نکات تغذیه برای گربه مبتلا به دیابت

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، این بیماری بر انسولین تأثیر می گذارد، هورمونی که به بدن کمک می کند قند (گلوکز) را از جریان خون به سلول ها منتقل کند. دیابت گربه ها بیشتر شبیه دیابت نوع 2 در انسان است که در آن بدن انسولین تولید می کند اما حساسیت کمتری نسبت به این هورمون پیدا می کند. قند در جریان خون تجمع می یابد و منجر به علائمی مانند افزایش ادرار و تشنگی می شود. اگر دیابت درمان نشود، در نهایت می تواند منجر به عوارض تهدید کننده زندگی شود.

اگرچه علت دقیق دیابت گربه ها مشخص نیست، اما احتمال ابتلای آن به گربه های دارای اضافه وزن بیشتر است، زیرا چاقی باعث می شود بدن گربه نسبت به اثرات انسولین کمتر حساس شود. دیابت در گربه‌های مسن‌تر نیز شایع‌تر است.

بیماری هایی مانند پانکراتیت مزمن و پرکاری تیروئید و همچنین داروهایی مانند کورتیکواستروئیدها نیز ممکن است گربه ها را مستعد ابتلا به دیابت کنند.

آیا نیاز به شروع یک رژیم غذایی ویژه برای یک گربه دیابتی دارم؟

گربه ها طبیعتاً گوشت خوار هستند. از آنجایی که آنها از شکار به کاسه غذا تکامل یافته اند، اکنون این وظیفه صاحبان آنهاست که اطمینان حاصل کنند که رژیم غذایی آنها حاوی مقدار زیادی پروتئین است.

مانند مردم، گربه ها نیز ممکن است به دیابت مبتلا شوند. WebMD علائم، علل و درمان دیابت گربه را توضیح می دهد.

از آرشیو WEBMD

این به ویژه برای گربه های دیابتی صادق است. نلسون می‌گوید: «رژیم غذایی ایده‌آل برای یک گربه دیابتی رژیمی است که پروتئین را افزایش داده و محتوای کربوهیدرات را کاهش دهد.»

اکثر غذاهای کنسرو شده گربه در حال حاضر دارای پروتئین بالا و کربوهیدرات کم هستند. اما بسیاری از غذاهای خشک گربه با نشاسته تهیه می شوند که باعث می شود کربوهیدرات بیشتری در آنها وجود داشته باشد. دامپزشک شما ممکن است به شما پیشنهاد دهد که به یک غذای مخصوص گربه یا یک رژیم غذایی کاملاً کنسرو شده تغییر دهید.

همانطور که به نوع غذایی که به گربه خود می دهید نگاه می کنید، باید وزن او را نیز تحت نظر داشته باشید.

اگرچه گربه‌ها تمایل به اضافه وزن در دیابت گربه‌ها دارند، اما اگر دیابت آنها برای مدت طولانی تشخیص داده نشود، ممکن است برخی از گربه‌ها دچار کمبود وزن باشند. توماس شرمرهورن، VMD، Dipl می‌گوید: «در تشخیص، برخی از گربه‌ها باید مقداری وزن اضافه کنند، برخی باید مقداری از وزن خود را کم کنند، و برخی باید در همان جایی که هستند بمانند. ACVIM (SAIM)، دانشیار پزشکی حیوانات کوچک در دانشگاه ایالتی کانزاس.

اگر گربه شما اضافه وزن دارد، هدف شما باید کمک به او برای کاهش وزن تدریجی باشد. یک رژیم غذایی مخصوص دیابتی به گربه شما کمک می‌کند تا گربه را اصلاح کند و در واقع می‌تواند کنترل دیابت را آسان‌تر کند. کاهش وزن به بدن گربه کمک می کند تا از انسولین استفاده کند که قند خون را کاهش می دهد.

هر گربه ای منحصر به فرد است و رژیم غذایی یکسان لزوما برای همه گربه ها جواب نمی دهد. رژیم غذایی گربه دیابتی شما به سلامت و وزن گربه، شدت دیابت و سلیقه شخصی گربه بستگی دارد. دامپزشک می تواند شما را در انتخاب برنامه غذایی مناسب راهنمایی کند.

چه زمانی باید به گربه دیابتی خود غذا بدهم؟

ممکن است عادت کرده باشید که کاسه غذا را برای گربه خود کنار بگذارید تا هر وقت که بخواهد غذا بخورد در دسترس باشد، اما ممکن است لازم باشد پس از تشخیص دیابت گربه، این روال را تغییر دهید.

کاترین میشل، DVM، دانشیار تغذیه در دانشکده دامپزشکی دانشگاه پنسیلوانیا می‌گوید: «بسیار مهم است که وعده‌های غذایی خود را با دوز انسولین هماهنگ کنید. "شما باید وعده های غذایی آنها را با انسولین خود تنظیم کنید، بنابراین آنها در هنگام رسیدن به اوج انسولین آن کالری ها را جذب می کنند تا دچار هیپوگلیسمی نشوند [قند خون پایین دارند]."

معمولاً شما دو بار در روز به گربه خود غذا می‌دهید و بلافاصله پس از آن تغذیه، یک دوز انسولین تجویز می‌کنید. رژیم شما ممکن است کمی متفاوت باشد، اما صرف نظر از اینکه چه زمانی به گربه خود غذا می دهید، مهم است که آنها غذا بخورند. بدون غذا در معده، ممکن است مجبور شوند یک دوز انسولین را نادیده بگیرند، که می تواند برای سلامتی آنها خطرناک باشد.

اگر گربه شما از غذای جدید پرپروتئینی که دامپزشک شما انتخاب کرده متنفر است یا از خوردن غذا دو بار در روز خودداری می کند، بهتر است برای مدتی به برنامه غذایی قبلی خود بازگردید تا مطمئن شوید که گربه شما غذا می خورد.

آیا باید سلامت گربه دیابتی خود را کنترل کنم؟

از آنجایی که دیابت گربه می تواند عوارض جدی داشته باشد، بسیار مهم است که سلامت گربه خود را پیگیری کنید.

سطح قند خون آنها را چه در خانه و چه با بردن منظم آنها نزد دامپزشک بررسی کنید. مراقب اشتها، وزن و مصرف آب و غذا باشید.

همچنین جعبه بستر را بررسی کنید تا مطمئن شوید که آنها به همان میزان ادرار می کنند. در مورد هر گونه تغییر در روال عادی خود با دامپزشک خود تماس بگیرید.

آیا رژیم غذایی می تواند دیابت گربه من را بهبود بخشد؟

اگر در مورد رژیم غذایی و انسولین درمانی مراقب باشید، ممکن است متوجه شوید که می توانید شروع به کاهش دوز انسولین گربه خود کنید.

در برخی از گربه ها، دیابت حتی بهبود می یابد. اما این بدان معنا نیست که گربه درمان شده است.

شرمرهورن می‌گوید: «من به صاحبان آن‌ها می‌گویم که هنوز هم باید فکر کنند که گربه‌شان دیابت دارد، این فقط کنترل شده است.  او می گوید که صاحبان باید متعهد باشند که تا آخر عمر از گربه دیابتی خود مراقبت کنند.

خرو پف کردن گربه ها