درمان ورم پستان در گربه ها

درمان ورم پستان در گربه ها

0 دیدگاه 22 آبان 1400 چاپ خبر بازدید: 3902
درمان ورم پستان در گربه ها
اگر فکر می کنید گربه شما دچار مشکل ورم پستان دردناک شده است، باید در اسرع وقت آن را نزد دامپزشک ببرید.

به گزارش پایگاه خبری" دامپزشک"، ماستیت در گربه ها بی شباهت به ورم پستان در سایر حیوانات نیست. این یک وضعیت دردناک است که برخی از گربه های ماده که عقیم نشده اند ممکن است آن را تجربه کنند.

ورم پستان چیست؟

التهاب پستان، ورم پستان نامیده می شود و می تواند در هر حیوانی که سینه دارد از جمله گربه رخ دهد. التهاب باعث قرمزی، درد، و تورم پستان می تواند در یک یا چند سینه از یک گربه اتفاق بیفتد. 

علائم ماستیت در گربه ها

می‌توانید ورم پستان را با نگاه کردن به سینه‌های گربه‌تان تشخیص دهید تا ببینید که آیا سینه‌های گربه متورم، قرمز شده و نسبت به بقیه بدنش گرم‌تر هستند یا خیر. ممکن است مقداری ترشح از سرپستانک وجود داشته باشد و اگر بخواهید آن را لمس کنید، سینه گربه شما دردناک خواهد بود.

یک نشانه اولیه مبنی بر اینکه گربه شما مبتلا به ورم پستان است ممکن است این باشد که بچه گربه هایی که به آنها شیر می دهد آنطور که باید وزن اضافه نمی کنند. این شیر از طریق کانال تیت ملتهب عبور کرده و در نتیجه بچه گربه مواد غذایی دریافت نمی کند.

موارد شدید ورم پستان در گربه باعث می شود که سینه به رنگ بنفش درآید، زخم روی آن ایجاد می شود و خون یا چرک از سرپستانک خارج شود. این گربه ها اغلب تب دارند، بی حال هستند، اشتهایشان کم شده و اگر عفونت وارد جریان خون شده باشد، در نهایت شروع به استفراغ می کنند.

دامپزشک با مشاهده علائم، ورم پستان را تشخیص می‌دهد، اما ممکن است تعداد گلبول‌های سفید خون گربه‌تان را نیز بررسی کند، شیر را زیر میکروسکوپ برای وجود باکتری‌ها بررسی کند، یا حتی ببیند آیا باکتری وجود دارد که از کشت سرپستانک رشد کند یا خیر.

علل ورم پستان

در ورم پستان، شایع ترین دلیل ایجاد التهاب سینه به دلیل باکتری است. باکتری از طریق کانال تیت وارد پستان شده و باعث التهاب و تورم پستان می شود. گربه هایی که در محیط های کثیف زندگی می کنند، به خصوص اگر بچه گربه های شیرده باشند، مستعد ابتلا به ورم پستان هستند. هنگامی که باکتری در معرض کانال پستانک قرار می گیرد (باز شدن به پستان)، می تواند به سمت سینه حرکت کند و در آنجا باعث ورم پستان شود.

ضربه به سینه نیز می تواند باعث ورم پستان شود. التهاب ناشی از نوعی آسیب می‌تواند کانال پستانک را در معرض باکتری قرار دهد یا به سادگی بدون دخالت باکتری باعث التهاب در سینه شود. گربه هایی که با ماشین برخورد می کنند، دعوا می کنند یا آسیب های دیگری به ناحیه سینه متحمل می شوند، همگی در معرض خطر ابتلا به ورم پستان هستند.

معمولا گربه های ماده ای که به تازگی زایمان کرده اند و در حال شیردهی هستند تنها گربه هایی هستند که به ورم پستان مبتلا می شوند. بچه گربه ها ممکن است وقتی شیر می خورند و با پنجه های کوچکشان سینه ها را فشار می دهند و بالا می روند تمیز نباشند، ممکن است ادرار و مدفوع از بچه گربه هایی که گربه مادر در آن شیر می دهد وجود داشته باشد و گربه هایی که به تازگی زایمان کرده اند ممکن است درگیر دعوا شوند. با حیوان دیگری یا برخورد با ماشین داشته باشند.

علاوه بر باکتری و ضربه، گربه های ماده شیرده ممکن است در صورت تجمع ناگهانی شیر در سینه دچار ورم پستان شوند. این می تواند به دلیل از شیر گرفتن زودرس بچه گربه ها، از دست دادن یک بچه گربه، یا اگر بچه گربه ها از تمام سینه ها برای شیر دادن استفاده نمی کنند، رخ دهد .

رفتار

اگر ورم پستان نتیجه یک عفونت باکتریایی باشد، باید با آنتی بیوتیک درمان شود. دستمال مرطوب دارو ویژه ممکن است توسط دامپزشک و آنتی بیوتیک، پروبیوتیک ها، داروهای ضد درد، و داروهای ضد التهاب توصیه می شود همچنین ممکن است تجویز شود برای درمان عفونت و علائم آن است.

اگر گربه شما ورم پستان دارد، باید توسط دامپزشک معاینه شود. با این حال، می توانید با پاک کردن آرام آن با یک پارچه گرم و مرطوب، سرپستانک را تمیز نگه دارید و اطمینان حاصل کنید که تمام بستری که گربه روی آن دراز کشیده است تا حد امکان تمیز است.

فشرده کردن برگ کلم، هر چند که ممکن است عجیب به نظر برسد، به طور مرتب برای درمان ورم پستان در گربه ها توصیه می شود. این کار با برداشتن یک برگ کلم، مالیدن آن بر روی سرپستانک ملتهب و گذاشتن آن برای حدود سه ساعت انجام می شود. یک بانداژ یا تی شرت کوچک اغلب برای ثابت نگه داشتن برگ روی گربه استفاده می شود. سپس برگ کلم به مدت سه ساعت دیگر برداشته می شود و در صورت نیاز یا توصیه این عمل تکرار می شود.

چگونه از ورم پستان جلوگیری کنیم

بهترین راه برای جلوگیری از ورم پستان در گربه تمیز نگه داشتن بستر آن است. گربه های مادر دائماً خود و بچه گربه هایشان را تمیز می کنند، اما مرتباً برای شیر دادن به بچه های خود دراز می کشند و در صورت تمیز نبودن بستر، پستانک های خود را در معرض آلودگی باکتریایی احتمالی قرار می دهند.

همچنین می‌توانید با اطمینان از اینکه بچه‌گربه‌ها از تمام پستانک‌ها شیر می‌خورند و نه فقط تعدادی از آن‌ها، و به‌طور روتین از نظر تولید شیر طبیعی با دوشیدن ملایم آنها، به پیشگیری از ورم پستان کمک کنید.

 

به این وب سایت رای دهید