لکه های بدن گربه

لکه های بدن گربه

0 دیدگاه 20 شهریور 1400 چاپ خبر بازدید: 333
لکه های بدن گربه
محققان یک ژن خاص را کشف کرده اند که بیشتر توسعه نوارها ، لکه ها و نقاطی را که روی خز گربه نقش بسته است کنترل می کند. الگوهای رنگی یکی از آن اسرار بیولوژیکی حل نشده است.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، محققین بر این باورند، الگوهای رنگی و تنوع موجود در حیوانات مانند ببرها ، یوزپلنگ ها و گورخرها برخی از سوالات کلیدی را برای ما ایجاد کرده است که یکی از آن ها اینست که مکانیسم های تکاملی و سلولی که منجر به این الگوها می شود چیست و چگونه در طول تکامل پستانداران تغییر کرده است؟

دکتر بارش و تیمش به بخشی از این سوال پاسخ دادند. آنها ژنی به نام DKK4 را شناسایی کردند که به تنظیم توسعه اولیه الگوهای مختلف پوشش مویی در گربه های خانگی کمک می کند.  DKK4 ، به احتمال زیاد در الگوهای رنگی در همه گربه ها و شاید سایر پستانداران نیز نقش دارد.

محققان قبلاً ژن دیگری را شناسایی کرده اند که تغییر رنگ خز را در گربه های تیره کنترل می کند. 

 

آنها سرنخی در بافت جنین گربه یافتند. ضخیم شدن بافت پوست در مناطق خاصی که این مناطق یک "الگوی اولیه" را تشکیل می دهند، الگوهای رنگی احتمالی در پوشش مویی یک گربه بالغ را تقلید می کنند.

نمونه اولیه نوعی نقشه در اختیار محققان قرار داد که سلول های دخیل در شکل گیری الگو و زمان شکل گیری الگو را نشان می داد. سپس محققان ترکیب ژنتیکی تک تک سلول ها در مناطق ضخیم و نازک پوست را مورد بررسی قرار دادند. DKK4 به ویژه در قسمت ضخیم پوست فعال بود، اما در پوستی که نسبتاً نازک باقی مانده بود فعال نبود.

دو فرایند مختلف وجود دارد که یک الگوی رنگی ایجاد می کند. یکی الگویی که در طول رشد جنینی تشکیل می دهد و دیگری این الگو را به رنگدانه هایی تبدیل می کند که در فولیکول های مو تولید می شوند. 

به این وب سایت رای دهید