چرا حیوان خانگی من به آزمایش خون کامل نیاز دارد؟

چرا حیوان خانگی من به آزمایش خون کامل نیاز دارد؟

0 دیدگاه 6 مهر 1401 چاپ خبر بازدید: 431
چرا حیوان خانگی من به آزمایش خون کامل نیاز دارد؟
شمارش کامل خون (CBC) یک آزمایش خون رایج است که در طی یک بررسی سلامتی معمول یا به عنوان ابزاری برای تشخیص یک مشکل پزشکی انجام می شود.  سامانه دامپزشک این شرایط برای شما عزیزان فراهم کرده است تا کلیه آزمایش های مربوط به حیوانات خانگی در منزل انجام شود .

چرا حیوان خانگی من به آزمایش خون کامل نیاز دارد؟

شمارش کامل خون (CBC) یک آزمایش خون رایج است که در طی یک بررسی سلامتی معمول یا به عنوان ابزاری برای تشخیص یک مشکل پزشکی انجام می شود.  سامانه دامپزشک این شرایط برای شما عزیزان فراهم کرده است تا کلیه آزمایش های مربوط به حیوانات خانگی در منزل انجام شود برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید . 

شمارش کامل خون چیست؟

در طول معاینه فیزیکی حیوان خانگی شما، آزمایش خون معمولی اغلب انجام می شود تا اطلاعات جامع تری در مورد سلامت حیوان خانگی شما ارائه شود. انجام این آزمایش آسان است و می‌تواند اطلاعات حیاتی زیادی در مورد انواع مختلف گلبول‌های خون  به دامپزشک شما بدهد.

نتایج یک CBC اطلاعات ارزشمندی در مورد تعداد، اندازه و شکل سه نوع سلول اصلی در خون ارائه می دهد. هر گونه تغییر در ظاهر سلول ها نیز با این آزمایش خون قابل تشخیص است.

 

سه نوع سلول خونی

1- گلبول های قرمز خون (RBCs)

گلبول‌های قرمز که  فراوان‌ترین سلول‌های خون هستند که تقریباً 40 تا 45 درصد از خون را تشکیل می‌دهند. این سلول ها هسته ندارند و می توانند بدون شکستن شکل خود را تغییر دهند. هموگلوبین 33 درصد از RBC را تشکیل می دهد. آهن موجود در هموگلوبین مسئول رنگ قرمز خون است. هموگلوبین برای حمل اکسیژن در خون از ریه ها به بافت های بدن و جذب دی اکسید کربن که محصول زائد بافت ها است، مهم است .

2- گلبول های سفید خون (WBCs)

گلبول های سفید که لکوسیت ها نیز نامیده می شوند، تنها حدود 1 درصد از خون را تشکیل می دهند. این سلول ها در درجه اول سیستم ایمنی را تشکیل می دهند. گلبول های سفید با  مواد خارجی و عفونت ها مبارزه می کنند. مانند گلبول های قرمز، این سلول ها در مغز استخوان تولید می شوند.

تعداد کم گلبول های سفید خون "لکوپنی" نامیده می شود و می تواند نشان دهنده آسیب مغز استخوان ناشی از شیمی درمانی، داروها یا پرتودرمانی باشد.

تعداد بالای گلبول های سفید خون "لکوسیتوز" نامیده می شود. این ناهنجاری می تواند ناشی از چندین بیماری مختلف از جمله عفونت یا فرآیندهای التهابی در بدن می باشد.

دو نوع گلبول سفید وجود دارد - گرانولوسیت ها و آگرانولوسیت ها.

گرانولوسیت ها

نوتروفیل ها


نوتروفیل ها رایج ترین انواع گلبول های سفید خون هستند. آنها می توانند باکتری ها را از طریق فرآیندی به نام فاگوسیتوز از بین ببرند.

ائوزینوفیل ها

عملکردی برای کشتن انگل ها دارند و نقش مهمی در واکنش های آلرژیک دارند. ائوزینوفیل ها همچنین برای کشتن پاتوژن ها، سمومی آزاد می کنند.

بازوفیل

نقش مهمی در واکنش های آلرژیک دارد. بازوفیل ها آنتی بادی ها و داروهای ضد انعقاد ترشح می کنند که از بدن در برابر واکنش های حساس در گردش خون محافظت می کنند. هیستامین موجود در بازوفیل ها باعث گشاد شدن رگ های خونی می شود تا سلول های ایمنی بیشتری را به بخشی از بدن که در آن آسیب وجود دارد وارد کند. بازوفیل ها همچنین هپارین ترشح می کنند که یک ضد انعقاد است و از لخته شدن خون جلوگیری می کند.

آگرانولوسیت ها

لنفوسیت ها

مونوسیت ها

3- پلاکت ها (ترومبوسیت ها)

پلاکت ها نقش مهمی در مکانیسم انعقاد خون بدن دارند. آنها همچنین مواد شیمیایی خاصی را ترشح می کنند که نوتروفیل ها و مونوسیت ها را به مناطقی از بدن که در آن التهاب وجود دارد جذب می کنند. پلاکت ها لخته های خون را زمانی که بدن دیگر به آنها نیاز ندارد حل می کنند. آنها همچنین می توانند باکتری ها را هضم و از بین ببرند. فاکتورهای رشد ترشح شده توسط پلاکت ها به حفظ یکپارچگی و عملکرد پوشش عروق خونی کمک می کند.

چرا دامپزشک آزمایش خون را برای سگ من توصیه کرد؟

نتایج یک معاینه فیزیکی جامع همراه با CBC می تواند به دامپزشک شما کمک کند تا بهترین برنامه درمانی را برای حیوان خانگی شما تعیین کند. نتایج CBC همچنین می‌تواند به تعیین اینکه آیا نیاز به آزمایش‌ها و/یا روش‌های بیشتر برای رسیدن به تشخیص وجود دارد یا خیر کمک کند.

با CBC، تشخیص زودهنگام بیماری در حیوان خانگی شما امکان پذیر است حتی اگر هیچ علامتی را متوجه نشده باشید. با تشخیص زودهنگام، مشکل سلامتی حیوان خانگی شما می تواند درمان و توجه مناسب شود. همچنین، در طول بازدیدهای سلامتی حیوان خانگی شما، نتیجه CBC می تواند اطلاعاتی در مورد مقادیر پایه طبیعی حیوان خانگی شما ارائه دهد که دامپزشک شما می تواند بعداً برای مقایسه از آنها استفاده کند.

 

CBC چه چیزی را اندازه گیری می کند؟

CBC کمیت و کیفیت گلبول های قرمز، گلبول های سفید و پلاکت ها را در خون ارزیابی می کند. هر گونه ناهنجاری در تعداد سلول، اندازه و/یا شکل ممکن است نشان دهنده یک مشکل اساسی سلامت باشد. این می تواند نشان دهد که آیا حیوان خانگی شما کم آب است، کم خون است یا یک عفونت زمینه ای وجود دارد. نتیجه آزمایش CBC معمولاً اطلاعات زیر را نشان می دهد:

هماتوکریت (HCT) - تعداد گلبول های قرمز موجود را نشان می دهد. اگر HCT کم باشد اغلب مشکوک به کم خونی است، در حالی که HCT بالا می تواند به معنای کم آبی حیوان خانگی شما باشد.

هموگلوبین (Hbg) - میزان هموگلوبین را اندازه گیری می کند. این می تواند به ارزیابی ظرفیت حمل اکسیژن گلبول های قرمز خون به بافت های بدن کمک کند.

شمارش گلبول های سفید (WBC) - تعداد کل گلبول های سفید خون را نشان می دهد. وجود التهاب یا عفونت در بدن می تواند باعث افزایش تعداد WBC ها شود. از طرف دیگر، تعداد کم WBC می تواند نشان دهنده چندین مورد از جمله عفونت جدی یا مشکل در مغز استخوان باشد که تولید گلبول های سفید را محدود می کند. انواع مختلفی از گلبول های سفید وجود دارد و هر کدام به طور مشخص به رویدادهای مختلف بدن پاسخ می دهند. به عنوان مثال، هنگامی که سگ یا گربه ای از آلرژی رنج می برد یا دارای هجوم انگل شدید است، ائوزینوفیل ها (EOS) معمولاً افزایش می یابند.

پلاکت (PLT) - تعداد پلاکت ها را نشان می دهد. پلاکت ها عوامل مهمی در مکانیسم انعقاد خون در بدن هستند. ممکن است بیمار با تعداد پلاکت پایین مشکلاتی داشته باشد که از توانایی بدن برای تشکیل لخته خون جلوگیری می کند.

CBC چگونه انجام می شود؟

CBC با جمع آوری نمونه کوچکی از خون در یک لوله مخصوص که حاوی یک عامل ضد انعقاد است انجام می شود. نمونه خون سپس در یک دستگاه آنالیز خون خودکار قرار می گیرد، دستگاهی که ویژگی های مختلف انواع مختلف سلول را می شمارد و توصیف می کند.

همچنین مرسوم است که با گرفتن یک قطره خون از نمونه و پخش آن به صورت نازک روی لام شیشه ای، لام خون درست می کنند. از رنگ های مخصوص برای رنگ آمیزی اسمیر خون و بررسی ظاهر سلول های خونی در زیر میکروسکوپ استفاده می شود.

 

به این وب سایت رای دهید