چگونه مشکلات رفتاری گربه ها را حل کنیم؟

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، چندین رفتار متداول نامطلوب دیده می شود که می تواند بر کیفیت زندگی صاحبان و حیوانات خانگی تأثیر بگذارد. خوشبختانه بسیاری از این رفتارها قابل اصلاح هستند.

چرا گربه ها مشکلات رفتاری دارند؟

گربه ها معمولا مرموز هستند، بنابراین کشف علت برخی از رفتارهای گربه ها می تواند یک چالش باشد. برای پیچیده تر کردن همه چیز، لزوماً یک دلیل واحد در پشت یک رفتار خاص وجود ندارد، و هر گربه شخصیتی متمایز دارد .

صداسازی

وقتی ناگهان صدای زوزه و گریه گربه خود را درب اتاق خواب خود می شنوید. که در مورد گربه ها اتفاق می افتد و این رفتار ممکن است برای بچه گربه شما کاملا طبیعی باشد. گربه‌ها مانند خویشاوندان وحشی‌شان شب‌گرد هستند، بنابراین ممکن است شب‌ها در حالی که شما سعی می‌کنید بخوابید ، فعال‌تر باشند، اگرچه این رفتار ممکن است نشانه‌ای از مشکل باشد. 

زوزه کشیدن می تواند نشانه ای از پیری در گربه های مسن باشد.

نژادی مانند سیامی به طور طبیعی از سایرین خوش صداتر است و به سادگی برای جلب توجه شما در شب با صدای بلند میو میو می کند.

گربه شما ممکن است در نیمه شب بازیگوش شود.

میو و زوزه کشیدن در طول روز می تواند نشانه درد باشد. گربه هایی که در حال گریه کردن در جعبه زباله هستند، معمولاً هنگام تلاش برای ادرار کردن یا اجابت مزاج احساس ناراحتی یا درد می کنند. سایر علائم آشکار درد، مانند دعوای گربه ای یا دم نیشگون گرفتن در داخل خانه، نیز از دلایل این صداها هستند.

میو کردن، گریه کردن، یا زوزه کشیدن در طول روز می تواند به سادگی یک رفتار جلب توجه داشته باشد .

خراشیدن

گربه ها برای علامت زدن قلمرو خود را می خراشند. اگر گربه شما در حال خاراندن اشیایی است که شما ترجیح می‌دهید این کار را انجام ندهد، می‌توانید با ارائه پست‌های خاراندن و سایر اسباب‌بازی‌هایی که بچه گربه‌تان می‌تواند پنجه‌هایش را داخل آن کند، رفتار خود را تغییر دهید.

جویدن

رفتار جویدن در گربه شما ممکن است ناشی از بی حوصلگی، پرخاشگری، کمبود تغذیه ای،  دندان درآوردن در بچه گربه ها یا از شیر گرفتن در سنین پایین باشد. همچنین ممکن است به این دلیل باشد که گربه شما در حال بازی است یا بافت یا طعم آن مورد را دوست دارد.

مشکلات ادراری

گربه ها می توانند مشکلات ادراری مختلفی داشته باشند. عفونت ها، التهاب ها، سنگ های مثانه، استرس ، تومورها و عوامل دیگر می توانند باعث شوند گربه خارج از جعبه خود ادرار کند، اسپری کند یا قادر به ادرار کردن نباشد. درگیری بین گربه ها یا سایر حیوانات خانگی و تغییرات در خانه (به عنوان مثال، ساخت و ساز، خروج اعضای خانواده، ورود اعضای جدید خانواده) می تواند گربه ها را تحت فشار قرار دهد و همچنین منجر به مشکلات جعبه زباله شود.

پرخاشگری

گربه ها ممکن است نسبت به سایر حیوانات خانگی و افراد تهاجمی شوند و این یک مشکل رفتاری بزرگ است. پرخاشگری می تواند ناشی از استرس و اضطراب یا یک مشکل پزشکی باشد که باعث درد یا تغییرات هورمونی در گربه می شود.

لیسیدن وسواسی اجباری

لیسیدن مزمن در گربه ها معمولاً از درد یا استرس و اضطراب ناشی می شود. در حالی که همه گربه ها خودشان را می لیسند، لیس زدن بیش از حد ممکن است جدی باشد و باید بدون تأخیر به آن رسیدگی شود.

گربه‌ای که درد دارد ممکن است ناحیه‌ای از بدنش را بلیسد تا زمانی که بدون مو و خام باشد. و همیشه در ناحیه‌ای نیست که باعث درد می‌شود. یک گربه مضطرب ممکن است شکم خود را لیس بزند تا زمانی که خز نداشته باشد یا به طرز وسواس گونه ای سایر قسمت های بدن خود را اصلاح کند. 

چگونه مشکلات رفتاری را متوقف کنیم

برخی از مسائل رفتاری ناشی از غرایز گربه است، اما بهتر است با رد کردن مشکلات پزشکی با دامپزشک خود شروع کنید. اگر شک دارید که گربه شما بیمار است یا درد دارد، به دنبال مراقبت های دامپزشکی باشید. در مورد مکمل‌ها، داروها، فرمون‌ها، رژیم‌های غذایی خاص و سایر مواردی که برای کمک به گربه‌های مسن‌تر یا مهار لیس زدن بیش از حد طراحی شده‌اند، صحبت کنید.

پس از آن، می‌توانید رفتارهای خاصی مانند پریدن روی پیشخوان را شروع کنید و از آن جلوگیری کنید یا به گربه خود کمک کنید تا بر هر مشکلی که علت آن است غلبه کند.

صداسازی بیش از حد

ارائه چیزی به گربه برای مشغول نگه داشتن او در هنگام خواب ممکن است به جلوگیری از زوزه شبانه کمک کند. همچنین می‌توانید در طول روز ورزش بیشتری انجام دهید تا در شب فعالیت کمتری داشته باشید.

گربه شما ممکن است وقتی غذا می خواهد، بیرون برود یا نوازش شود، زوزه بکشد. پاسخی که به گربه خود می دهید (مثلاً تسلیم شدن در برابر تقاضای او برای خوردن غذا) او را آموزش می دهد تا به این صداها ادامه دهد تا به آنچه می خواهد برسد.

خراش ناخواسته

برخی از گربه‌ها پارچه‌ها و مواد خاصی را بیشتر از بقیه دوست دارند، بنابراین ممکن است لازم باشد پست‌هایی را که بافت‌های مختلفی ارائه می‌دهند، خراش دهید. اگر گربه شما پست فعلی خود را دوست ندارد، یکی را امتحان کنید که با فرش، طناب یا مقوای راه راه ساخته شده است.

به غیر از خاراندن پست ها، می توانید به طور مداوم از فرمون ها و کلاهک ناخن استفاده کنید. کلاهک ناخن، پوشش ناخن پلاستیکی کوچکی است که روی ناخن گربه شما چسبانده می شود تا از مبلمان شما محافظت کند. فرومون ها به صورت اسپری، دستمال مرطوب و پخش کننده برای کمک به آرام کردن گربه و جلوگیری از هرگونه خراشیدن ناشی از استرس یا اضطراب در دسترس هستند.

بندکشی که در واقع قطع عضو است، موضوعی بحث برانگیز است اما گاهی اوقات برای جلوگیری از خراشیدن مبلمان توسط گربه ها انجام می شود. این جراحی غیر قابل برگشت باید به طور کامل مورد بررسی قرار گیرد و با دامپزشک شما در میان گذاشته شود.

مشکل جویدن

اگر جویدن گربه شما نگران کننده است، برای راه حل به دنبال علت باشید:

اطمینان حاصل کنید که با مهر و موم AAFCO (انجمن مقامات کنترل خوراک آمریکا) روی ظرف، به گربه خود غذای کامل از نظر تغذیه می دهید .

برای رفع هر گونه نگرانی دندانپزشکی با دامپزشک خود مشورت کنید.

این احتمال را بررسی کنید که گربه شما تهاجم خود را به شیئی که در حال جویدن است می کشد. محصولاتی که برای کاهش استرس و اضطراب طراحی شده اند، مانند فرمون ها و مکمل ها، ممکن است به کاهش رفتارهای پرخاشگرانه کمک کنند.

اگر گربه شما حوصله اش سر رفته است، اسباب بازی های ایمن برای بازی در اختیارش قرار دهید .

برای گربه های مقاومی که سعی می کنند چیزهایی را که نباید بجوند، می توانید یک اسپری تلخ را به عنوان یک عامل بازدارنده امتحان کنید. همچنین می توانید اقلام کوچک و خطرناک مانند سیم های برق را با محفظه پلاستیکی بپوشانید.

مسائل مربوط به جعبه زباله

اگر متوجه شدید که گربه خود زور می زند یا نمی تواند ادرار کند، نیاز به مراقبت فوری دامپزشکی دارد. بستر مخصوص، رژیم های غذایی، فرمون ها، مکمل ها و داروها همگی می توانند به مشکلات رفتاری ادراری در گربه شما کمک کنند. زمانی که دلایل پزشکی رد شد، اغلب اوقات یک مشکل رفتاری است که باید برطرف شود.

اطمینان حاصل کنید که جعبه زباله هرگز کثیف نیست زیرا گربه ها در مورد توالت های خود سختگیر هستند.

داشتن جعبه های زباله بسیار کم نیز ممکن است یک مشکل باشد. قانون کلی این است که حداقل یک جعبه زباله برای هر گربه و حداقل یک جعبه در هر طبقه وجود داشته باشد. به عنوان مثال، یک خانواده با یک گربه باید دو جعبه، یک خانه دو گربه باید دارای سه جعبه و غیره باشد.

ممکن است گربه شما از نوع بستری که استفاده می کنید خوشش نیاید یا ممکن است خیلی عمیق در جعبه باشد. از یک جایگزین برای بسترهای سفالی استاندارد استفاده کنید.

در یک خانواده چند گربه، مطمئن شوید که یک گربه نمی تواند گربه دیگری را وقتی که همزمان از جعبه های بستر مختلف استفاده می کند، ببیند.

به دنبال عوامل استرس زا در خانه باشید و سعی کنید آنها را از بین ببرید. به عنوان مثال، وقتی یک گربه در داخل خانه با دیدن، شنیدن یا حتی حس کردن یک گربه در بیرون مضطرب می شود، می توانید پرده ها را ببندید.

رفتار خشونت آمیز

گربه خود را برای هرگونه محرکی که باعث تهاجمی شدن گربه می شود، مشاهده کنید. اگر بتوانید بفهمید که محرک چیست و از شر آن خلاص شوید، این ساده ترین راه برای مقابله با رفتار پرخاشگرانه است. می‌توانید به گربه‌تان چیزهای دیگری بدهید تا انرژی خود را روی آن متمرکز کند، مانند اسباب‌بازی‌های تمرین‌کننده. راه حل های ساده دیگری را امتحان کنید، مانند ایجاد جداکننده بین کاسه های غذا و جعبه های زباله.

اگر شک دارید حیوان خانگی خود بیمار است، فوراً با دامپزشک خود تماس بگیرید. برای سؤالات مربوط به سلامتی، همیشه با دامپزشک خود مشورت کنید، زیرا آنها حیوان خانگی شما را معاینه کرده اند، تاریخچه سلامت حیوان خانگی را می دانند و می توانند بهترین توصیه ها را برای حیوان خانگی شما ارائه دهند.