مسمومیت با اتیلن گلیکول یا ضد یخ ماشین در حیوانات خانگی

مسمومیت با اتیلن گلیکول یا ضد یخ ماشین در حیوانات خانگی

0 دیدگاه 22 شهریور 1401 چاپ خبر بازدید: 1236
مسمومیت با اتیلن گلیکول یا ضد یخ ماشین در حیوانات خانگی
ضد یخ یا اتیلن گلیکول مورد استفاده در موتور اتومبیل برای سگ و گربه ها بسیار سمی است. بلع آن  یک موقعیت اورژانس پزشکی در نظر گرفته می شود.

ضد یخ یا اتیلن گلیکول مورد استفاده در موتور اتومبیل برای سگ و گربه ها بسیار سمی است. بلع آن  یک موقعیت اورژانس پزشکی در نظر گرفته می شود.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"،  متأسفانه حیوانات طعم ضد یخ را دوست دارند و به راحتی آن را می چشند یا می نوشند. حیوانات خانگی اغلب ضدیخ را در گاراژ یا پارکینگ هنگام نشت از ماشین پیدا می کنند.

 

علت مسمومیت با ضد یخ در حیوانات خانگی چیست؟

سمیت ضد یخ یا اتیلن گلیکول زمانی اتفاق می افتد که حیوانات آن را می نوشند و می بلعند. به دنبال آن نشانه هایی از افسردگی، استفراغ، ظاهر ناپایدار یا لرزان دیده می شود و منجر به آسیب حاد کلیه می شود. پس از بلعیده شدن، EG به سرعت جذب جریان خون می شود و باعث ایجاد یک سری واکنش های شیمیایی می شود که کریستال های آسیب رسان کلیه را تولید می کند.

گاهی اوقات، مردم عمدا ضد یخ را با نیت مخرب در دسترس حیوانات خانگی قرار می دهند.

 

علائم مسمومیت با ضد یخ :

 

1- در عرض 1-2 ساعت پس از نوشیدن EG، حیوان خانگی "مست" به نظر می رسد، ناپایدار است یا روی پاهای خود می لرزد، می افتد، همراه با حالت تهوع و استفراغ

 

2- در عرض چند ساعت، این علائم بهبود می یابند و صاحبان متوجه می شوند که حیوان خانگی آنها بهتر می شود. سگ یا گربه پس از آن ساکت و افسرده می شود و این امر با افزایش نوشیدن و ادرار همراه است

 

3- در عرض 24 تا 72 ساعت پس از مصرف EG، حیوان خانگی ضعیف تر، افسرده تر، مشکل در راه رفتن، غذا نخوردن، مشکل در تنفس و کاهش یا عدم ادرار کردن دارد. دمای بدن کاهش می یابد و ممکن است در ناحیه معده درد داشته باشند.

 

4-  در موارد شدید، حیوانات خانگی شروع به تشنج، لرزش بدن یا لرزش غیرقابل کنترل و حرکات غیر طبیعی سریع چشم می کنند که در چند ساعت اول پس از مصرف رخ می دهد. متأسفانه این اتفاق غیر قابل برگشت و کشنده است.

 

تشخیص سمیت ضد یخ در حیوانات خانگی :

اگر شخصی حیوان خانگی خود را در حال نوشیدن ضد یخ یا اتیلن گلیکول ببیند یا حیوان خانگی خود را در نزدیکی حوضچه ای از مایع سبز فلورسنت نشت کرده توسط ماشین (مثلاً در گاراژ یا خیابان) مشاهده کند، مراقبت و درمان اضطراری دامپزشکی باید بلافاصله برای جلوگیری از آسیب حاد کلیوی صورت پذیرد.

حیوانات خانگی که علائم ذکر شده در بالا را نشان می دهند، به احتمال زیاد دچار مسمومیت شده اند. سمیت اتیلن گلیکول زمانی تایید می شود که حیوانات خانگی از طریق آزمایش خون و همچنین سایر تشخیص ها که عملکرد کلیه، وضعیت هیدراتاسیون و سایر نشانگرها را بررسی می کنند، EG مثبت شود.

 

گزینه های درمانی برای حیوانات خانگی با مسمومیت ضد یخ :

مسمومیت با اتیلن گلیکول یک موقعیت اورژانسی است زیرا به سرعت به کلیه ها آسیب می رساند و اغلب آسیب های وارد شده غیر قابل برگشت است.

اگر درمان طی 8 تا 12 ساعت پس از قرار گرفتن سگ ها در معرض آن  و کمتر از 2 ساعت پس از قرار گرفتن گربه ها در معرض آن شروع شود، حیوانات خانگی به احتمال زیاد بهبود می یابند.

حیوانات خانگی باید در بیمارستان بستری شده و تحت مراقبت های ویژه با داروها برای معکوس کردن اثرات EG در بدن و همچنین مایعات داخل وریدی، نظارت بر خروجی ادرار، داروهای تهوع و مدیریت درد تحت نظارت قرار گیرند.

 

آیا اثرات سمیت اتیلن گلیکول دائمی است؟

حیوانات خانگی ممکن است آسیب دائمی کلیوی ناشی از سمیت EG داشته باشند که قابل برگشت نیست. بدانید که حتی با درمان، حیوانات خانگی ممکن است به درمان مداوم نیاز داشته باشند.

سگ‌هایی که درمان فشرده مناسب را دریافت می‌کنند، در طی 8 تا 12 ساعت پس از مصرف EG، در مراحل اولیه تشخیص داده می‌شوند، نتیجه بهبودی مناسب تا خوب خواهند داشت. اگر مقدار زیادی EG خورده شود یا برای سگ هایی که علائم شدیدی مانند تشنج و کاهش یا عدم تولید ادرار دارند، نتیجه بدتر خواهد بود.

گربه‌ها نسبت به سمیت EG بسیار حساس‌تر هستند، بنابراین تهنا راه برای رسیدن به نتیجه ی درمان مطلوب، درمان تهاجمی در عرض 3 ساعت پس از قرار گرفتن در معرض ضد یخ یا اتیلن گلیکول است. فقط 1 قاشق چای خوری کوچک (5 میلی لیتر) EG می تواند برای یک گربه بالغ کشنده باشد.

 

به این وب سایت رای دهید