ویزیت اردک توسط دامپزشک

حفظ سلامت اردک ها مستلزم انجام اقدامات لازم برای جلوگیری از شیوع بیماری در وهله اول است و در مواردی که اردک ها آلوده می شوند ، درمان مناسب برای به حداقل رساندن مرگ و میر و عوارض انجام می شود. دستورالعمل های زیر با توجه به دسته های بزرگ اردک تهیه شده است، اما در مورد گله های کوچک نیز کاربرد دارد. شما می توانید در صورت بروز بیماری در اردک خود از طریق شماره تماس 02128426719  با سامانه دامپزشک ارتباط برقرار کنید و در خواست مشاوره با متخصص طیور داشته باشید. 

 پیشگیری از بیماری اردک

ایجاد و حفظ یک برنامه امنیت زیستی که از ورود بیماری ها به محل نگهداری اردک جلوگیری می کند. این شامل ممنوعیت پذیرش هرگونه منبع احتمالی عوامل عفونی مانند اردک زنده، سایر مرغ ها یا حیوانات می شود. در مواردی که لازم است اردک های زنده را به مزرعه بیاورید، اردک ها باید از منبع ثابت و بدون بیماری تهیه شده و قبل از قرار گرفتن در محل مزرعه برای مشاهده در قرنطینه قرار گیرند. ورود حامل های احتمالی مواد عفونی مانند افراد، کامیون ها، جعبه های طیور و تجهیزات باید ممانعت شود مگر اینکه اقدامات ضدعفونی کننده مناسب انجام شود. اردک را در برابر بیماری های عفونی شناخته شده ایمن سازی کنید. در بسیاری از موارد می توان سطح بالایی از حفاظت در برابر بیماری های معمول اردک را با تجویز واکسن یا باکترین مناسب در زمان مناسب از طریق ویزیت اردک توسط دامپزشک ایجاد کرد.

تنش های محیطی را که ممکن است باعث حساسیت اردک ها به عفونت شود، به حداقل برسانید. این شامل تأمین مسکن مناسب، مدیریت، تهویه و تغذیه است که در جاهای دیگر این سایت مورد بحث قرار گرفته است.

بیماریهای شایع اردک

هپاتیت ویروس اردک

هپاتیت ویروس اردک یک بیماری مسری بسیار کشنده جوجه اردک های جوان ، 1-28 روزه است. جوجه اردک ها در سنین پایین بیشتر مستعد هستند و با افزایش سن به تدریج مقاوم می شوند. این بیماری به ندرت در جوجه اردک های بالای 4 هفته دیده می شود. شروع بیماری بسیار سریع است ، به سرعت در گله گسترش می یابد و ممکن است تا 90 باعث مرگ و میر شود. جوجه اردک های بیمار دچار انقباضات اسپاسمی پاهای خود می شوند و در یک حالت معمولی "قوس به عقب" می میرند. کبد بزرگ شده و لکه های هموراژیک را نشان می دهد. برای جلوگیری از این بیماری، گروه های سنی را منزوی نگه دارید و اردک های پرورش دهنده را با واکسن هپاتیت اردک زنده ویروس زنده (برای تولید جوجه اردک های ایمنی مادر) از طریق ویزیت اردک توسط دامپزشک واکسینه کنید.

طاعون اردک

انتریت ویروس اردک یک بیماری حاد ، مسری و بسیار کشنده پرندگان آبزی است که توسط ویروس هرپس ایجاد می شود. این بیماری به احتمال زیاد اردکهای بالغ را تحت تاثیر قرار می دهد، اما در اردکهای جوان نیز مشاهده می شود. پرندگان مبتلا نشان می دهند کندی، پرهای پر خورده، اسهال سبز مایل به زرد که گاهی اوقات رنگ آمیزی شده است. پرندگان مرده اغلب دارای پرهای آغشته به خون در اطراف دریچه هستند و خون از سوراخ های بینی می چکد. خونریزی ممکن است در بافت های سراسر بدن مشاهده شود. ضایعات فوران کننده مخاط مخاطی مری و روده از علائم مشخصه این بیماری است. ممکن است پلاک های نکروتیک در کلوآک مشاهده شود. ایمن سازی منظم اردک های پرورش دهنده از طریق ویزیت اردک توسط دامپزشک با واکسن انتریت ویروس اردک زنده تضعیف شده محافظت کافی را ارائه می دهد.

وبا

وبا پرندگان که وبا مرغی نیز نامیده می شود بیماری مهمی از اردک های اهلی است. این بیماری با بهداشت ضعیف و ایستادن آب در قلم اردک همراه است. علائم شامل از دست دادن اشتها، ترشحات مخاطی از دهان، اسهال و در اردک های پرورش دهنده، تنفس سخت است. ضایعاتی که در پرندگان مرده یافت می شود شامل خونریزی روی ماهیچه قلب، مزانتری و چربی شکمی است. کبد بزرگ شده، مس رنگی دارد و خرد می شود (به راحتی خرد می شود). ممکن است نقاط کبودی روی کبد مشاهده شود. روش های بهداشتی خوب از طریق ویزیت اردک توسط دامپزشک کمک زیادی به جلوگیری از این بیماری می کند.

سامانه دامپزشک یک مرکز دامپزشکی آنلاین جهت خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد که در هر ساعت از شبانه روز امکان مشاوره تلفنی را برای شما فراهم کرده  تا با متخصصین طیور مجرب کشور مشورت کنید و خدمات درمانی را در منزل بدون هزینه ایاب و ذهاب دریافت نمایید تا علاوه بر صرفه جویی در هزینه و زمان شما سلامت حیوانات خانگی شما کمتر در خطر باشد .