گفتگو با دکتر Swayne در خصوص اپیدمی اخیر HPAI

گفتگو با دکتر Swayne در خصوص اپیدمی اخیر HPAI

0 دیدگاه 1 اردیبهشت 1400 چاپ خبر بازدید: 534
گفتگو با دکتر Swayne در خصوص اپیدمی اخیر HPAI
دکتر دیوید ای سواین ، محقق ممتاز مرکز تحقیقات علوم طیور ایالات متحده آمریکا و کارشناس ارشد صنعت طیور ، توضیحاتی را در خصوص شیوع اخیر ویروس آنفولانزای فوق حاد پرندگان داد.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک" ، وی بر این باور است که سویه های شیوع یافته فعلی در اروپا و آسیا ، از جمله ویروس های H5Nx HPAI هستند که منشا ژنتیکی آنها از ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان (HPAIV) H5N1 که در سال ۱۹۹۶ در استان گوانگدونگ چین شیوع یافت ، حاصل شده است.
سواین ادامه داد: این نوع ویروس ها به بسیاری از کشورها در نقاط مختلف جهان گسترش یافته اند و دائما در حال تغییر هستند. در واقع تغییرات پروتئین هماگلوتینین این ویروس ها، به واسطه جهش در ژن ها ایجاد شده و این موضوع سبب شده است تا با ساختار متنوعی از HA روبرو باشیم.
محقق ممتاز مرکز تحقیقات علوم طیور ایالات متحده آمریکا معتقد است که تغییراتی از این دست، ضرورت ایجاد تغییرات در بسترهای واکسن ها را ضروری کرده و زیست شناسی عفونت های ویروسی در تور و پرندگان وحشی را دگرگون ساخته است اگر چه این ویروس ها توانایی ایجاد بیماری شدید و مرگ در طیور را به همراه دارند اما رفتارهای متفاوتی را در پرندگان وحشی از خود بروز می دهند
آنچه که سبب تفاوت شیوع اخیر با درگیری های قبلی شده ، نوع اپیدمیولوژی این درگیری ها بوده است.
سواین شیوع اخیر این بیماری در اروپا و آسیا را با اپیدمی این بیماری طی سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ در ایالات متحده آمریکا شبیه می داند.
وی در پایان گفت : افزایش نظارت بر پرندگان مهاجر و آن دسته از طیوری که در فضای باز نگهداری می‌شوند ، در راستای شناسایی زودهنگام HPAIV و توسعه استراتژی های کاهش رخداد این بیماری در تولید تجاری صنعت طیور ، نقشی کلیدی بازی می کند.

به این وب سایت رای دهید