مصرف آناناس در سگ ها

آناناس یک میان وعده میوه ای محبوب در میان بسیاری از مردم است. این میوه های آبدار استوایی طعم شیرین و تند منحصر به فردی را ارائه می دهند و مملو از مواد مغذی هستند که فواید سلامتی مختلفی را برای ما انسان ها به ارمغان می آورند. اما آیا می توان به حیوانات خانگی نیز از این میوه ی مغذی داد؟

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، سگ ها روش متفاوتی برای هضم و متابولیسم برخی از انواع غذاها نسبت به ما انسان ها دارند. انواع خاصی از مواد غذایی وجود دارند که برای ما انسان ها بسیار ایمن هستند، اما در صورت مصرف توسط سگ ها می توانند کشنده باشند. بنابراین طبیعی است که تعجب کنیم که آیا دادن یک میوه خاص به حیوانات خانگی ما بی خطر است یا خیر.

 

آیا آناناس برای سگ ها بی خطر است؟

بله، مصرف آناناس برای سگ ها بی خطر است. آنها برخلاف برخی میوه ها و مواد غذایی حاوی هیچ گونه ماده سمی یا مضری نیستند که می تواند باعث مشکلات شدید سلامتی شوند. با این حال، ایمن بودن آناناس به این معنا نیست که می‌توانید سگ خود را با مقادیر فراوانی از آناناس در روز تغذیه کنید.

آناناس دارای قند بالایی است. آناناس حاوی حدود 14 گرم قند در هر فنجان هستند و یکی از بالاترین مازن قند موجود را در میان میوه های معمولی دارند. این مقدار شکر ممکن است برای انسان ها اگر فقط گهگاهی مصرف شوند، قابل تحمل باشد. اما در مورد سگ هایی که تحمل قند کمتری دارند، داستان متفاوت است.

دادن روزانه آناناس در مقادیر متوسط ​​تا زیاد به سگ ها می تواند خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد، یک بیماری هورمونی جدی که در صورت عدم درمان و مدیریت صحیح می تواند کشنده باشد.

 

مواد مغذی و فواید آناناس برای سلامتی :

به جز محتوای قند بالا، آناناس میوه‌ای بسیار مغذی است که حاوی سطوح بالایی از ترکیبات مفید است که به حفظ سلامتی سگ‌ها و انسان‌ها کمک می‌کند. آناناس به قدری مملو از مواد مغذی می باشد که تنها مقدار کمی از آن ، برای برآوردن نیاز روزانه در سگ ها کافی است.

آناناس به دلیل محتوای بالای ویتامین C خود شناخته شده است. سگ‌ها می‌توانند اسید آسکوربیک مورد نیاز خود را برای عملکردهای روزانه بدن سنتز کنند، اما استفاده از منابع خارجی ویتامین C می‌تواند مزایای زیادی همانند بهبود سریع‌تر زخم، حمایت بهتر از پوست و سلامت مثانه را فراهم کند.

 

آناناس همچنین دارای فیبر بالایی است که به هضم بهتر غذا در سگ ها کمک می کند. فیبر نقش مهمی در تنظیم ترانزیت غذا در طول دستگاه گوارش دارد. به حجیم شدن مدفوع و بهبود قوام آن در موارد اسهال کمک می کند و در موارد یبوست به تنظیم حرکات روده کمک می کند. دادن آناناس به سگ ها به تضمین سلامت روده کمک میکند.

 

سگ ها برای حفظ سلامتی خود به چیزی بیش از پروتئین، چربی و کربوهیدرات نیاز دارند. ریزمغذی ها مانند ویتامین ها و مواد معدنی نیز برای حفظ سلامت سگ شما ضروری هستند. آناناس سرشار از مواد معدنی مختلف مانند پتاسیم، روی، منگنز، آهن، فسفر و مس است. آنها همچنین منبع خوبی از ویتامین های گروه B مانند تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین و فولات هستند.

این ریزمغذی ها وظایف مهمی در بدن دارند و کمبود هر یک از این مواد مغذی می تواند منجر به بروز علائم بیماری های بالینی جدی شود.

آناناس همچنین سرشار از آنتی اکسیدان است، ماده ای که با رادیکال های آزاد در بدن سگ مبارزه می کند و به جلوگیری از آسیب سلولی کمک می کند. تامین منابع آنتی اکسیدان به درمان و مدیریت بیماری های جدی مانند نارسایی کبد و کلیه کمک می کند. آنتی اکسیدان های موجود در آناناس همچنین به کاهش خطر بیماری قلبی و حتی سرطان در سگ ها کمک می کنند.

 

با وجود اینکه آناناس به طور کلی برای سگ ها بی خطر است، باید از برخی آماده سازی ها اجتناب شود. آناناس های کنسرو شده معمولاً با قند بالا تولید می شوند. آناناس های کنسرو شده موجود در بازار معمولاً توصیه نمی شوند زیرا حاوی مقدار قابل توجهی قند در خود هستند. این آناناس های کنسرو شده خطر ابتلا به دیابت را در سگ ها به شدت افزایش می دهند و علاوه بر آن، در صورت مصرف منظم می تواند باعث آسیب کلیوی و کبدی شود.

هنوز هم بهتر است قبل از اینکه سعی کنید آناناس به سگ خود بدهید، با دامپزشکان وبسایت ما مشورت کنید.