بروز ذات الریه در حیوانات خانگی

بروز ذات الریه در حیوانات خانگی

0 دیدگاه 22 مرداد 1401 چاپ خبر بازدید: 423
بروز ذات الریه در حیوانات خانگی
پنومونی، التهاب دستگاه تنفسی تحتانی (عمدتاً ریه ها) است که می تواند باعث مشکلات تنفسی شود. این امر منجر به کمبود اکسیژن در خون می شود.

پنومونی، التهاب دستگاه تنفسی تحتانی (عمدتاً ریه ها) است که می تواند باعث مشکلات تنفسی شود. این امر منجر به کمبود اکسیژن در خون می شود.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"،  سگ ها و گربه ها هر دو مستعد ابتلا به ذات الریه هستند. پنومونی ممکن است به عنوان "برونکوپنومونی" نیز شناخته شود و می تواند از مقدار خفیف التهاب در ریه ها یا برونش ها تا یک روند بیماری تهدید کننده زندگی متغیر باشد.

 

علل ذات الریه در سگ ها و گربه ها :

دلایل مختلفی برای پنومونی وجود دارد. پنومونی عفونی شایع ترین نوع التهاب دستگاه تنفسی است. عامل عفونی ممکن است نوعی باکتری، ویروس یا قارچ یا حتی ترکیبی از آنها باشد.

پنومونی آسپیراسیون زمانی اتفاق می‌افتد که چیزی مانند غذا یا مایعات از لوله اشتباهی پایین می‌رود. یعنی به جای پایین رفتن از مری به داخل معده، غذا به سمت نای می رود. اغلب، پنومونی آسپیراسیون مربوط به نوعی مشکل بلع یا آناتومیک مانند شکاف کام یا بزرگ شدن مری است.

سایر اشکال ذات الریه عبارتند از: تحریک انگلی، استنشاقی و ضربه ای.

 

 

علائم بالینی پنومونی در سگ ها و گربه ها :

علائم و نشانه های ذات الریه ممکن است بسیار متفاوت باشد. برخی از این علائم شامل موارد زیر می باشد:

 

1- تنفس دشوار

2- سرفه

3- تب

4- خروج مخاطات از دهان و بینی

5- تنفس سریع

6- بی حالی

7- فقدان اشتها

8- لثه های صورتی کم رنگ تا حتی آبی، به خصوص بعد از هر فعالیت یا ورزش

 

درمان پنومونی :

سگ ها و گربه های مبتلا به ذات الریه باید از محیط گرم بهره مند شوند. اگر رنگ لثه ها کم رنگ یا مایل به آبی است (نشان دهنده سطح ضعیف اکسیژن در خون)، ممکن است دامپزشک شما نیاز به استفاده از اکسیژن داشته باشد.

آنتی‌بیوتیک‌ها و ضدالتهاب‌ها معمولاً در ابتدا از طریق وریدی تجویز می‌شوند.

سگ یا گربه ها احتمالاً با یک دوره طولانی مصرف داروهای خوراکی به خانه فرستاده می شوند. پنومونی ویروسی اغلب منجر به عفونت باکتریایی ثانویه می‌شود، بنابراین آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی مناسب همچنان تجویز می‌شوند.

درمان‌های حمایتی مانند گشادکننده‌های برونش و نبولیزاسیون با نام «درمان‌های تنفسی» ممکن است برای کمک به باز نگه داشتن راه هوایی مورد نیاز باشد.

 

چگونه از پنومونی در سگ ها و گربه ها جلوگیری کنیم؟

با انجام واکسیناسیون در حیوانات خانگی می توانید از بروز پنومونی های ویروسی ددر آینده جلوگیری نمایید.

قرار دادن یک تصفیه کننده هوا، ترجیحاً تصفیه کننده ای که از فیلتر HEPA استفاده می کند، به سادگی اجازه می دهد تا گردش هوای اتاق مطلوب شود. مقدار روزانه هوای تازه در پیشگیری از ذات الریه در حیوانات خانگی بسیار مهم است.

تغذیه مناسب، مصرف آب و ورزش روزانه همه اقدامات پیشگیرانه مناسبی هستند. مناسب نگه داشتن وزن بدن سگ و گربه نیز در پیشگیری از ذات الریه بسیار مهم است.

در صورت مشاهده ی هرگونه علائم بالا، می توانید از امکان ویزیت حضوری در منزل سامانه دامپزشک بهره مند شوید و سریعا ار بروز علائم شدیدتر پنومونی پیشگیری نمایید.

به این وب سایت رای دهید