن است علائم بیماری از خود نشان دهند. بسته به نوع و حجم آب مصرفی، فرآیند سمی داخلی ممکن است متفاوت باشد، اما علائم بیرونی نشان داده شده اغلب مشابه هستند.

سدیم (نمک) یک الکترولیت مهم در بدن است. الکترولیت ها به حفظ عملکرد سلول های عضلانی و عصبی کمک می کنند. اگر سطح الکترولیت خیلی کم یا خیلی زیاد باشد، عملکرد سلول ها و اندام ها تحت تأثیر قرار می گیرد که می تواند منجر به شرایط تهدید کننده سلامتی شود.

هنگامی که نمک بیش از حد مصرف شود، سلول‌ها آب خود را آزاد می‌کنند تا تعادل سدیم و آب مناسبی را که برای عملکرد صحیح بدن لازم است حفظ کنند. هنگامی که این تعادل به هم بخورد، عوارض جانبی جدی از جمله کم آبی شدید می تواند رخ دهد.

هنگامی که حیوان خانگی بیش از حد آب شیرین بنوشد، نتیجه معکوس خواهد داشت. وقتی یک سگ بیش از حد آب شیرین می نوشد، بدن سعی می کند تعادل سدیم و آب لازم را حفظ کند و در واقع محتوای نمک بدن را به سطوح خطرناکی پایین برساند.

 

علاوه بر تغییر سطح الکترولیت، مصرف آب کلردار می تواند دستگاه گوارش را تحریک کند و منجر به زخم شدن پوشش مری شود. این اتفاق دردناک است و ممکن است به طور بالقوه منجر به از دست دادن خون زیادی شود.

هر سگی که زمانی را در آب یا اطراف آن سپری کند، چه با نمک و چه با کلر تازه، در معرض خطر مسمومیت با آب است. اگر چه این وضعیت زمانی که هوا گرم است شایع تر است، اما مسمومیت با آب ممکن است در هر زمانی از سال رخ دهد.

 

چگونه بفهمم سگم مسمومیت با آب دارد؟

علائم یا پیامدهای احتمالی مسمومیت با آب در سگ ها به شرح زیر است:

 

1- اسهال

2- استفراغ

3- کاهش اشتها

4- تشنگی بیش از حد

5- تغییر در رفتار

6- سرگردانی

7- تلو تلو خوردن یا مشکل در راه رفتن

8- نفخ شکم

9- تشنج

10- آسیب کلیه

11- ضربه مغزی

12- مرگ

 

اگر متوجه شدید که حیوان خانگی شما رفتار غیرعادی یا هر یک از علائم ذکر شده در بالا را نشان می دهد، فوراً به دامپزشک مراجعه کنید.

 

پیشگیری از مسمومیت با آب در سگ ها :

توله سگ خود را از نزدیک زیر نظر داشته باشید، به خصوص اگر می دانید که او مشتاق آب است. از رها کردن سگ‌ها در اطراف دریاچه‌ها، نهرها، اقیانوس‌ها و استخرها و همچنین آب‌پاش‌ها خودداری کنید.