چرا گربه من لثه قرمز دارد؟

چرا گربه من لثه قرمز دارد؟

0 دیدگاه 29 آبان 1401 چاپ خبر بازدید: 906
چرا گربه من لثه قرمز دارد؟
رنگ لثه گربه شما نگاهی به سلامت و تندرستی فعلی آنها می دهد. لثه های گربه شما نیز شاخص اصلی وجود بیماری های دندانی است. به خواندن ادامه دهید تا بدانید چه چیزی برای لثه های گربه شما طبیعی است و چه زمانی باید نگران باشید.

رنگ لثه گربه شما نگاهی به سلامت و تندرستی فعلی آنها می دهد. لثه های گربه شما نیز شاخص اصلی وجود بیماری های دندانی است. به خواندن ادامه دهید تا بدانید چه چیزی برای لثه های گربه شما طبیعی است و چه زمانی باید نگران باشید.

لثه های معمولی چه شکلی هستند؟

لثه های سالم معمولاً رنگ صورتی روشن دارند. آنها باید کمی مرطوب و براق باشند. لثه های گربه شما نشانه های مهمی از چندین مورد است که ممکن است وجود داشته باشد. به عنوان مثال، کم آبی باعث می شود لثه های گربه چسبناک یا خشک شوند.

وقتی لثه ها را به آرامی فشار دهید، معمولاً رنگ پریده می شوند، اما در عرض دو ثانیه به رنگ صورتی روشن طبیعی خود برمی گردند. این به عنوان "زمان پر کردن مجدد مویرگی" یا "CRT" نامیده می شود. CRT بیش از 2 ثانیه ممکن است نشان دهنده کم آبی، گردش خون ضعیف یا فشار خون غیر طبیعی باشد.

گاهی اوقات، برای برخی از نژادهای گربه طبیعی است که لثه های تیره رنگ داشته باشند. لثه های سیاه آنها به دلیل وجود ملانین (رنگدانه تیره) فراوان در دهان آنها ایجاد می شود. همچنین ممکن است برای برخی از گربه ها لثه هایی با ترکیبی از صورتی و سیاه طبیعی باشد. هر گربه ای با پوست موی مشکی ممکن است لثه های تیره رنگ داشته باشد. به احتمال زیاد، این تنوع رنگ طبیعی است

رنگ های غیر طبیعی لثه

چندین تغییر غیر طبیعی در رنگ لثه وجود دارد. بسته به مشکلی که وجود دارد، لثه ها ممکن است رنگ پریده، قرمز روشن، آبی، قهوه ای گلی، زرد یا حتی لکه دار شوند. این مقاله به دلایل احتمالی قرمز شدن لثه گربه می پردازد.

آگاهی از این تغییرات رنگ غیر طبیعی لثه ها و معنای آنها می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا نیاز فوری به معاینه گربه توسط دامپزشک وجود دارد یا خیر.

علل شایع قرمزی لثه در گربه ها

  1. 1. التهاب لثه

ژنژیویت وضعیتی است که با التهاب لثه اطراف دندان مشخص می شود. لثه ها قرمز و متورم به نظر می رسند و گربه های مبتلا از درد و ناراحتی رنج می برند .

همانطور که پلاک در بالای خط لثه (ناحیه ای که دندان ها با لثه ها برخورد می کنند) جمع می شود، در نهایت به سمت پایه دندان و به ناحیه زیر لثه مهاجرت می کند. این می تواند سیستم ایمنی را تحریک کند تا در برابر باکتری هایی که منجر به التهاب (ژنژیویت) می شود، واکنش نشان دهد.

 

در گربه‌هایی که از سلامت دهان و دندان خوبی برخوردارند، باکتری‌های موجود در دهان عمدتاً از گونه‌های مفید تشکیل شده‌اند. اما هنگامی که پلاک وجود دارد، این می تواند تغییری در جمعیت باکتریایی ز باکتری های مفید طبیعی به گونه های بیماری زا ایجاد کند.

علائم ژنژیویت در گربه ها

ژنژیویت در درجه اول یک بیماری لثه است. گربه های مبتلا لثه های متورم، قرمز و دردناک دارند. در موارد شدید، ممکن است خونریزی در خط لثه، جایی که لثه ها با دندان ها برخورد می کنند، رخ دهد. گربه ممکن است در خوردن مردد باشد و در حین غذا خوردن سر خود را به یک طرف بچرخاند. برخی از گربه های مبتلا به التهاب لثه ممکن است غذاهای نرم را ترجیح دهند در حالی که برخی دیگر به دلیل درد غذا خوردن را متوقف می کنند. آب دهان و بوی بد دهان نیز ممکن است وجود داشته باشد.

آیا التهاب لثه قابل برگشت است؟

ژنژیویت اولین مرحله بیماری پریودنتال است و تنها مرحله ای است که به طور کلی قابل برگشت است. درمان تا حد زیادی به شدت التهاب و همچنین علت زمینه ای بستگی دارد. رژیم درمانی ممکن است شامل موارد زیر نیز باشد:

مراقبت های خانگی از دندان های گربه شما

معاینه کامل و تمیز کردن دندان تحت بیهوشی عمومی

آنتی بیوتیک (در صورت وجود عفونت)

داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی

کشیدن دندان (در موارد شدید)

اگر ژنژیویت نتیجه یک بیماری سیستمیک زمینه ای باشد، دامپزشک شما ابتدا بیماری اولیه را برای مدیریت التهاب لثه بررسی می کند.

 سایر علل بالقوه قرمزی لثه و التهاب لثه

التهاب لثه همچنین ممکن است ناشی از انواع بیماری های عفونی یا سیستمیک باشد، مانند:

ویروس لوسمی گربه (FeLV)

ویروس نقص ایمنی گربه (FIV)

کلسی ویروس گربه

دیابت شیرین

بیماری کلیوی شدید

بیماری خودایمنی

هنگامی که التهاب لثه توسط هر یک از این بیماری‌های سیستمیک ایجاد می‌شود، التهاب لثه‌ها ممکن است با استوماتیت همراه باشد ، که وضعیتی است که با التهاب یا زخم‌های مخاطی دهان مشخص می‌شود.

چگونه می توانید از سلامت دهان گربه خود حمایت کنید؟

علاوه بر معاینات سالانه دندانپزشکی، در اینجا چند نکته برای حمایت از سلامت دندان حیوان خانگی شما در خانه وجود دارد:

دهان حیوان خانگی خود را به طور مرتب معاینه کنید تا علائمی از لثه های تحریک شده یا ملتهب، دندان های لق یا پوسیده و غیره را بررسی کنید.

همچنین محصولات دندانی مانند افزودنی های آب، رژیم های غذایی دندانپزشکی و غیره وجود دارد که می توانید روی دندان های حیوان خانگی خود استفاده کنید. توصیه می شود قبل از استفاده از این محصولات برای حیوان خانگی خود از دامپزشک خود در مورد این محصولات سوال کنید.

تشخیص زودهنگام و مداخله برای به حداقل رساندن مشکلات جدی دندانی در گربه ها ضروری است. اگر علائمی از مشکلات دندان و لثه یا تغییر در رفتار گربه خود مشاهده کردید (پنجه زدن در دهان، از دست دادن اشتها، جویدن اجسام عجیب و غریب و غیره)، در اسرع وقت درخواست حضور دامپزشک در منزل داشته باشید .

به این وب سایت رای دهید