گروه های خونی سگ

گروه های خونی سگ

0 دیدگاه 15 آبان 1400 چاپ خبر بازدید: 897
گروه های خونی سگ
آیا سگ ها دارای گروه خونی هستند و آیا برای شما مهم است که گروه خونی توله سگ خود را بدانید؟

به گزارش پایگاه خبری دامپزشک: اگرچه خون اهداکننده کمکی نجات بخش است، اما امروزه می دانیم که خون اهداکننده ممکن است حامل انگل یا ویروس باشد. علاوه بر این، تمام خون سگ‌هایکسان نیستنددرست مانند افراد، حیوانات خانگی نیز گروه‌های خونی متفاوتی دارند و این تفاوت‌ها به ارث می‌رسد. دادن خون ناسازگار می تواند عواقب تهدید کننده برای سگ شما داشته باشد.

گروه های خونی چیست؟

گروه های خونی متفاوت است و تفاوت ها ارثی است. آنتی ژن های روی سطح سلول های خونی یک گروه خونی را مشخص می کنند. آنتی ژن ها پروتئین ها، کربوهیدرات ها، سموم یا سایر موادی هستند که بدن با تولید آنتی بادی به آنها پاسخ می دهد.

وقتی سگی آن آنتی ژن های خاص را روی گلبول های قرمز خود دارد، گفته می شود که برای آن گروه خاص مثبت است. اگر گلبول های قرمز آنتی ژن مشخصی نداشته باشند، حیوان خانگی برای آن گروه خونی منفی است. این مهم است، زیرا هنگامی که یک توله سگ زخمی یا بیمار می شود، تزریق خون کامل یا اجزای خون ممکن است برای نجات جان حیوان خانگی ضروری باشد. دادن نوع نامناسب خون می تواند عواقب بدی داشته باشد.

واکنش های انتقال خون

مردم (و گربه‌ها) آنتی‌بادی‌های بسیار قوی در برابر نوع نامناسب خون دارند. سیستم ایمنی ما خون ناسازگار را به عنوان خارجی تشخیص می دهد و به خون حمله کرده و آن را از بین می برد که گویی یک ویروس یا باکتری است. هنگامی که فردی تزریق خون دریافت می کند و خون اشتباه داده می شود، این واکنش تزریق می تواند به سرعت فرد را بکشد.

با این حال، علائم غیر اختصاصی هستند، بنابراین تشخیص این که چه چیزی اشتباه رخ داده است، دشوار است. علائم عبارتند از تغییر در ضربان قلب، مشکل در تنفس، فروپاشی، ترشح آب دهان، لرزش، تشنج، ضعف، استفراغ و تب . خوشبختانه واکنش های شدید در سگ ها نادر است.

اولین انتقال خون

سگ‌ها به ندرت آنتی‌بادی‌های طبیعی را مانند انسان و گربه‌ها دارند. به نظر می رسد سیستم ایمنی سگ بلافاصله خون ناسازگار را تشخیص نمی دهد، اما ابتدا باید قبل از ساختن آنتی بادی علیه آن، در معرض خون ناسازگار قرار گیرد. به همین دلیل، اغلب سگ‌ها می‌توانند بار اول از هر گروه خونی دیگری تزریق خون دریافت کنند. با این حال، پس از آن، سیستم ایمنی برای تشخیص خون خارجی "آغاز" می شود و اگر دوباره تزریق شود، یک واکنش انتقال خون تهدید کننده زندگی ممکن است رخ دهد.

 

بسیاری از اوقات، اولین تزریق خون به سگ در شرایط اضطراری برای نجات جان سگ انجام می شود. اگر قبلا هرگز تزریق نشده باشد، احتمالاً هیچ واکنش نامطلوبی به خون نخواهد داشت، حتی اگر خون ناسازگار باشد. توصیه می شود در صورت امکان بعد از اینکه توله سگ شما تزریق انجام داد گروه خونی سگ را شناسایی کنید تا از حساس شدن خون سگ شما و/یا واکنش های تهدید کننده زندگی احتمالی جلوگیری شود.

گروه های خونی سگ و نژادها

 13 سیستم گروهی شناسایی شده‌اند، اما شش سیستم معمولاً شناخته شده‌اند. سگ ها را می توان برای هر DEA (آنتی ژن گلبول های قرمز سگ) به عنوان مثبت یا منفی طبقه بندی کرد. گلبول قرمز یک گلبول قرمز است.

گروه های خونی سگ که بیشتر شناخته می شوند عبارتند از DEA-1.1، DEA-1.2، DEA-3، DEA-4، DEA-5 و DEA-7.

برخی از گروه های خونی واکنش های خطرناک تری نسبت به سایرین ایجاد می کنند و گروه DEA-1.1 بدترین متخلف هستند. سگ‌هایی که برای DEA 1.1 و سایر گروه‌های خونی منفی هستند، "اهدای جهانی" در نظر گرفته می‌شوند که می‌توانند به هر سگ گروه خونی دیگری بدهند. DEA 1.1 منفی در اقلیت سگ ها است.

اکثر سگ ها DEA 1.1 مثبت هستند و ممکن است فقط به DEA 1.1 دیگر خون بدهند. سگ های مثبت یک تزریق ناسازگار می تواند منجر به جمع شدن و تخریب گلبول های قرمز شود. معمولاً واکنش فوری است، اما ممکن است تا چهار روز به تأخیر بیفتد.

برخی از نژادها مستعد مثبت یا منفی بودن DEA 1.1 هستند. در ستون منفی، نژادهایی که احتمالاً DEA 1.1 منفی هستند عبارتند از: گری هوند، باکسر، گرگ ایرلندی، ژرمن شپرد، دوبرمن و پیت بول. نژادهایی که DEA 1.1 مثبت هستند گلدن رتریور و لابرادور هستند. 

بانک های خون و سگ ها

پزشکی انتقال خون در دهه گذشته پیشرفت های زیادی داشته است زیرا سگ ها و گربه ها اغلب به تزریق خون به عنوان بخشی از درمان خود نیاز دارند. در سال 1989، یکی از اولین بانک های خون برای حیوانات خانگی توسط بیمارستان حیوانات آنجل مموریال در بوستون راه اندازی شد. یک واحد استاندارد خون کامل 500 سی سی یا تقریباً 17 اونس است، در حالی که گلبول های قرمز بسته بندی شده و واحدهای پلاسما کوچکتر هستند. اندازه و درجه بیماری حیوان خانگی تعیین می کند که او چقدر نیاز دارد. تعدادی از برنامه های اجرا شده توسط بیمارستان های آموزشی دامپزشکی، و همچنین نهادهای تجاری خصوصی، در حال حاضر در دسترس هستند.

برخی از برنامه‌های اهدای خون ، سگ‌های خانگی را بر اساس معیارهای متعددی از جمله سلامت، وزن و سن استخدام می‌کنند. سایرین در مراکز آموزشی ممکن است قبلاً کلنی هایی از سگ داشته باشند (تازی ها رایج هستند زیرا اکثر آنها DEA1.1 منفی هستند - اما آنها برای DEA 3 مثبت هستند) که توجه زیادی را به خود جلب می کند و برای مشارکت آنها مورد توجه قرار می گیرد و بعداً ممکن است مورد پذیرش قرار گیرند. 

دامپزشکان اکنون کارت‌های تایپ سگ و گربه‌سانی با کاربرد آسان دارند تا مشکل‌سازترین گروه‌های خونی را در مطب خود بررسی کنند. تطبیق متقاطع نیز می تواند به راحتی انجام شود، و اگرچه نوع آن را تعیین نمی کند، اما نشان می دهد که آیا واکنش انتقال خون رخ می دهد یا خیر. هنگامی که خون ناسازگار باشد، یک قطره سرم یا پلاسما از خون حیوان گیرنده که با یک قطره خون از اهداکننده احتمالی مخلوط شده است، جمع می‌شود.

به این وب سایت رای دهید