رایج‌‌ترین بیماری های گربه‌ها

 در این عنوان، رایج ترین بیماری های گربه را توضیح داده و در مورد راه های پیشگیری و درمان آن صحبت میکنیم.

 بیماری های عفونی در گربه ها

اگرچه بسیاری های از میکروب های اطراف ما، تاثیری بر روی گربه ها ندارند، اما برخی از آنها موجب عفونت در آنها می شوند. عفونت های FIV (ایدز گربه ها)،لوسمی، بیماری های تنفسی مثل کلسی، هرپس، پنلوکوپنی و پریتونیت از رایج ترین بیماری های عفونی گربه هستند.

بیماری کلسی ویروس چیست؟

این ویروس، دستگاه تنفسی گربه را درگیر می کند و غالبا گربه هایی واکسینه نشده اند و آنهایی که پناهگاه های بزرگ زندگی می کنند، دچار آن می شوند.

علائم بیماری کلسی

بی اشتهایی، ضعف و بی حالی، ترشحات ناحیه چشم و بینی، راه رفتن سخت، درد، خونریزی، تب، درگیر شدن ریه و التهاب زیر زبان، نوک بینی، لب ها و... از علائم این بیماری می باشد.

برای ارتباط با دامپزشک آنلاین گربه کلیک کنید

روش درمان عفونت کلسی

در مراحل اولیه بیماری که عفونت زیاد سرایت نکرده است، آنتی بیوتیک برای جلوگیری از سرایت بیماری به بخش های دیگر، تزریق می گردد. در صورت پیشرفت آن، گربه باید بستری شود تا میزان اکسیژن و تنفس او تحت نظر باشد.

بیماری پریتونیت یا FIP گربه

یکی از رایج ترین بیماری های گربه، پریتونیت است که کشنده و خطرناک می باشد. با توجه به اینکه این ویروس در بدن گربه می باشد تا زمانی که جهش پیدا نکند، خطر جدی برای او محسوب نمی شود. این عفونت دو نوع دارد: تر و خشک. در نوع تر آن، اعضای داخلی گربه دچار آب اوردن می شود که کشنده تر از نوع خشک می باشد. در پریتونیت خشک، بدن گربه دچار التهاب می گردد.

علائم بیماری پریتونیت گربه

کاهش اشتها، ضعف، کاهش وزن و تغییرات دمایی بدن از جمله علائم این بیماری می باشند.

درمان گربه مبتلا به پریتونیت یا FIP

خالی کردن مایعات از اعضای داخلی مثل شکم، می تواند درمان موقتی برای این بیماری باشد. البته درمان قطعی برای این عفونت وجود ندارد بلکه با دور کردن گربه از محل های خطرناک مثل زندگی در پناه گاه ها، می توان از آن پیشگیری کرد.

چگونه به گربه خود دارو بدهید

بیماری پنلوکوپنی گربه

یکی دیگر از  عفونت های ویروسی که از رایج ترین بیماری های گربه محسوب می شود، پنلوکوپنی می باشد. این ویروس به شدت واگیر دار است و با حمله به گلبول های سفید، سلول های روده، مغز استخوان و پوست، گربه را ضعیف کرده و در برابر میکروب های دیگر آسیب پذیر می کند. اما در صورت مبتلا شدن گربه به این ویروس، بدن او مقاوم شده، و احتمال ابتلای دوباره آن کاهش می یابد.

علائم بیماری پنلوکوپنی گربه

اسهال، کاهش آب بدن، پایین آمدن وزن، استفراغ، افزایش تب، کم خونی و سخت شدن موها را می توان از مهم ترین علائم این بیماری برشمرد.

درمان بیماری پنلوکوپنی گربه

حفظ آب بدن گربه مبتلا به این بیماری بسیار حیاتی می باشد به همین دلیل به گربه ضمن بستری شدن، سرم حاوی آنتی بیوتیک و ویتامینB و ضد تهوع، تزریق می گردد.

بیماری دستگاه ادراری تحتانی در گربه ها

عفونت اداری گربه

از رایج ترین بیماری های گربه سانان عفونت اداری است که از ورود نوعی باکتری به مجاری ادرار مثل مثانه، نشأت می گیرد. در این نوع عفونت ها جهت جلوگیری از تشکیل سنگ مثانه و انسداد مجاری، باید سریعا به دامپزشک مراجعه کرد.

علائم بیماری مجاری ادراری گربه

وجود خون در ادرار، درد هنگام ادرار، ادرار کردن در بیرون از ظرف، لیسیدن غیر عادی بعد از ادرار و رفتاری های غیر عادی از علائمی هستند که با مشاهده آن باید به دامپزشک مراجعه کنید.

بیماری کلیوی در گربه ها

آسیب و التهابات کلیوی یکی دیگر از رایج ترین بیماری های گربه می باشد. کلیه که وظیفه تصفیه خون را دارد اگر دچار آسیب شود، منجر به ورود موارد سمی به خون می گردد و مشکلات زیادی را برای گربه به وجود می آورد.

علت بیماری کلیوی در گربه چیست؟

افزایش سن، تصادف و یا ضربه، ورود مواد سمی به بدن و عفونت از جمله دلایل مهم در بیماری کلیوی گربه سانان می باشد.

علائم گربه مبتلا به بیماری کلیوی مزمن

تشنگی، کاهش وزن، ریزش موی گربه، بی حالی، سستی و افزایش حجم ادرار، از علائم این بیماری هستند.

درمان بیماری کلیوی گربه

در ابتدا باید با مراجعه به دامپزشک ، داروهای مخصوص برای تامین پتاسیم و افزایش اشتهای گربه را تهیه کرد و ضمن اینکه غذای مخصوص بیماری کلیوی گربه را باید به گربه داد و کمبود آب بدن او را نیز با تزریق سرم، جبران کرد.