کزاز در اسب

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، کزاز یک بیماری نسبتاً نادر است و اگر تا به حال بریدگی عمیقی داشته اید که نیاز به توجه پزشک داشته است، احتمالاً واکسن کزاز زده اید. در واقع، توصیه می شود که هر ده سال یک بار واکسن کزاز بزنید. گاهی اوقات نمی‌توان زخم اسب را بلافاصله پس از وقوع آن تمیز کرد (مثل زمانی که اسبی پس از رفتن به رختخواب در مرتع آسیب می‌بیند و این کار را انجام ندهید. تا صبح آن را پیدا کنید)، منطقی است که از اسب خود در برابر این بیماری کشنده محافظت کنید. 

نام های دیگر کزاز

نام قدیمی کزاز lockjaw است. یکی از علائم کزاز سفتی عضلات است. سفت شدن ماهیچه ها باعث می شود که اسب (یا انسان) دهان خود را به سختی باز کند. کلستریدیوم tetanii

علل کزاز

قفل فک یا کزاز توسط باکتری به نام کلستریدیوم تتانی ایجاد می شود. در خارج از بدن، هاگ های باکتری در هر نوع خاک، گرد و غبار یا کود زندگی می کنند. باکتری های حاصل از کثیفی یا کود می توانند از طریق هر زخمی مانند بریدگی، سوختگی باز، برش جراحی یا سوراخ در پوست و همچنین سوراخ در کف سم وارد بدن شوند. حتی یک زخم بی ضرر کوچک ممکن است نقطه ورود باکتری کلستریدیوم تایتانیک باشد. کره که سدها برای کزاز واکسینه نشده‌اند، می‌توانند از طریق یک ناو آلوده به کزاز مبتلا شوند. حتی ممکن است اسب های مبتلا به EGUS با خوردن خوراک آلوده به کزاز مبتلا شوند. زخم های سوراخ شده به ویژه نگران کننده هستند زیرا تمیز کردن آنها دشوار است و شرایط بی هوازی عالی را برای رشد باکتری ها فراهم می کند.

باکتری ها وارد زخم شده و در آنجا شروع به تکثیر می کنند. سم قوی (یک نوروتوکسین) که باکتری‌ها هنگام تکثیر تولید می‌کنند، پیام‌های اعصاب به ماهیچه‌ها را مسدود می‌کند و باعث منقبض شدن ماهیچه‌ها می‌شود.

علائم

ممکن است ده روز تا دو هفته طول بکشد تا علائم کزاز ظاهر شود. سفتی وجود خواهد داشت و ممکن است ابتدا ناحیه سر و گردن ، قسمت های عقبی و ناحیه زخم تحت تأثیر قرار گیرد. حیوان به تدریج سفت تر می شود و با سر و دم بالا حالت "اسب اره ای" به خود می گیرد و نمی تواند بخورد یا بنوشد. اسب ممکن است بیشتر آشفته شود. تب ممکن است همراه با تعریق، افزایش نبض و تعداد تنفس و تنفس احتقانی ایجاد شود. ممکن است غشای تحریک کننده یا پلک سوم در سراسر چشم دیده شود. با نزدیک شدن به مرگ اسب، تب می تواند افزایش یابد.

رفتار

متاسفانه میزان مرگ و میر اسب های مبتلا به کزاز بالاست. درمان شامل تمیز کردن کامل زخم و ناحیه اطراف آن خواهد بود. مقادیر زیادی آنتی بیوتیک برای جلوگیری از رشد باکتری تجویز می شود. آنتی توکسین کزاز نیز تجویز خواهد شد. برای اسب‌هایی که هنوز می‌توانند غذا بخورند، غذا و آب باید در ارتفاعی قرار داده شود که دسترسی اسب به آن آسان باشد. اگر کتاب معروف «اسب جنگ» را خوانده باشید، می‌دانید که آن اسب نیز در یک غرفه تاریک منزوی نگهداری می‌شد تا از تحریک بیش از حد آن در شرایطی که قبلاً آشفته بود، جلوگیری شود. اگر اسب نتواند بایستد، می‌توان آن را در بند انداخت تا روی پاهایش نگه دارد. مایعات ممکن است به صورت داخل وریدی تجویز شود و مثانه ممکن است کاتتریز شود. اگرچه در بیشتر موارد، اتانازی انسانی مورد نیاز است.

جلوگیری

کزاز در اسب ها به راحتی قابل پیشگیری است. اسب شما باید حداقل هر دو سال یک بار در برابر کزاز واکسینه شود، اگرچه به عنوان بخشی از واکسیناسیون اصلی ، اکثر مردم سالانه واکسینه می‌شوند. کره ها بعد از حدود چهار ماه باید واکسینه شوند. اگر مادیان واکسینه شود، کره از آغوز محافظت می کند. از آنجایی که وقتی با اسب خود هستید، خاک و کود دامی را دور می زنید، مطمئن شوید که واکسن کزاز شما نیز به روز باشد.

اگر شک دارید حیوان خانگی خود بیمار است، فوراً با دامپزشک خود تماس بگیرید. برای سؤالات مربوط به سلامتی، همیشه با دامپزشک خود مشورت کنید.

چیزهایی که اسب نباید بخورد