فنچ گورخری

فنچ گورخری

0 دیدگاه 1 آبان 1400 چاپ خبر بازدید: 760
فنچ گورخری
گونه های فنچ زیادی وجود دارد ، اما یکی از محبوب ترین آنها که به عنوان حیوان خانگی نگهداری می شود، فنچ گورخری است.

به گزارش پایگاه خبری"دامپزشک"، مراقبت از فنچ گورخری نسبتاً آسان است. این یک انتخاب عالی برای کسانی است که برای اولین بار می خواهند پرنده داشته باشند. فنچ گورخرها معمولاً به صورت جفت نگهداری می شوند و بدون تعامل زیاد با صاحبان خود ، خود را سرگرم می کنند. اگر زمان زیادی برای گذراندن با پرنده خانگی خود ندارید ، این گونه انتخاب خوبی است. سایر فنچ ها ممکن است رنگ روشن تری داشته باشند، اما تعداد کمی از فنچ ها راحت تر از فنچ های گورخری نگهداری می شوند.

خاستگاه و تاریخچه

فنچ گورخری در گله های بزرگ در زیستگاه بومی خود در مناطق خشک مرکزی استرالیا ، اندونزی زندگی می کنند. زیستگاه ترجیحی آن شامل طیف وسیعی از مراتع و جنگل ها، ترجیحاً نزدیک به آب است.

خلق و خوی

فنچ گورخری پرندگان کوچکی هستند که تماشای آنها سرگرم کننده است. گرچه فنچ گورخری کوچک است اما برای پرواز به یک قفس بزرگ نیاز دارد.

همه فنچ ها اجتماعی هستند و باید به صورت جفت نگهداری شوند. یک جفت نر و ماده معمولاً به راحتی تکثیر می شوند ، برخی توصیه می کنند که آنها را به صورت جفت یا در گروه های بزرگتر از شش نفر نگهداری کنید. اگر بیش از یک جفت نگهداری می کنید ، به یک قفس بزرگتر مانند قفس پرواز یا مرغداری نیاز دارید.

با وجود اینکه آنها با یکدیگر اجتماعی هستند ، اما فنچ گورخری با مردم ارتباط برقرار نمی کند. آنها ممکن است اهلی شوند ، صدای این پرنده مانند، جیر جیر و تند و تیز است.

 

گفتار و آوازها

همه فنچ ها دارای انواع سوت و صدا هستند. فنچ گورخری دارای آهنگ آرام ، هیجان انگیز است. پرنده پدر معمولا به جوجه های جوان آواز خواندن را آموزش می دهد. او آهنگی را آموزش می دهد و آنها با ترفندهای کوچک و سوت ها بداهه پردازی می کنند تا آن را شخصی کنند. بسیاری از بداهه پردازی های آنها شبیه صداهای خارجی است که شنیده اند. برخی از صاحبان فنچ برای پرندگان خود آواز می خوانند یا برای الهام بخشیدن به آنها موسیقی پخش می کنند.

رنگ ها و علائم  فنچ گورخری

فنچ گورخری دیمورفیک است ، به این معنی که با نگاه کردن به جنس ها می توانید آنها را از هم تشخیص دهید. نرها نوارهای سیاه و سفید روی گلو و سینه، تکه‌های نارنجی گونه و قهوه‌ای در طرفین بدن دارند. ماده ها در آن نقاط خاكستري رنگ هستند. هر دو نر و ماده دارای منقار قرمز-نارنجی هستند، اگرچه رنگ منقار نر بسیار روشن تر است. در فنچ گورخری پرورش یافته ، انواع مختلفی از جهش های رنگی موجود است.

 مراقبت از فنچ گورخری

هنگام نگهداری فنچ گورخری ، ارتفاع قفس به اندازه داشتن فضای لازم برای پرواز افقی حیاتی نیست ، بنابراین قفس بلند اما کوتاه قابل قبول است. اندازه مناسب برای یک جفت فنچ 30 اینچ طول، 18 اینچ ارتفاع و 18 اینچ عرض است. اگر قصد دارید گروه بیشتری از پرندگان را تهیه کنید ، به یک قفس پرنده نیاز دارید. فاصله سیم ها باید 1/4 اینچ تا 1/2 اینچ باشد. برای نشیمن‌گاه‌ها، می‌توانید از رولپلاک‌ها در اندازه‌های مختلف استفاده کنید، یا چند شاخه طبیعی اضافه کنید، شاید آن‌ها را زاویه دهید تا تنوع ایجاد شود، بنابراین پاهای آن‌ها همیشه دقیقاً به یک شکل روی نیمکت‌ها نمی‌نشنند.شما می توانید تاب و نردبان تهیه کنید.

قفس فنچ را در مکانی آرام و امن در خانه خود قرار دهید. برخلاف طوطی‌ها، فنچ‌ها تمایلی به تعامل اجتماعی با مردم ندارند، بنابراین اگر از یک مرکز فعالیت دور نگه داشته شوند، استرس کمتری خواهند داشت.

فنچ ها طیف وسیعی از درجه حرارت را تحمل می کنند ، اما از قرار دادن آنها در نور مستقیم خورشید یا مناطق سردسیر در مجاورت مجاری گرمایش یا تهویه مطبوع خودداری کنید. 

چند بار در هفته برای حمام یک ظرف کم عمق از آب شیرین تهیه کنید.

مشکلات بهداشتی شایع

فنچ گورخری می تواند مستعد پوسته پوسته شدن ناشی از کنه ها باشد که نیاز به درمان توسط دامپزشک دارد. فنچ گورخر مستعد عفونت کنه کیسه هوا است ، به ویژه هنگامی که بیش از حد تحت فشار باشد. اگر می خواهید پرنده زنده بماند ، این وضعیت جدی نیاز به مراقبت فوری دامپزشکی دارد. اگر به نظر می رسد که پرنده شما در تنفس مشکل دارد ، بلافاصله از دامپزشک پرندگان کمک بگیرید.

 رژیم غذایی و تغذیه

در طبیعت ، اکثر فنچ ها برای بذر گیاهان ، علف های هرز ، مخروط کاج و انواع توت ها علوفه می خورند. برخی از فنچ ها میوه ها را می جوند تا به دانه ها برسند در حالی که بقیه میوه ها را پشت سر می گذارند.

برای تقلید از غرایز تغذیه آنها ، ظروف غذا را روی زمین بگذارید (نه زیر پرچ ها). یا می توانید تغذیه کننده آنها را به کنار قفس وصل کنید. هر روز یک تا دو قاشق چایخوری از مخلوط دانه فنچ با کیفیت خوب به فنچ های خود غذا بدهید. با جوانه زدن دانه ها مطمئن شوید که مارکی که دریافت می کنید تازه است (مقداری را در یک کیسه پلاستیکی با یک حوله کاغذی مرطوب قرار دهید). اگر بذرها جوانه نزنند، دانه ها برای تغذیه خیلی پیر هستند. دانه ها هنگام جوانه زدن در اوج ارزش غذایی هستند.

باید انواع سبزیجات از جمله کاهو ، قاصدک ، کلم پیچ و اسفناج (در حد اعتدال) ، همراه با انواع سبزیجات و میوه های تازه ارائه شود. حدود یک قاشق غذاخوری از این سالاد یا مخلوط میوه و سبزی خرد شده بدهید . هرگز آووکادو ندهید؛ برای اکثر پرندگان سمی است.

آزمایش کنید تا آنچه را که دوست دارند پیدا کنید و انواع مختلف را ارائه دهید. ممکن است چند بار تلاش کنید تا مواد غذایی جدید را بپذیرید.

روزانه یک قاشق چای خوری غذای پلت شده تهیه کنید. گلوله ها یک منبع تغذیه فرموله شده هستند که به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متنوع و متعادل ارائه می شود. در پذیرفتن فنچ های خود غذای گلوله ای پیگیر باشید.

مکمل های دیگری که می توانید چند بار در هفته ارائه دهید شامل تخم مرغ یا مکمل غذایی تخم مرغ تجاری است. این برای همه پرندگان عالی است و برای پرورش پرندگان ضروری است . استخوان ساقه را به عنوان مکمل کلسیم ارائه دهید. پرندگان همچنین از آن برای تمیز کردن منقار خود استفاده می کنند. Grit دیگر به عنوان مکمل برای فنچ ها پشتیبانی نمی شود. اما، اگر آن را ارائه می دهید، فقط چند گرانول را در یک زمان ارائه دهید و بسیار به ندرت.

برای درمان ، اسپری ارزن محبوب ترین است. گهگاه آن را ارائه دهید.

روزانه آب آشامیدنی تازه تهیه کنید. در پایان روز تمام ظروف غذا را تمیز کنید.

5 غذای غنی از ویتامین که می توانید به پرنده خود بدهید

ورزش

این پرندگان کوچک بیشتر فعالیت خود را از طریق پروازهای مستقیم در قفس و همچنین پرواز بر روی شاخه ها انجام می دهند. مطمئن شوید که قفس یا مرغداری شما برای پرواز به اندازه کافی بزرگ است. آنها در راه ورزش به چیز بیشتری نیاز ندارند.

نکات مثبت و منفی فنچ گورخری

صدای جیر جیر آرام و کم حجم ؛ حیوان خانگی خوب برای آپارتمان نشینی

 نیازی به زمان ورزش با شما ندارد

 اولین پرنده خانگی خوب

با انسانها محبت آمیز یا اجتماعی نیست

 برای پرواز به قفس بزرگتری نیاز دارد

 دست زدن را دوست ندارد

 کجا می توانید فنچ گورخر را پذیرفته یا خریداری کنید

به این وب سایت رای دهید