آیا سگ ها می توانند استخوان بخورند؟

اکثر افراد تصور می کنند که سگ ها از جویدن و خوردن استخوان خوشحال هستند و از انجام این کار لذت می برند. اما واقعیت این است که استخوان‌ها خطر قابل‌توجهی برای سلامتی سگ ها دارند.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، علیرغم آنچه که بیشتر در کارتون و انیمیشن ها مشاهده می کنیم، استخوان ها برای سگ ها بسیار خطرناک است. سیستم گوارشی  آنها برای هضم استخوان ها توانمند نیست و این می تواند منجر به مشکلات سلامتی متعددی شود.

یک مشکل رایج در ارتباط با دادن استخوان به سگ، انسداد روده است. استخوان‌ها توسط دستگاه گوارش سگ قابل هضم و شکسته شدن نیستند و اگر یک قطعه ی بزرگ بخورند، می‌تواند تا حدی یا به طور کامل مجرای روده را مسدود کند. انسداد دستگاه گوارش یک مشکل جدی سلامتی در سگ ها است که برای درمان نیاز به مراقبت های ویژه و اغلب مداخله جراحی دارد.

سگ های مبتلا به انسداد دستگاه گوارش اغلب علائم کلی بیماری مانند استفراغ را در مراحل اولیه نشان می دهند. بسته به محل انسداد، پیشرفت علائم ممکن است چند ساعت یا چند روز طول بکشد.

یکی دیگر از خطرات سلامتی که معمولاً با دادن استخوان به سگ همراه است، پارگی و سوراخ شدن روده است. تکه های استخوان اغلب دارای لبه های تیز هستند که می تواند باعث زخم، پارگی یا بدتر از آن سوراخ شدن در امتداد دیواره روده شود و منجر به عوارض جدی شود.

  

در نهایت، تغذیه استخوان به سگ ها می تواند باعث شکستگی دندان شود. فشاری که سگ ها برای جویدن استخوان های سفت، به ویژه استخوان های بزرگ اعمال می کنند، به طور بالقوه می توانند دندان های سگ شما را بشکنند. شکستگی دندان می تواند خطر ابتلا به بیماری پریودنتال را افزایش دهد و احتمالاً می تواند باعث شکستگی فک شود.

 

فواید دادن استخوان به سگ چیست؟

هر گونه مواد مغذی که سگ از جویدن استخوان دریافت می کند در واقع از خود استخوان نیست، بلکه از بافت های متصل به آن می آید. رباط ها و تاندون های متصل به انتهای استخوان های بلند یا سطوح صاف می توانند منبع خوبی از کلاژن باشند. کلاژن به حفظ استخوان، مفاصل و پوست سالم کمک می کند. استخوان ها همچنین دارای مقادیری از گوشت و چربی هستند که می توانند پروتئین و انرژی سگ ها را تامین کنند.

استخوان ها می توانند منبع خوبی برای کلسیم و فسفر در هنگام بلع، هضم و جذب باشند.

 

راه های ایمن برای دادن استخوان به سگتان :

خوشبختانه، می توان به سگ ها استخوان با حداقل خطرات سلامتی داد، اما باید این کار به درستی انجام شود. به عنوان یک قانون کلی، صاحبان سگ باید از دادن استخوان های پخته شده خودداری کنند. برخلاف تصور اکثر مردم، استخوان‌های پخته شده می‌توانند خطرناک‌تر از استخوان‌های خام باشند. مطمئناً، پختن استخوان قبل از دادن آن به سگ، هر گونه باکتری بیماری زا را که ممکن است روی سطح آن وجود داشته باشد، از بین می برد، اما فرآیند پخت، استخوان را نرم می کند.

شکستن استخوان پخته شده برای سگ ها به قطعات کوچکتر بسیار آسان تر خواهد بود. این امر می تواند منجر به انسداد روده، پارگی و سوراخ آن شود. نشت محتویات شکم می تواند در موارد سوراخ شدن روده اتفاق بیفتد و می تواند منجر به پریتونیت شود، یک مشکل سلامتی بسیار جدی و اغلب کشنده در سگ ها.

از سوی دیگر، استخوان‌های خام، استحکام و یکپارچگی خود را حفظ می‌کنند و شکستن آن برای سگ‌ها با جویدن سخت‌تر خواهد بود. اما اندازه استخوان باید به قدری بزرگ باشد که سگ نتواند به طور فیزیکی آن را به طور کامل ببلعد.

استخوان های بلند خام، مانند استخوان بازو یا استخوان ران، از دام های بزرگ مانند گاو یا خوک می تواند برای سگ شما ایده آل باشد. استخوان بازو یا ران به اندازه ای بزرگ هستند که سگ شما نتواند آنها را به طور کامل ببلعد و به اندازه کافی سخت هستند که نمی توان آنها را شکست یا به قطعات کوچکتر تقسیم کرد. از دادن استخوان حیوانات کوچک مانند مرغ یا بوقلمون جدا خودداری کنید.