ژیاردیا در حیوانات خانگی

ژیاردیا در حیوانات خانگی

0 دیدگاه 7 شهریور 1400 چاپ خبر بازدید: 738
ژیاردیا در حیوانات خانگی
Giardia duodenalis یک انگل تک یاخته ای است که معمولاً انواع مختلف پستانداران از جمله گربه ، سگ و انسان را مبتلا می کند. ژیاردیا گونه ای است که شامل حداقل 8 مجموعه ژنتیکی متمایز اما از نظر مورفولوژیکی یکسان هستند.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، محققان اذعان دارند که گربه ها اغلب بیشتر از سگ ها مبتلا به ژیاردیا می شوند. تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر آلودگی انسانها در ایالات متحده به مجموعه Giardia از گربه گزارش نشده است.

عفونت های ژیاردیا گربه می توانند تحت بالینی باشند ، اما شایع ترین علامت بالینی آن اسهال است.  عفونت های ژیاردیا از طریق بررسی میکروسکوپی مدفوع تشخیص داده می شدند ، اما سنجش ایمونولوژیک که آنتی ژن را در مدفوع تشخیص می دهد ، اکنون به طور گسترده ای در دسترس است. با این حال ، حتی با بهبود ابزارهای تشخیصی ، عفونت های ژیاردیا در گربه ها هنوز یک معما هستند زیرا درمان همیشه 100٪مؤثر نیست.

 

ژیاردیا از طریق مدفوع - دهانی منتقل می شود. کیست ها در مدفوع دفع می شوند و در صورت دفع بلافاصله عفونی می شوند. کیست ها ممکن است مستقیماً از میزبان آلوده بوسیله غذا یا آب آلوده توسط میزبانی دیگر بلعیده شوند.

هر کیست شامل 2 تروفوزوئیت است که با رسیدن کیست به روده کوچک خارج می شوند. تروفوزوئیت ها مرحله بیماری زای انگل هستند و در لومن آزاد می مانند یا از دیسک مکنده شکمی خود برای اتصال به مخاط روده استفاده می کنند و باعث سوء جذب می شوند. تروفوزوئیت ها با حرکت به سمت روده بزرگ با تکمیل مراحل انگلی خود ،کیست های جدیدی را تشکیل می دهند. کیست های مقاوم در برابر محیط به طور متناوب در مدفوع دفع می شوند.

اسهال حاد یا مزمن شایع ترین علامت بالینی عفونت است و می تواند منجر به کاهش وزن شود. مدفوع غالباً نرم و رنگ پریده است ، علاوه بر این حاوی  چربی خنثی است و بوی بدی از آن استشمام می شود.

به این وب سایت رای دهید