مشکلات مفصلی پای اسب

مشکلات مفصلی پای اسب

0 دیدگاه 17 آذر 1400 چاپ خبر بازدید: 1277
مشکلات مفصلی پای اسب
قبل از آشنایی با برخی از رایج‌ترین مشکلات مربوط به پای عقب اسب‌ها ، بهتر است کمی در مورد ساختارهای موجود در پا و نحوه عملکرد طبیعی آن ها بدانید.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، استایفل مفصلی است که در بالای ساق پای عقب قرار دارد، جایی که ساق تقریباً به کمر می رسد، تقریباً معادل زانوی انسان است. رباط های متعددی وجود دارند که نحوه حرکت استایفل را کنترل می کنند و این رباط ها به ماهیچه های بسیار قوی متصل می شوند که در امتداد استخوان ران اسب به سمت بالا و در امتداد استخوان درشت نی به سمت پایین حرکت می کنند. مانند تمام مفاصل بدن اسب، این مفصل توسط یک پد روان کننده از مایع مفصلی غنی از مواد مغذی احاطه شده است که به عنوان روان کننده به خم شدن هموار مفصل کمک می کند. همراه با این مایع، منیسک ها (یک پد غضروفی ضخیم) به عنوان ضربه گیر برای مفصل عمل می کنند.

ماهیچه‌ها، تاندون‌ها و رباط‌ها در امتداد استخوان درشت نی بلند و نازک نی کوچک‌تر تا مفصل هوک قرار دارند. مفصل هوک یک مفصل لولا مانند است که تقریباً در نیمه پایین پای عقب اسب قرار دارد. استخوان کوچکی که نقطه هوک را تشکیل می دهد در واقع شبیه استخوان پاشنه انسان است. شش استخوان کوچک این مفصل را تشکیل می‌دهند و اغلب محل کشیدگی و ساییدگی و محل رایج آرتریت است.

استرینگهالت (لنگش پا)

استرینگهالت خم شدن بیش از حد یک یا هر دو پای عقب می باشد. در این وضعیت به نظر می رسد که اسب با پاهای عقب قدم های بسیار بلندی برمی دارد و  اسب سم را به سمت بالا می‌کوبد و سپس پائین می‌آورد. زمانی که از اسب خواسته می شود که به عقب برگردد یا به شدت بچرخد، لنگش پا آشکارتر می شود.

استرینگالت انواع مختلفی دارد. استرینگال کاذب ممکن است در اثر آسیب در ساق پا ایجاد شود. علت استرینگالت یک طرفه و دو طرفه مشخص نیست، با این حال احتمال می رود که با شرایط سیستم عصبی مرتبط باشد. درمان گاهی اوقات شامل برداشتن بخش کوچکی از تاندون می باشد. گاهی اوقات استرینگالت به خودی خود بهبود می یابد و گاهی اوقات نیز با گذشت زمان وضعیت اسب بدتر می شود. 

Bog Spavins

باگ اسپاوین در اثر ساییدگی مفصل هوک یا ضربه به مفصل ایجاد می شود . مشکلات ساختاری و کمبود مواد معدنی نیز ممکن است باعث ایجاد باگ اسپاوین  شود. باگ اسپاوین مانند یک تورم اسفنجی و نرم در اطراف مفصل هوک احساس می شود. اگر باگ اسپاوین در اثر آسیب ناشی از ضربه ایجاد شود، تنها یکی از مفاصل هوک تحت تاثیر قرار می گیرد. ولی اگر هر دو مفصل درگیر باشند، باگ اسپاوین احتمالاً ناشی از یک گسل ساختاری است که بر هر دو مفصل هوک فشار وارد می کند.

اگر فشاری که باعث ایجاد باگ اسپاوین می شود باعث ساییدگی نامناسب مفصل شود، ممکن است درد و لنگش در اسب ایجاد کند. مایع اضافی که در اثر باگ اسپاوین ایجاد می شود، می تواند توسط دامپزشک تخلیه شود اما احتمال این وجود دارد که دوباره عود کند.

اسپاوین های استخوانی 

اسپاوین های استخوانی حاصل رشد استخوانی تکثیر شونده در مفصل هوک هستند که در اثر کشیدگی مفصل و ضربه ایجاد می شود. نژاد هایی مانند جامپرها و راینرها در برابر اسپاوین‌های استخوانی حساس هستند. مفصل هوک از چندین استخوان ساخته شده است و یک یا چند مورد از این استخوان ها ممکن است تحت تأثیر آسیب، رشد مضاعف داشته باشند. 

با کاهش انعطاف پذیری هوک، اسب ممکن است پای عقب خود را مدام بکشد و گام های کوتاه بردارد که این اقدام منجر به آرتریت می شود. اکثر درمان ها حداقل قدرت اثربخشی را دارند.

جک اسپاوینز 

جک اسپاوین ها اسپاوین های استخوانی هستند که در قسمت داخلی مفصل هوک ظاهر می شوند. رشد استخوانی به تاندون فشار وارد می کند که باعث درد اسب می شود و پای اسب کوتاه به نظر می رسد.

سنجاق سر 

زمانی که تاندون موجود در قسمت بالای مفصل هوک ملتهب می شود، عارضه ی سنجاق سر ایجاد می شود. تورم به صورت برآمدگی در دو طرف بالای مفصل هوک قابل مشاهده است. استراحت، تزریق موضعی و تخلیه از جمله درمان‌هایی هستند که ممکن است به درمان این عارضه کمک کنند.

هوک های درپوش دار 

هوک های سرپوش دار تورم های بزرگ حاوی مایع زیاد روی مفصل هوک هستند. آنها می توانند در اثر ضربه و دراز کشیدن روی یک زمین سخت ایجاد شوند. تورم های مشابهی می تواند روی آرنج اسب نیز رخ دهد و تورم می تواند کاملاً مشخص شود. درمان‌ها شامل داروهای استروئیدی و زهکشی جایگاه است. اکثر موارد هوک های سرپوش دار بدون درمان تا حدودی خود به خود برطرف می شوند و بعید است که بر عملکرد اسب تأثیر بگذارند.

 

 

به این وب سایت رای دهید