ترومبوس در گربه

ترومبوس در گربه

0 دیدگاه 12 دی 1400 چاپ خبر بازدید: 1417
ترومبوس در گربه
ترومبوز یک بیماری ناگهانی و جدی است که در اثر لخته شدن خون ایجاد می شود. اگر برای گربه شما اتفاق بیفتد، می تواند باعث درد شدید، مشکل در تنفس و فلج اندام عقبی شود.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"،  متأسفانه، بسیاری از گربه ها از ترومبوز جان سالم به در نمی برند. با این حال، تشخیص زودهنگام و درمان می تواند شانس بهبودی را افزایش دهد.

ترومبوس در گربه ها چیست؟

ترومبوس زمانی رخ می دهد که یک لخته خون در قاعده آئورت جمع می شود، جایی که دو شریان بزرگ به هر پای عقب منشعب می شوند. این وضعیت گاهی اوقات ترومبوآمبولی شریانی گربه یا ترومبوآمبولی آئورت گربه نامیده می شود.

آئورت شریان اصلی است که خون اکسیژن دار را از بطن چپ قلب به سایر قسمت های بدن از جمله اندام های عقبی می رساند. ناحیه ای که رگ ها به سمت پاهای عقب منشعب می شوند به دلیل شکل آن «زین» نامیده می شود.

اصطلاح "ترومبوس" یک لخته خون بزرگ را توصیف می کند که در رگ خونی یا قلب تشکیل می شود. "آمبولی" لخته کوچکی است که از یک ترومبوز جدا شده و در یک رگ قرار می گیرد. این شرایط با هم "ترومبوآمبولی" نامیده می شود که انسداد جریان خون ناشی از آمبولی از لخته خون است.

ترومبوآمبولی آئورت گربه (FATE) زمانی رخ می دهد که یک لخته خون در قلب ایجاد می شود، سپس بخشی از آن لخته می شکند و در یک سرخرگ گیر می کند و جریان خون را مسدود می کند. ناحیه زینی یک ناحیه مشترک برای انسداد لخته است. ترومبوز زین یک رویداد دردناک است که به طور ناگهانی رخ می دهد و گردش خون در قسمت عقب بدن را مختل می کند. این یک وضعیت اضطراری است که می تواند منجر به مرگ شود.

علائم ترومبوز زین در گربه ها

درد ناگهانی، اغلب همراه با صدا

تنفس سریع یا سخت

فلج حاد یا فلج جزئی یک یا هر دو اندام عقبی

یک یا هر دو اندام عقب سردتر از اندام جلو هستند

پدهای پنجه عقب که آبی، خاکستری یا کم رنگ به نظر می رسند

ترومبوآمبولی شریانی گربه به طور ناگهانی رخ می دهد و باعث درد شدید و به دنبال آن تنفس غیر طبیعی و فلج یا فلج اندام عقبی (فلج جزئی) می شود. مالکان معمولاً متوجه صداهای ناگهانی و تنفس سنگین همراه با ناتوانی در حرکت صحیح اندام های عقب می شوند. ممکن است به نظر برسد که گربه ناگهان کمرش شکسته است. پس از بررسی بیشتر، ممکن است متوجه شوید که بالشتک های پنجه کم رنگ یا خاکستری مایل به آبی و در لمس سرد هستند.

اگر متوجه هر یک از این علائم یا هر نشانه ناگهانی یا جدی دیگری از بیماری شدید گربه خود را نزد نزدیکترین دامپزشک باز ببرید .

علل ترومبوس زین در گربه ها

ترومبوس زینی ناشی از لخته خونی است که از دهلیز قلب می آید. تقریباً 89 درصد از گربه‌های مبتلا به ترومبوآمبولی شریانی دارای بیماری قلبی هستند .

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک شایع ترین نوع بیماری قلبی است که در گربه ها دیده می شود و اغلب دلیل ترومبوز زین است. HCM باعث ضخیم شدن دیواره های عضله قلب می شود و مانع از توانایی قلب برای پمپاژ مناسب خون می شود.

سایر کاردیومیوپاتی ها، بیماری قلبی مادرزادی، پرکاری تیروئید و سرطان ممکن است گربه را مستعد ترومبوآمبولی شریانی کند.

در موارد نادر، نمی توان علت زمینه ای ترومبوز زین را تعیین کرد.

تشخیص و درمان

دامپزشکان اغلب می توانند تشخیص اولیه ترومبوس زینی را بر اساس یافته های معاینه فیزیکی انجام دهند. گربه های مبتلا به دیسترس تنفسی به اکسیژن درمانی نیاز دارند و به سرعت در قفس اکسیژن قرار می گیرند. داروهای ضد درد معمولاً در اسرع وقت تجویز می شود تا کمی تسکین به گربه ارائه شود.

در این مرحله، دامپزشک شما یافته های اولیه را با شما بررسی می کند و پیش آگهی گربه شما را مورد بحث قرار می دهد. دامپزشک شما در مورد وضعیت فعلی گربه شما صحبت خواهد کرد و به شما کمک می کند تا تصمیم بگیرید که آیا درمان باید ادامه یابد یا خیر.

درمان ترومبوآمبولی شریانی گربه ممکن است دشوار باشد. متأسفانه، ترومبوس زینی پیش آگهی بدی دارد، به خصوص اگر علائم شدید باشد ( دمای پایین مقعدی ، ضربان قلب آهسته، از دست دادن کامل عملکرد حرکتی). علاوه بر این، گربه‌های مبتلا به بیماری قلبی موجود، شانس بالایی برای عود مجدد دارند. اتانازی گاهی انسانی‌ترین گزینه است.

اگر درمان ادامه یابد، گربه برای نظارت دقیق و مراقبت های پرستاری در بیمارستان بستری می شود. تیم دامپزشکی با تداوم داروهای ضد درد، درمان علامتی و در صورت لزوم اکسیژن درمانی، گربه را تثبیت خواهد کرد.

هنگامی که گربه به اندازه کافی برای آزمایش های بیشتر پایدار باشد، دامپزشک تلاش می کند بیماری قلبی زمینه ای را پیدا و مدیریت کند. اکوکاردیوگرافی برای تجسم قلب ضروری است. رادیوگرافی قفسه سینه (اشعه ایکس قفسه سینه) نیز ممکن است انجام شود. داروهای قلبی ممکن است در این مرحله شروع شود.

آزمایشات آزمایشگاهی برای ارزیابی عملکرد اندام، اندازه گیری الکترولیت ها، تجزیه و تحلیل سلول های خونی و ارزیابی عملکرد لخته شدن خون انجام می شود. مایع درمانی داخل وریدی ممکن است برای گربه هایی با عدم تعادل الکترولیت یا کم آبی ضروری باشد. این باید در گربه های مبتلا به بیماری قلبی بسیار با احتیاط انجام شود.

گربه هایی که از ترومبوآمبولی شریانی بهبود می یابند اغلب با داروهای ضد ترومبوتیک (ضد لخته شدن) مانند کلوپیدوگرل یا آسپرین درمان می شوند. این داروها می توانند به جلوگیری از تشکیل لخته در آینده کمک کنند. ممکن است لخته خروجی جذب شود و گربه عملکرد اندام خود را دوباره به دست آورد. با این حال، خطر تشکیل لخته های خون جدید در طی چند هفته تا چند ماه آینده وجود دارد.

گربه ها به مدت چند روز در بیمارستان تحت نظارت دقیق قرار می گیرند. آنها ممکن است فیزیوتراپی، دستکاری غیرفعال اندام های آسیب دیده را برای کاهش انقباض عضلانی و جلوگیری از تغییر شکل اندام دریافت کنند. گربه هایی که زنده می مانند تا ترشح شوند، معمولاً با داروها و دستورالعمل های فیزیوتراپی خانگی به خانه می روند.

چگونه از ترومبوز زین در گربه ها جلوگیری کنیم

بهترین راه برای پیشگیری از ترومبوآمبولی شریانی گربه، تشخیص و درمان بیماری قلبی است. بازدیدهای روتین سلامتی می تواند دامپزشک شما را قادر سازد سوفل قلبی یا سایر علائم بیماری قلبی را تشخیص داده و گربه شما را قبل از اینکه اتفاقی جدی بیفتد درمان کند. متأسفانه، ترومبوز زین اغلب اولین علامت بیماری قلبی است که در گربه مشاهده می شود. گربه ممکن است قبل از رویداد کاملاً سالم به نظر می رسید، از جمله داشتن صدای طبیعی قلب در طول معاینه فیزیکی.

اگر در مورد خطر ابتلا به بیماری قلبی در گربه خود نگران هستید، متخصص قلب می تواند یک آزمایش کامل قلب که شامل اکوکاردیوگرام است انجام دهد. با این حال، این تا حدودی پرهزینه است و چیزی نیست که بیشتر مالکان بخواهند انجام دهند، مگر اینکه قبلاً به بیماری قلبی مشکوک شده باشد. با دامپزشک خود صحبت کنید تا یک متخصص قلب و عروق در نزدیکی شما پیدا کند.

اگر شک دارید حیوان خانگی خود بیمار است، فوراً با دامپزشک خود تماس بگیرید.

 

به این وب سایت رای دهید