گلوکوم در گربه ها

گلوکوم در گربه ها

0 دیدگاه 18 آبان 1400 چاپ خبر بازدید: 953
گلوکوم در گربه ها
گلوکوم یک بیماری چشمی است که گربه و انسان را درگیر میکند. باعث افزایش دردناک فشار داخل چشم می شود و می تواند منجر به نابینایی شود.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، گلوکوم اصطلاحی است که برای توصیف گروهی از اختلالات چشمی استفاده می شود که با افزایش فشار داخل چشم یا IOP مشخص می شود. این یک وضعیت پیشرونده است، به این معنی که معمولاً با گذشت زمان بدتر می شود.

چشم حاوی مایعی به نام زلالیه است. این مایع در بخشی از چشم به نام جسم مژگانی تولید می شود و از طریق ساختاری به نام زاویه iridocorneal تخلیه می شود. اگر زلالیه نتواند به درستی تخلیه شود، مایع برگشت می‌کند و فشار در چشم ایجاد می‌شود. افزایش مداوم IOP می تواند منجر به آسیب جدی در چشم شود.

علائم گلوکوم در گربه ها

چشم درد

ابری شدن قرنیه

ترشحات آبکی چشم

چشمک زدن

مردمک گشاد شده

تورم/بزرگ شدن کره چشم

پنجه زدن به چشم یا صورت

تغییرات رفتاری

بی حالی و/یا از دست دادن اشتها به دلیل درد

دست و پا چلفتی (به دلیل از دست دادن بینایی

کوری

 

علل گلوکوم در گربه ها

گلوکوم به دو دسته اولیه یا ثانویه طبقه بندی می شود. گلوکوم ثانویه شایع ترین شکل گلوکوم است که در گربه ها دیده می شود. گلوکوم اولیه در گربه ها نادر است.

گلوکوم اولیه

گلوکوم اولیه یک بیماری ارثی است. اگرچه نادر است، اما گربه ها ممکن است با یک ناهنجاری آناتومیک متولد شوند که بر زهکشی زلالیه در یک یا هر دو چشم تأثیر می گذارد. به نظر می رسد گربه های برمه ای و سیامی دارای استعداد ژنتیکی به این بیماری هستند.

گلوکوم ثانویه

گلوکوم ثانویه در نتیجه بیماری دیگری رخ می دهد و معمولا فقط در یک چشم رخ می دهد. علل شایع گلوکوم ثانویه شامل موارد زیر است:

یووئیت (التهاب داخل چشم)

لوکس شدن عدسی قدامی (جابجایی کل عدسی مانع از زهکشی می شود)

ضربه چشم

خونریزی در چشم

آب مروارید پیشرفته

تومور یا مشابه یا رشد داخل چشم

 تشخیص گلوکوم در گربه ها

در صورت مشاهده ناهنجاری های چشمی یا هر نشانه دیگری از بیماری ، مهم است که گربه خود را نزد دامپزشک ببرید . مشکلات چشمی می توانند به سرعت از بد به بدتر تبدیل شوند، بنابراین نباید منتظر بمانید تا ببینید آیا گربه شما بهبود می یابد یا خیر. اختلالات چشمی ممکن است علائم متعددی داشته باشد، بنابراین آزمایشات چشمی خاصی برای تشخیص گلوکوم در گربه ها مورد نیاز است.

دامپزشک شما با بحث در مورد تاریخچه گربه و انجام معاینه فیزیکی شروع می کند. هنگام معاینه چشم ها، دامپزشک شما ممکن است از یک لنز مخصوص برای مشاهده ساختارهای چشم برای شواهدی از گلوکوم استفاده کند. اگر مشکوک به گلوکوم باشد، دامپزشک شما می خواهد IOP را بررسی کند. این کار از طریق فرآیندی به نام تونومتری انجام می شود. یک تونومتر اغلب شبیه یک ابزار قلم مانند است. درست روی سطح چشم قرار می گیرد و فشار داخل چشم را اندازه می گیرد. اگر IOP به طور مداوم بالا باشد و علائم دیگری از گلوکوم وجود داشته باشد، دامپزشک شما احتمالا آب سیاه را در گربه شما تشخیص خواهد داد.

در برخی موارد، دامپزشک شما را برای مشاوره به چشم پزشک دامپزشک ارجاع می دهد. این متخصصان چشم دانش پیشرفته و تجهیزات تخصصی دارند که آنها را قادر می سازد تا گلوکوم گربه شما را سریع تشخیص دهند و مؤثرترین درمان ها را توصیه کنند.

درمان گلوکوم در گربه ها

هیچ راهی برای معکوس کردن آسیب چشمی ایجاد شده توسط گلوکوم وجود ندارد، بنابراین تشخیص زودهنگام بهترین راه برای حفظ بینایی و جلوگیری از درد شدید است.

درمان اولیه گلوکوم معمولاً شامل استفاده از قطره های چشمی برای کاهش فشار داخل چشم و التهاب است. داروهایی مانند دورزولامید و تیمولول برای کاهش فشار در چشم کار می کنند. ممکن است از استروئیدها برای کاهش التهاب استفاده شود. درمان گلوکوم ممکن است دشوار باشد، بنابراین انتظار داشته باشید که به طور دوره ای برای بازدیدهای بعدی به دامپزشک خود مراجعه کنید. دامپزشک شما تغییرات چشم را بررسی می کند و در صورت نیاز داروها را تنظیم می کند.

ممکن است در موارد گلوکوم شدید و مواردی که به درمان پزشکی پاسخ خوبی نمی دهند، جراحی توصیه شود. درمان جراحی شامل استفاده از لیزر برای اصلاح تخلیه زلالیه است.

در موارد نابینایی یا بیماری شدید، دامپزشک شما ممکن است برداشتن کامل چشم را توصیه کند.

چگونه از گلوکوم در گربه ها جلوگیری کنیم

هیچ راهی مطلق برای جلوگیری از بروز گلوکوم در گربه ها وجود ندارد. از آنجایی که گلوکوم اولیه ارثی است، مهم است که گربه های مبتلا به گلوکوم اولیه را پرورش ندهید. اگر بیماری چشمی قبل از ایجاد گلوکوم تشخیص داده شود، ممکن است از آب سیاه ثانویه جلوگیری شود. به همین دلیل است که معاینات معمول دامپزشکی (هر سال یا بیشتر) بسیار مهم است. دامپزشک شما ممکن است بتواند تغییرات چشمی را قبل از شروع گلوکوم یا در مراحل اولیه آن تشخیص دهد.

به این وب سایت رای دهید