ایدز در گربه ها

ویروس نقص ایمنی گربه (FIV)، یا ایدز گربه در گفتار روزمره، یک رترو ویروس است که فقط می تواند گربه ها را آلوده کند. FIV در سرتاسر جهان یافت می شود. لوسمی گربه  ویروس لوسمی گربه / FeLV). FIV بیشتر در گربه های نر بالغ در فضای باز رخ می دهد. اطلاعات بیشتر در مورد عفونت ویروسی، نحوه انتقال آن و نحوه محافظت از گربه را در اینجا بخوانید!

ایدز گربه چگونه منتقل می شود؟

ایدز گربه توسط یک رتروویروس ایجاد می‌شود که عمدتاً از طریق زخم‌های گازگرفتگی منتقل می‌شود، زیرا ویروس FIV در بزاق دفع می‌شود. به ندرت پیش می آید که گربه های دیگر در همان خانه یا محل زندگی آلوده شوند، زیرا به ندرت با یکدیگر دعوا می کنند. گربه های ماده باردار می توانند بچه گربه های خود را در رحم، از طریق جفت یا بعد از تولد بچه گربه ها از طریق شیردهی آلوده کنند.

مراحل عفونت ایدز در گربه سانان

چهار مرحله عفونت ناشی از FIV وجود دارد. همه گربه ها تمام مراحل را توسعه نمی دهند.

مرحله حاد: مدت کوتاهی پس از عفونت، اغلب در عرض 1-2 هفته شروع می شود. علائم آن تب، افسردگی و بزرگ شدن غدد لنفاوی است.

مرحله استراحت: عفونت پس از مرحله حاد اولیه بدون علائم ادامه می یابد، می تواند از ماه ها تا سال ها ادامه یابد.

نقص ایمنی اکتسابی: اختلال در عملکرد ایمنی منجر به افزایش خطر ابتلا به عفونت‌های ثانویه و بیماری‌های ناشی از سیستم ایمنی می‌شود.

مرحله پایانی: مرحله نهایی عفونت، علائم می تواند سرطان، عفونت ثانویه، علائم عصبی و غیره باشد. پس از رسیدن به این مرحله، طول عمر اغلب فقط 2-3 ماه است.

علائم ایدز گربه ها

لطفاً توجه داشته باشید: بسیاری از این موارد مشابه لوسمی گربه سانان است، زیرا بیشتر علائم به دلیل ضعف سیستم ایمنی و عفونت های ثانویه است

سرطان هایی مانند لنفوم و لوسمی

تعداد کم گلبول های قرمز (کم خونی) که باعث خستگی، رنگ پریدگی غشاهای مخاطی و اختلال در عملکرد اندام می شود.

تعداد کم پلاکت ها (ترومبوسیتوپنی) که ممکن است باعث خونریزی یا کبودی خود به خودی شود.

تعداد کم گلبول های سفید خون منجر به افزایش خطر عفونت، به ویژه عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی و احتمالاً عفونت های جدی پوستی می شود.

اختلال کلیه

تغییرات چشمی مانند گلوکوم، عفونت محفظه چشم، التهاب چشم و آب مروارید

اختلالات عصبی مانند تغییرات رفتاری، الگوهای خواب غیرطبیعی، راه رفتن غیرطبیعی و غش کردن

اسهال، کاهش وزن، استفراغ، کاهش اشتها

سقط جنین یا تولد بچه گربه مرده

تب

بزرگ شدن غدد لنفاوی

ژنژیویت شدید / عفونت دهان

بوی بد دهان

تشخیص ایدز گربه ها

آزمایش آنتی ژن FIV آزمایش غربالگری اولیه برای ایدز گربه ها است. این آزمایش آنتی ژن های ویروسی را شناسایی می کند که معمولاً60 روز پس از عفونت افزایش می یابد. ، اما ممکن است تا 120 روز طول بکشد. اگر گربه شما در حال دعوا بوده است، اگر اخیرا گربه خود را به فرزندی قبول کرده اید یا گربه بی سرپناهی را نزد خود برده اید، باید این آزمایش را دو بار با تقریباً فاصله 60 روزه  انجام دهید.

آزمایش PCR شکل دیگری از آزمایش است و RNA ویروسی را بررسی می کند. این آزمایش بهبود یافته است و اکنون تقریباً به اندازه آزمایش های آنتی ژن FIV دقیق است.

وسترن بلات نوع دیگری از آزمایش است که آنتی بادی های FIV را تشخیص می دهد. با این حال، این آزمایش به اندازه آزمایش های آنتی ژن دقیق نیست و نمی تواند بین عفونت واقعی و گربه ای که برای FIV واکسینه شده است تمایز قائل شود.

آزمایش خون ممکن است تعداد کم گلبول های قرمز، تعداد گلبول های سفید پایین، تعداد پلاکت پایین و تعداد ایمونوگلوبولین بالا را نشان دهد. این برای FIV تشخیصی نیست، اما ممکن است اطلاعات مهمی را در اختیار دامپزشک قرار دهد و نشانه ای از ضروری بودن آزمایش برای FIV و لوسمی گربه باشد.

آیا درمانی برای ایدز گربه ها وجود دارد؟

برخی از درمان‌های ضد ویروسی و تنظیم‌کننده اینی در بازار وجود دارد، اما هیچ‌کدام از این درمان‌ها قابل درمان نیستند. گربه‌ها می‌توانند عوارض جانبی جدی را با درمان‌های ضد ویروسی تجربه کنند، بنابراین باید مزایا و معایب را به دقت در نظر بگیرید و این موضوع را با دامپزشک آنلاین در میان بگذارید. هدف از این درمان ها کاهش علائم بالینی و افزایش طول عمر است.

چگونه می توانم از گربه خود در برابر ایدز گربه محافظت کنم؟

هیچ واکسنی علیه ایدز گربه وجود ندارد، و بنابراین، اگر گربه در فضای باز و در تماس با گربه های دیگر زندگی کند، هیچ راهی برای جلوگیری از عفونت وجود ندارد.

اگر تست FIV گربه شما مثبت شده است، گربه خود را در آینده در داخل خانه نگه دارید تا از انتشار ویروس به گربه های دیگر که ممکن است با آنها در خارج از منزل تماس پیدا کند، جلوگیری کنید. این همچنین برای گربه FIV مثبت مفید خواهد بود، زیرا کمتر مستعد ابتلا به عفونت های ثانویه خواهد بود. با این حال، باید به یاد داشته باشید که کیفیت زندگی گربه را در طول تغییر از گربه فعال در فضای باز به گربه خانگی در نظر بگیرید.