بیماری دندانی گربه

بیماری دندانی گربه

0 دیدگاه 17 مهر 1400 چاپ خبر بازدید: 430
بیماری دندانی گربه
در گربه ها یک بیماری دندانی بنام استوماتیت شایع است. که منجر به التهاب بافت مخاطی دهان می شود. که به صورت بافت قرمز و تکثیر کننده در دهان و اغلب در گوشه های عقب دهان ظاهر می شود.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، از آنجا که استوماتیت یک وضعیت بسیار دردناک است، گربه هایی که این بیماری را دارند اغلب نمی توانند غذا بخورند، آنها همچنین می توانند بزاق خونی داشته باشند و ممکن است باعث کاهش وزن گربه شود.

چه عواملی باعث بیماری های دندانی گربه می شوند؟

هیچ دلیل واحدی برای ایجاد استوماتیت وجود ندارد. سایر مواردی که می توانند منجر به استوماتیت شوند عبارتند از: بیماری های ناشی از ایمنی ،خوردن مواد محرک ، اجسام خارجی (مانند بقایای گیاهی) و بیماری های سیستمیک مانند نارسایی کلیه. یکی از علل استوماتیت گزارش شده باکتری Bartonella henselae است که مطمئناً در برخی از گربه های مبتلا به استوماتیت وجود دارد ، اما در بسیاری از گربه های بدون استوماتیت نیز وجود دارد.

گزینه های درمانی و پیش آگهی برای گربه هایی که از استوماتیت رنج می برند

روشهای زیادی برای مدیریت گربه مبتلا به استوماتیت وجود دارد. اما در بیشتر موارد، کشیدن تمام دندانهایی است که با التهاب همراه است. 

بسیاری از گربه های بدون دندان می توانند غذای خشک و کنسرو شده را بدون هیچ مشکلی بخورند. دلیل کشیدن دندان ها این است که محل هایی را که پلاک می تواند به آنها متصل شود را از بین می برد پلاک دارای باکتری هایی است که می تواند منجر به پاسخ ایمنی و التهاب شود. جرم گیری و جلا دادن دندان ها اغلب کافی نیست زیرا پلاک خیلی سریع باز می گردد.  با این حال ، اگر کسی نتواند تمام دندان های گربه را بکشد، جرم گیری و صیقل دادن جایگزینی است تا زمانی که با مراقبت های گسترده خانگی دنبال شود. مسواک زدن دندان های گربه می تواند تشکیل پلاک را کاهش دهد، اما مسواک زدن دندان های گربه با استوماتیت تقریبا غیرممکن است زیرا بسیار دردناک هستند.  همراه با کشیدن دندان ، دادن آنتی بیوتیک ها در طولانی مدت اغلب برای از بین بردن باکتری هایی که به التهاب کمک می کنند مهم هستند. این آنتی بیوتیک ها ممکن است تا شش هفته برای گربه نیاز باشد.

اغلب ، عصاره گیری و آنتی بیوتیک ها در طولانی مدت کافی نیست. در این وضعیت ، اغلب به یک داروی ضد التهابی (معمولاً پردنیزون) نیاز است. پردنیزون را می توان به صورت خوراکی یا تزریق طولانی مدت تجویز کرد. متأسفانه، عوارض جانبی قابل توجهی برای تجویز طولانی مدت پردنیزون در گربه ها وجود دارد. سیکلوسپورین داروی دیگری است که می تواند التهاب ناشی از واکنش بدن به بافت لثه را کاهش دهد. با هر دو دارو ، پیگیری های مکرر لازم است تا مطمئن شوید که دارو مشکلی ایجاد نمی کند.

گاهی اوقات ، این درمان کافی نیست و استوماتیت همچنان ادامه دارد. در این مورد ، برخی از دامپزشکان با شستشوی ضد عفونی کننده خوراکی، با کلرهگزیدین ضد عفونی کننده در محلول 0.12 درصد موفق شده اند. همچنین برخی از دندانپزشکان دامپزشکی لیزر بافت ملتهب را انجام می دهند

به طور خلاصه ، استوماتیت در گربه ها می تواند برای افرادی که گربه دارند و دامپزشکان یک بیماری بسیار ناامید کننده باشد که درمان آن گران است و اغلب به طور کامل از بین نمی رود. با این اوصاف، افرادی که نمی توانند برای این بیماری و کشیدن دندان گربه خود هزینه کنند، گزینه هایی مانند: تجویز مکرر آنتی بیوتیک ها و پردنیزون وجود دارد که می تواند کیفیت زندگی خوبی را برای چندین سال گربه فراهم کند.

 

به این وب سایت رای دهید