لیشمانیوز در سگ ها

 لیشمانیوز در سگ ها

0 دیدگاه 14 آبان 1401 چاپ خبر بازدید: 499
 لیشمانیوز در سگ ها
سگ شما از لیشمانیوز رنج می برد و می خواهید در مورد این بیماری، دوره و گزینه های درمان بیشتر بدانید؟ در این مقاله همه چیز در مورد لیشمانیوز را خواهید آموخت.

سگ شما از لیشمانیوز رنج می برد و می خواهید در مورد این بیماری، دوره و گزینه های درمان بیشتر بدانید؟ در این مقاله همه چیز در مورد لیشمانیوز را خواهید آموخت.

لیشمانیوز سگ ناشی از پشه خاکی

لیشمانیوز از طریق نیش پشه خاکی (فلبوتوم) منتقل می شود. این پشه ها نام خود را از بدن ماسه ای رنگشان گرفته اند. ابتدا، بیایید به 6 واقعیت مهم در مورد پشه خاکی نگاه کنیم:

پشه های خاکی را می توان در سراسر منطقه مدیترانه و در پرتغال و همچنین گاهی اوقات در آلمان، اتریش و سوئیس یافت.

پشه خاکی شبگرد است  یا  در هوای گرگ و میش فعالیت می کند . آنها از یک ساعت پس از غروب آفتاب تا یک ساعت قبل از طلوع خورشید به دنبال وعده های غذایی خون هستند. در طول روز آنها در لانه های جوندگان یا حفره درختان می مانند.

نیش آنها ، ماکروفاژها (گلبول های سفید خون، به اصطلاح سلول های پاک کننده) در میزبان را آلوده می کند. آنها در این سلول ها تکثیر می شوند و از آنجا به بسیاری از اندام های دیگر مانند کبد، طحال، مغز استخوان، کلیه ها، غدد لنفاوی، روده ها و پوست منتقل می شوند. التهاب در اندام های آسیب دیده رخ می دهد که در نهایت به این اندام ها آسیب می رساند و آسیب می بیند.

مهم: دوره کمون (زمان از عفونت تا ظهور علائم) می تواند تا 7 سال باشد!

زیستگاه پشه خاکی ساحل یا ماسه نیست. آنها در خاک مرطوب تولید مثل می کنند.

شناخت علائم لیشمانیوز در سگ ها

علائم لیشمانیوز می تواند بسیار متنوع باشد، زیرا پاتوژن ها همراه با سلول های خونی به اندام های زیادی می رسند.

علائم لیشمانیوز می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • بی تفاوتی
  • تب
  • بی اشتهایی، کاهش وزن
  • تورم غدد لنفاوی
  • بزرگ شدن طحال و کبد
  • نارسایی کلیه
  • لنگش
  • التهاب چشم
  • اسهال / استفراغ
  • تغییرات در تصویر خون مانند: کم خونی (کاهش و تغییر تعداد گلبول های قرمز)، تغییر در پروتئین های خون (هیپرگاماگلوبولینمی، هیپوآلبومینمی)، افزایش اندازه کلیه و کبد.
  • افزایش دفع پروتئین در ادرار (پروتئینوری)
  • تغییرات پوستی به خصوص ریزش مو و پوسته ریزی قوی سبوس مانند که در ابتدا روی گوش، بینی و اطراف چشم است و سپس به پاها، دم و پشت نیز سرایت می کند.
  • رشد بیش از حد پنجه (به اصطلاح هیپرتروفی پنجه)

آیا لیشمانیوز سگ برای انسان مسری است؟

تا به امروز هیچ انتقال مستقیمی از سگ به انسان شناخته نشده است. با این حال، نیش مستقیم می تواند انسان را نیز مبتلا کند.

افراد مسن، کودکان تا سن 5 سال و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند به ویژه مستعد ابتلا هستند.

در این گروه از افراد، بیماری بدون درمان می تواند کشنده باشد.

در انسان، اندام های داخلی (شکل احشایی) و/یا پوست (شکل پوستی) نیز تحت تأثیر قرار می گیرند. در افراد سالم معمولاً شیوع بیماری وجود ندارد.

سیر لیشمانیوز در سگ ها چگونه است؟

سیر لیشمانیوز می تواند بسیار متفاوت باشد.

بسته به شدت علائم بالینی و تغییرات خون، لیشمانیوز را می توان به مراحل مختلفی تقسیم کرد. این موارد از آسان تا بسیار دشوار متغیر است. پیش آگهی نیز به این بستگی دارد.

بسته به شدت بیماری، لیشمانیوز نیز می تواند کشنده باشد.

از سوی دیگر مواردی نیز وجود دارد که سگ ها به صورت تحت بالینی بیمار می شوند. این بدان معناست که آنها عفونت ثابت شده دارند اما هیچ علامت بالینی و نتایج خونی تغییری نشان نمی دهند.

به طور کلی، لیشمانیوز قابل درمان است

تشخیص لیشمانیوز در سگ ها

تشخیص بر اساس نکات زیر است:

  • گزارش اولیه
  • علائم بالینی
  • تیتر آنتی بادی لیشمانیا
  • تغییرات معمولی در آزمایش خون عمومی (به بالا مراجعه کنید)
  • آزمایش ادرار (پروتئینوری)
  • آزمایش PCR از مغز استخوان یا پوست برای تشخیص DNA لیشمانیا

درمان لیشمانیوز در سگ ها

لیشمانیوز را می توان با عوامل درمانی زیر درمان کرد:

لیشمان کش ها: داروهایی که اثر کشنده بر لیشمانیا دارند

لیشمانیتاس: داروهایی که رشد را مهار می کنند

تعدیل کننده های ایمنی: اثر حمایتی بر روی سیستم ایمنی دارند و عمدتاً در مراحل اولیه استفاده می شوند

مکمل غذایی برای تقویت پاسخ ایمنی

مدت زمان مصرف دارو بستگی به این دارد که چه دارویی استفاده می شود و سگ چگونه به درمان پاسخ می دهد. برای این منظور، بررسی منظم مقادیر خون ضروری است. اولین معاینه معمولاً 4 هفته پس از شروع درمان انجام می شود. پس از آن، معاینات منظم باید هر 3 تا 6 ماه، حتی پس از قطع دارو، انجام شود.

مهم است بدانید: با توجه به دانش فعلی، لیشمانیوز همانطور که گفتم قابل درمان نیست. این بدان معنی است که حذف کامل پاتوژن حتی با وجود درمان امکان پذیر نیست. عودها می توانند بارها و بارها رخ دهند که در آن درمان دارویی مجدد ضروری می شود.

توجه: سنگ‌های زانتین می‌توانند در طول درمان با لیشمانیسم‌های خاص در مثانه ایجاد شوند. بنابراین، یک رژیم غذایی کم پورین قطعا باید در اینجا تغذیه شود!

امید به زندگی: سگ مبتلا به لیشمانیوز چند سال می تواند زندگی کند؟

این سوال را نمی توان به صورت کلی پاسخ داد. امید به زندگی سگی که از لیشمانیوز رنج می‌برد، برای مثال به میزان پیشرفت بیماری بستگی دارد. عوامل دیگر عبارتند از پاسخ به درمان و عود.

پیشگیری از بیماری: آیا ممکن است؟

بله، راه های مختلفی برای جلوگیری از ابتلا به لیشمانیا وجود دارد. در ادامه بیشتر در مورد پروفیلاکسی و اینکه چه چیزی برای سگ شما مناسب است آشنا خواهید شد.

1. پیشگیری از پشه خاکی

لکه ها یا قلاده های حاوی پیرتروئید برای دفع پشه خاکی توصیه می شود. اینها خطر عفونت را کاهش می دهند. مهم: بسته به نوع آماده سازی، ممکن است لازم باشد برای مدت معینی قبل از قرار گرفتن در معرض پشه خاکی استفاده شود. بهتر است قبل از شروع سفر به موقع از دامپزشک خود مشاوره بگیرید.

2. واکسیناسیون

در حال حاضر واکسن ضد لیشمانیوز انجام می شود.

برای ایمن سازی اولیه یک تزریق لازم است. ایمنی 4 هفته پس از واکسیناسیون شروع می شود. پس از آن، واکسیناسیون باید یک بار در سال تقویت شود .

واکسیناسیون را می توان از سن 6 ماهگی انجام داد. فقط سگ هایی که از نظر بالینی سالم هستند و آنتی بادی برای لیشمانیا ندارند باید واکسینه شوند.

خوب است بدانید: این واکسیناسیون از عفونت با عوامل بیماری زا جلوگیری نمی کند. بنابراین جایگزین پیشگیری از قرار گرفتن در معرض پشه خاکی نمی شود. با این حال، اگر سگ بیمار شود، احتمال بروز علائم بالینی کمتر است. علاوه بر این، پیشرفت لیشمانیوز کند می شود.

این که آیا واکسیناسیون مکمل مفیدی برای پیشگیری از پشه خاکی برای سگ شما است، از جمله به این بستگی دارد که فشار عفونت در مقصد سفر شما چقدر است و چقدر و چند بار به چنین منطقه ای سفر می کنید.

 

به این وب سایت رای دهید