دلایل مدفوع خواری سگ ها

سگ ها رفتارها و عادات عجیبی دارند که آنها را کاملاً منحصر به فرد می کند. یکی از رفتارهای نامطلوب رایجی که سگ ها نشان می دهند زمانی است که مدفوع خود را می خورند.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک" ، این یک رفتار معمول گزارش شده است که اکثر صاحبان سگ آن را غیر طبیعی و منزجر کننده می دانند. صاحبان سگ معتقدند که این رفتار نشانه ای از یک مشکل سلامتی در سگ است که باید شناسایی و به آن رسیدگی شود. اما آیا خوردن مدفوع واقعاً به این معنی است که سگ شما بیمار است یا کمبود تغذیه ای دارد؟

 

دلایل مدفوع خواری :

چندین نظریه وجود دارد که عادت بد سگ‌ها در خوردن مدفوع را توضیح می‌دهد.

کوپروفاژی اصطلاحی است که برای توصیف عادت خوردن مدفوع یا مواد غیر خوراکی استفاده می شود. اتوکوپروفاژی به معنای خوردن مدفوع خود و آلوکوپروفاژی به معنای بلعیدن مدفوع فرد دیگری است.

در حیات وحش، حیوانات ضعیف برای پاک کردن آثار وجودی خود اقدام به انجام کوپروفاژی می کنند تا شکارچیان نتوانند آنها را شکار کنند. برای خرگوش ها، خوردن مدفوع  یک رفتار طبیعی است که به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک می کند. اتوکوپروفاژی در خرگوش ها پروبیوتیک هایی را فراهم می کند که برای هضم مناسب محتوای فیبر بالا در رژیم غذایی آنها ضروری است.

 

غریزه :

مانند سایر حیوانات، کوپروفاژی در سگ ها می تواند یک رفتار غریزی در جهت از بین بردن آثار وجودی آنها باشد. اگرچه از نظر فنی دیگر در سگ‌های اهلی این اقدام ضروری نیست، اما اعتقاد بر این است که این رفتار یک حرکت غریزی است که در ژن‌های آن‌ها باقی می‌ماند.

 

 

رژیم غذایی :

در حالی که نوع رژیم غذایی و کوپروفاژی در سگ‌ها ارتباط مستقیمی با هم ندارند، برخی از متخصصان معتقدند که رفتار مدفوع خوری ناشی از ناتوانی سگ در هضم مواد غذایی است. اگر بخش‌هایی از غذای سگ پس از عبور از دستگاه گوارش هضم نشده باقی بماند، احتمال اینکه سگ دوباره سعی کند آن را بخورد، افزایش می‌یابد.

 

کسالت :

یکی دیگر از دلایلی که اکثر کارشناسان به عنوان دلیل رفتار مدفوع خواری سگ ها ذکر می کنند، کسالت و گوشه گیری است. سگ ها حیواناتی بسیار اجتماعی هستند و نیاز به تعامل مکرر با صاحب خود یا با سگ های دیگر در خانه دارند. اگر سگ‌ها به‌ویژه برای مدت طولانی تنها بمانند، تمایل بیشتری به خوردن مدفوع خود دارند.

 

استرس و اضطراب :

اضطراب یکی دیگر از دلایل روان‌شناختی کوپروفاژی در سگ‌ها است و ایجاد این رفتار اغلب در سگ‌هایی که تحت آموزش خانگی هستند اتفاق می‌افتد. هنگامی که یک توله سگ به دلیل اشتباه در آموزش دیدن تنبیه می شود، دچار استرس و اظطراب می شوند. اضطراب، به نوبه خود، باعث می شود که آنها مدفوع خود را بخورند تا شواهدی مبنی بر اشتباه خود را پنهان کنند و از مجازات اجتناب کنند.

در برخی موارد، سگ ها فقط مدفوع خود را می خورند تا جلب توجه کنند. سگ ها حیواناتی بسیار اجتماعی هستند و بیشتر آنها خواهان توجه مکرر هستند. هنگامی که آنها متوجه شدند که خوردن مدفوع آنها راهی بسیار موثر برای جلب توجه اطرافیانشان است، می تواند به یک عادت تبدیل شود.

 

آیا خوردن مدفوع سگ من را بیمار می کند؟

اتوکوپروفاژی در سگ ها به ندرت منجر به مشکلات سلامتی می شود. مانند خرگوش ها، اتوکوپروفاژی در سگ ها اغلب بی ضرر است و معمولاً عوارض جانبی ایجاد نمی کند. اما این بدان معنا نیست که خوردن مدفوع آنها اقدامی درست می باشد.

بارزترین مشکل مرتبط با کوپروفاژی بوی بد تنفس است. وقتی سگ ها مدفوع خود را می‌خورند، قسمت‌هایی از آن روی سطح دندان‌ها یا بین آن‌ها گیر می‌کند و منجر به بوی بد دهان می‌شود. مدفوع همچنین دارای باکتری هایی است که می تواند باعث بیماری پریودنتال در سگ ها شود.

بلعیدن مدفوع سگ های دیگر آنها را در معرض خطر بالای ابتلا به عفونت های دستگاه گوارش مسری قرار می دهد.  بسیاری از عفونت های باکتریایی، ویروسی و انگلی از طریق مدفوعی-دهانی منتقل می شوند.