پرندگان افسرده

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، افسردگی در پرندگان خانگی دلایل مختلفی دارد، هم روحی و هم جسمی. هر گونه بیماری یا بهبودی پس از بیماری منجر به افسردگی پرنده میشود. استرس های روحی و روانی که می تواند باعث افسردگی پرنده شما شود، که شامل: تغییر وضعیت قفس، بی حوصلگی، مرگ شریک زندگی یا از دست دادن اسباب بازی مورد علاقه است.

علائم افسردگی

شما باید سطح معمول فعالیت و معاشرت پرنده خود را بدانید. هر تغییری می تواند نشانه استرس یا افسردگی پرنده باشد.

علائم پرنده افسرده می تواند شامل موارد زیر باشد:

پرهای کرک شده

از دست دادن اشتها

تغییر در مدفوع

تحریک پذیری

پر کندن

پرخاشگری

تغییر در صداها

تکان دادن سر مداوم

به علائمی توجه کنید که نشان می دهد پرنده شما از نظر جسمی بیمار است . علاوه بر موارد فوق، که در بسیاری از بیماری ها نیز دیده می شود، به دنبال قرمزی، ملتهب یا آبریزش بینی یا چشم ها، تنفس با دهان باز و کوبیدن دم باشید.

چه باید کرد؟

اگر متوجه شدید پرنده خود هر یک از این علائم را نشان می دهد، اولین کاری که باید انجام دهید این است که برای معاینه کامل با دامپزشک خود قرار ملاقات بگذارید. اگر دامپزشک هیچ دلیل پزشکی برای علائم پرنده شما پیدا نکرد، افسردگی می تواند علت آن باشد.

می‌توانید این مراحل را برای کمک به پرنده‌تان امتحان کنید تا از حالت آبی بیرون بیاید:

موقعیت قفس را بررسی کنید تا مطمئن شوید که در محلی نیست که پرنده شما را تحت فشار قرار دهد، مانند یک منطقه سرد. در صورت امکان، قفس پرنده خود را به منطقه ای از خانه منتقل کنید که بتواند خانواده را ببیند، زیرا پرندگان خانگی اجتماعی هستند.

قفس را با آستر قفس جدید هر روز تمیز نگه دارید و لیوان های غذا و آب را تمیز کنید.

تحریک ذهنی ناکافی عامل اصلی افسردگی در پرندگان خانگی است. مطمئن شوید که پرنده شما تعداد زیادی اسباب بازی پرنده ایمن و سرگرم کننده دارد. 

اطمینان حاصل کنید که پرنده شما همچنین زمان زیادی را با شما و سایر اعضای خانواده "یک به یک" داشته باشد و هر روز زمان کافی برای بازی در خارج از قفس داشته باشد. این سواری روی شانه شما ممکن است تفاوت زیادی در خلق و خوی پرنده شما ایجاد کند. اگر در مقابل تلویزیون یا رایانه وقت خود را با صفحه نمایش می گذرانید، پرنده شما می تواند با شما همراه باشد.

اگر پرنده شما دچار از دست دادن شریک شده است، کمی صبور باشید. پرندگان غصه می‌خورند و غلبه بر مرگ کمی زمان می‌برد. اگر ظرف چند هفته اوضاع بهبود نیافت، به دامپزشک پرندگان مراجعه کنید.

اگر فقط یک پرنده دارید، می توانید یک پرنده همدم برایش بیاورید.

سن پرنده به سال های انسانی