بایدها و نبایدهای نغذیه ایی سگها

بایدها و نبایدهای نغذیه ایی سگها

0 دیدگاه 23 مهر 1402 چاپ خبر بازدید: 162
بایدها و نبایدهای نغذیه ایی سگها
صاحبان سگها لازم است تا از مواد غذایی مضرر برای این موجودات آگاه باشند. در این مقاله تلاش خواهیم کرد تا برخی از مهمترین مواد مضرر برای این حیوانات را مرور نمائیم.

1. شکلات: مصرف شکلات برای سگها سمی است. شکلات حاوی ترکیباتی به نام تئوبرومین است که برای سگها سمی می‌باشد. این ترکیبات می‌توانند به سیستم عصبی سگ آسیب برسانند و به مشکلاتی مانند تشنج‌، استفراغ، اسهال، بی‌قراری و افت شدید قند خون منجر شوند. توجه داشته باشید که شدت عوارض متعاقب مصرف شکلات بسته به میزان مصرف و اندازه سگ مختلف است. بنابراین، بهترین روش این است که از مصرف هر نوع شکلات توسط سگها خودداری کنید تا جلوی هر گونه مشکلات جدی را بگیرید.

2. ترفنتالین (Xylitol): این قند جایگزین برای شکر در بسیاری از محصولات غذایی مانند آدامس و برخی از نانها و شیرینی‌ها وجود دارد و برای سگها سمی است.این ماده نوعی قند جایگزین است که به عنوان جایگزین شکر در بسیاری از محصولات غذایی مانند آدامس، نان، شیرینی‌ها، و موارد دیگر استفاده می‌شود.زایلیتول می‌تواند باعث هیپوگلیسمی در سگها شده و مشکلاتی جدی برای سلامتی آنها ایجاد ‌کند.
علایم متعاقب مصرف زایلیتوا ممکن است شامل استفراغ، ضعف عضلانی، تشنج، عدم تعادل، و در موارد شدیدتر، کاهش هوشیاری باشد.

3. پیاز و سیر: مصرف مقدار زیادی از پیاز و سیر توسط سگها می‌تواند سمی باشد و مشکلات گوارشی و اختلال در سلول‌های قرمز خون را ایجاد کند.توجه داشته باشید که پیاز و سیر حاوی مواد شیمیایی به نام تیوسولفات است که برای سگها سمی است. مصرف پیاز در مقادیر زیاد می‌تواند به افت سلول‌های قرمز خون منجر شود که همولیز نامیده می‌شود.
این موضوع ممکن است باعث آسیب به سلول‌های خونی سگ شود و علائمی مانند استفراغ، اسهال، ضعف، و بی‌قراری ایجاد کند.

4. تربوتالین (Macadamia Nuts): مصرف تربوتالین که در گیاه ماکادامیا ناتس وجود دارد، برای سگها سمی است.این میوه حاوی موادی ‌سمی می‌باشد که برای سگها زیان آور هستند. اگر سگها تربوتالین مصرف کنند، ممکن است به تشنج‌، ضعف عضلات، مشکلات گوارشی و بی‌قراری مبتلا شوند.استفراغ، اسهال، لنگش از دیگر عوارض مصرف این گیاه در این موجودات است.

5. تخم مرغ غیرپخته: تخم مرغ غیرپخته حاوی موادی می‌باشد که جذب بیوتین را مختل می‌کند و می‌تواند به مشکلات پوستی در سگها منجر شود.تخم مرغ غیرپخته حاوی آنزیم‌هایی به نام آویدین است که می‌تواند باعث کاهش جذب بیوتین در سگها شود. بیوتین از جمله عوامل مهم برای سلامت پوست و موی سگهاست. مصرف تخم مرغ غیرپخته ممکن است به کاهش جذب بیوتین و در نتیجه مشکلات پوستی و مویی در سگها منجر شود.

علائم فوق ممکن است شامل تغییر رنگ، ترک‌ بر روز پوست،قهوه‌ای شدن مو و التهاب پوست باشند.
توجه داشته باشید که مصرف تخم مرغ پخته در مقادیر کم عوارض فوق را به همراه نخواهد داشت

6. علف‌های هرز: برخی از انواع علف‌های هرز می‌توانند برای سگها سمی باشند. بنابراین تلاش کنید تا از خوردن این گیاهان توسط سگها پیشگیری نمایید.

در نهایت، همیشه تلاش نمایید تا در راستای تغذیه سگ خود از مواد غذایی ایمن و تایید شده استفاده کنید و از مصرف مواد سمی خودداری نمایید.به منظور کسب اطلاعات بیشتر نیز میتوانید از طریق شماره تماس ۲۸۴۲۶۷۱۹-۰۲۱ در هر ساعتی از شبانه روز از متخصصین سامانه دامپزشک مشاوره بگیرید.

به این وب سایت رای دهید