آیا استامینوفن برای سگ ها بی خطر است؟

آیا استامینوفن برای سگ ها بی خطر است؟

0 دیدگاه 16 آبان 1400 چاپ خبر بازدید: 7089
آیا استامینوفن برای سگ ها بی خطر است؟
ممکن است وسوسه شوید که برای درد به سگ خود استامینوفن بدهید زیرا بدون نسخه در دسترس است. با این حال، این دارو می تواند برای سگ ها سمی باشد. هرگز نباید به سگ خود استامینوفن بدهید.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، استامینوفن یا تیلنول یک داروی رایج بدون نسخه است که توسط انسان برای تسکین درد و تب استفاده می شود. اگر مشکوک هستید که سگ شما نیاز به تسکین درد دارد یا تب دارد، به دنبال مراقبت های دامپزشکی برای سگ خود باشید.

استامینوفن چه می کند؟

استامینوفن یک داروی بدون نسخه است که درد خفیف تا متوسط ​​را تسکین می دهد و تب را کاهش می دهد. مکانیسم اثر دقیق مشخص نیست، اما این دارو از دهه 1950 به عنوان یک مسکن محبوب و مؤثر درد و کاهش دهنده تب برای استفاده انسانی شناخته شده است.

استامینوفن در آماده سازی های دامپزشکی موجود نیست و یک شکل ارجح برای تسکین درد در سگ ها نیست.

(در همین ابتدای امر به صاحبین حیوانات خانگی توصیه می کنیم در زمان بروز مشکلات و خطرات احتمالی برای حیوان خانگی شما در مرحله اول آرامش خود را حفظ کرده و فقط با شماره 02128426719  تماس بگیرید تا دامپزشکان سامانه شما را راهنمایی کنند )

آیا سگ ها می توانند استامینوفن داشته باشند؟

استامینوفن می تواند برای سگ ها بسیار سمی باشد.

 

ممکن است مواردی وجود داشته باشد که دامپزشک شما تجویز استامینوفن را به سگ خود توصیه کند. اگر چنین است، مهم است که توصیه دامپزشک خود را برای دوز و تجویز دنبال کنید.

اگر سگ شما درد خفیف تا متوسط ​​داشته باشد، دامپزشک شما احتمالاً داروی مؤثرتر و ایمن‌تری نسبت به استامینوفن تجویز می‌کند. اگر نیاز به یافتن یک داروی بدون نسخه دارید، دامپزشک شما ممکن است به جای استامینوفن دوز خاصی از آسپرین کودک را توصیه کند. هرگز ایبوپروفن (Advil) یا ناپروکسن (Aleve) را به سگ ندهید. همیشه قبل از دادن هر گونه دارو، مکمل یا داروی گیاهی به سگ خود با دامپزشک خود مشورت کنید. توجه: استامینوفن هرگز برای گربه ها بی خطر نیست.

 

عوارض مصرف استامینوفن در سگ ها

سگ هایی که دوزهای ایمن استامینوفن دریافت می کنند ممکن است همچنان برخی از عوارض جانبی مانند ناراحتی های گوارشی، مشکلات کبد و/یا کلیه و مشکلات مربوط به خون را تجربه کنند. اطلاعات کمی در مورد عوارض جانبی استفاده از استامینوفن درمانی در سگ ها وجود دارد زیرا این روش ترجیحی برای مدیریت درد نیست.

سمیت استامینوفن در سگ ها

استامینوفن به طور کلی برای سگ ها در دوزهای حدود 100-150 میلی گرم در کیلوگرم (45-68 میلی گرم در هر پوند) سمی در نظر گرفته می شود. با این حال، برخی از سگ حساس تر هستند و اثرات سمی در دوزهای پایین تر را تجربه کنند. علاوه بر این، مصرف مکرر استامینوفن ممکن است سگ ها را مستعد مسمومیت کند.

سمیت استامینوفن باعث آسیب به کبد می شود . ممکن است به کلیه ها نیز آسیب برساند. این آسیب بسیاری از عوارض جدی در بدن ایجاد می کند و ممکن است منجر به مرگ شود.

علائم مسمومیت با استامینوفن معمولاً حدود یک تا چهار ساعت پس از مصرف ظاهر می شود و در صورت عدم درمان به تدریج بدتر می شود. 

بی حالی

افسردگی

از دست دادن اشتها

حالت تهوع

ترشح بیش از حد بزاق

استفراغ

اسهال

غشاهای مخاطی قهوه ای رنگ

غشاهای مخاطی آبی خاکستری (سیانوز)

تنفس سریع یا سخت

ادرار تیره رنگ (ممکن است قهوه ای یا قرمز مایل به قهوه ای به نظر برسد)

تورم صورت و/یا اندام ها

لرزش

مرگ ناگهانی

اگر سگ شما بیش از حد استامینوفن دریافت کرد چه باید کرد؟

اگر می دانید که سگ شما مقدار سمی استامینوفن را مصرف کرده است، باید فوراً با سامانه دامپزشک تماس بگیرید. 

اگر 30 دقیقه یا بیشتر از زمانی که سگ شما استامینوفن خورده باشد، استفراغ کردن کافی نیست. سگ شما برای مسمومیت با استامینوفن به درمان دامپزشکی نیاز دارد. ممکن است دامپزشک به سگ شما زغال چوب فعال برای جذب سموم در دستگاه گوارش نیاز داشته باشد. دارویی به نام N-acetylcysteine ​​نوعی پادزهر در نظر گرفته می شود و در صورت وجود ممکن است تجویز شود. مایعات داخل وریدی و داروهای مختلف ممکن است برای مراقبت های حمایتی لازم باشد. در موارد جدی، دامپزشک شما ممکن است ارجاع به متخصص دامپزشکی در زمینه داخلی را توصیه کند.

پیش آگهی مسمومیت با استامینوفن در سگ ها از موردی به مورد دیگر متفاوت است. همانطور که در مورد اکثر سموم وجود دارد، هرچه سگ زودتر درمان شود، شانس بهبودی بیشتر است.

سامانه دامپزشک یک مرکز دامپزشکی آنلاین جهت خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد که در هر ساعت از شبانه روز امکان مشاوره تلفنی را برای شما فراهم کرده و هر زمان با این موضوع روبرو شدید سریعا درخواست ویزیت عمومی در منزل ثبت کنید. 

 

به این وب سایت رای دهید