اصول نگهداری حیوانات خانگی

امروزه حیوانات خانگی، بخشی از زندگی انسان ها شده اند و هر شخصی با انگیزه های متفاوت، حیوان خانگی خاصی را نگهداری می کند. همزمان با رواج چنین پدیده ای، دارنده های حیوانات، دغدغه سلامتی و بهداشت آنها را نیز دارند چراکه نگهداری حیوانات خانگی در بهداشت محیط و سلامتی حیوان و انسان های مرتبط با آن، بسیار مهم است. بنابراین داشتن اطلاعات کافی در مورد اصول نگهداری و مراقبتی از آنها، اهمیت بسزایی دارد.

چه نکاتی را باید در انتخاب حیوانات خانگی رعایت کنیم؟


هر شخصی، شرایط خاص زندگی خود را دارد و توانایی مالی همه افراد نیز یکسان نمی باشد. بنابراین قبل از اینکه حیوانی را انتخاب کنیم، شرایط زندگی و توانایی مالی خود را مد نظر داشته باشیم. آگاه باشیم که نگهداری حیوانات خانگی نیاز به وقت و هزینه دارد و هر کدام از آنها در محیط خاصی باید نگهداری شوند. علاوه بر اینکه غذا و بهداشت و سلامتی آنها نیز هزینه های بالایی را می طلبند. پس در نوع حیوانی که انتخاب می کنید، دقت نمایید!

نکات مهم در نگهداری حیوانات خانگی


واکسیناسیون حیوانات خانگی: حیوانات در معرض بسیاری از میکروب ها هستند و برای حفاظت از بیماری ها و حفظ جان آنها، باید در زمان بندی خاصی، واکسینه شوند. به عنوان مثال، توله سگ ها، در 6-7 هفتگی، اولین واکسن را باید دریافت کنند.

چکاپ دوره ای حیوانات: مشاوره دامپزشکی بخشی از نگهداری حیوانات خانگی است که باید به صورت دوره ای، حیوان خود را برای چکاپ، نزد دامپزشک ببرید تا از سلامتی آن مطمئن شوید. امروزه ویزیت آنلاین و مشاوره تلفنی دامپزشکی، کار را برای بسیاری از دارنده های حیوانات، آسان کرده است.

معاینه فیزیکی، آزمایش ها، زمان عقیم سازی و... از جمله مواردی است که در چکاپ، بررسی می شود.

تغذیه حیوانات خانگی: سلامتی و شادابی یک حیوان، در گرو تغذیه سالم او است. یک غذای با کیفیت، باید شامل کربوهیدرات، چربی، پروتئین، ویتامین ها و املاح معدنی باشد تا تمام نیازهای غذایی حیوان را تامین کند. توجه داشته باشید، هر حیوان خانگی، غذای مخصوص خود را دارد. مثلا حیوانات گوشتخوار، به غذای مبتنی بر پروتئین علاقه دارند و در حیوانات گیاهخوار باید به سراغ تغذیه گیاهی رفت.

نکته دیگری که در باید تغذیه و نگهداری حیوانات خانگی توجه داشـته باشید، تغییر رژیم غذایی او می باشد که منظم و با احتیاط، تغییر کند و به حیوان فرصت دهید تا غذای جدید خودش را دوست داشته باشد، ضمن اینکه آب و غذا را به منظور تازگی، در ظروف سفالی قرار دهید.

آموزش حیوانات خانگی: از آنجا که حیوانات خانگی، بخشی از زندگی روزمره انسان ها هستند و در مجامع انسانی نیز حضور دارند، باید تحت آموزش قرار بگیرند. آموزش بخشی از اصول نگهداری حیوانات خانگی است که در آن باید به حیوان خود یاد بدهید چگونه در کنار مهمان، اعضای خانواده و یا در خیابان و... رفتار کند. آموزش حیوانات خانگی نیاز به حوصله و صبر دارد و کمی زمانبر است. شاید مجبور شوید در این مورد از مربی کمک بگیرید تا زودتر آن را تحت آموزش بیاورید.

توجه داشته باشید، جایزه دادن، بعد از هر یادگیری و تنبیه نکردن حیوان، از جمله نکاتی است که باید در آموزش آنها، به آن توجه کنید.

بهداشت حیوانات خانگی: هر حیوان خانگی، برای دوری از انگل ها و بوی نامطبوع، به بهداشت و استحمام نیاز دارد. گوش ها و پوست های آنها را تمییز کرده و محل زندگی آنها را از آلودگی و فضولات، مطبوع و تطهیر کنید تا حیوانی زیبا و سالمی داشته باشید.

نکته آخر

حیوانات همانند یک کودک هستند که باید از آنها مراقبت کنید. اصول نگهداری حیوانات خانگی شامل موارد زیادی می باشد که برخی از مهم ترین آنها را ذکر کردیم اما صاحب هر حیوانی باید با مشاوره دامپزشکی و کسب اطلاعات از منابع معتبر، به اطلاعات خود بیفزاید تا در مراقبت و نگهداری آنها، دچار مشکل نشود. همانطور که در مراقبت از کودک، حساسیت به خرج می دهید، در مورد حیوانات نیز اینچنین رفتار کنید. در غیر اینصورت در نگهداری آنها دچار چالش های جدی خواهید شد.