آتاکسی در سگ ها

آتاکسی در سگ ها

0 دیدگاه 22 آبان 1400 چاپ خبر بازدید: 1210
آتاکسی در سگ ها
دانستن در مورد آتاکسی سگ، این حرکت غیرطبیعی، به صاحب سگ کمک می کند تا در صورت بروز این بیماری بتواند بهتر آتاکسی را تشخیص دهد. سه دلیل اصلی برای آتاکسی وجود دارد که ممکن است در سگ‌ها رخ دهد،و همه آنها بر چگونگی حرکت و راه رفتن سگ تأثیر می‌گذارند.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، چهار پای سگ، به طور هماهنگ کار می کنند تا او را از نقطه A به نقطه B برساند، اما گاهی اوقات پاها آنطور که باید کار نمی کنند یا سیستم عصبی مرکزی به درستی با سر، بدن یا پاها ارتباط برقرار نمی کند. این باعث می شود سگ در حرکت کردن با مشکل مواجه شود. و به این حرکت غیر طبیعی، ناهماهنگ آتاکسی گفته می شود.

آتاکسی در سگ چیست؟

سه دلیل اصلی برای آتاکسی وجود دارد که ممکن است در سگ‌ها رخ دهد، اما همه آنها بر چگونگی حرکت سگ تأثیر می‌گذارند.

مسائل مربوط به حس عمقی: حس عمقی حس ذاتی است که بدانیم اندام های شما کجا هستند. فقدان حس عمقی می تواند منجر به آتاکسی شود. این نوع آتاکسی معمولاً نتیجه یک مشکل نخاعی مانند تومور، برآمدگی دیسک یا مشکل عصبی است.

سندرم دهلیزی: سندرم دهلیزی که به توانایی سگ در تعادل مربوط می شود، نتیجه یک مشکل گوش داخلی یا مشکل مغزی است که باعث سرگیجه سگ و راه رفتن دشوار می شود.

مشکلات مخچه: مشکلات مخچه مانند تومورها، بیماری های التهابی یا نقص های مادرزادی در بخشی از مغز به نام مخچه رخ می دهد و می تواند باعث آتاکسی شود. 

 

سگ روش راه رفتن مشخصی دارد و اگر این راه رفتن طبیعی ناگهان تغییر کند، می تواند نشانه ای از آتاکسی باشد. گاهی اوقات لرزش سر و نیستاگموس (انقباض سریع چشم ها) نیز ممکن است همراه با آتاکسی دیده شود.

ناتوانی در قرار دادن صحیح پا روی زمین هنگام راه رفتن یکی دیگر از علائم آتاکسی است. این ممکن است باعث شود سگ پاهایش را بند بیاورد و انگشتانش را روی زمین بکشد. از آنجایی که سگ مبتلا به آتاکسی در تشخیص دقیق پاهایش مشکل دارد، نمی تواند آنها را برگرداند و به طور معمول روی آنها راه برود، بنابراین می تواند باعث آسیب به پاها در هنگام خراشیدن روی زمین شود.

 

در نهایت، برخی از سگ‌های مبتلا به آتاکسی انگشتان خود را با بند انگشت نمی‌گذارنند، که در جایگذاری پاهایشان به مشکل می خورند. این مورد شبیه به فردی است که مشکلات ادراک عمقی دارد یا متوجه نمی شود که یک پله پایین آمده است و برای رسیدن به زمین یک قدم بزرگ برمی دارد.

از آنجایی که آتاکسی فقط علامت یک بیماری زمینه ای است، باید سگ خود را توسط دامپزشک معاینه کنیدتا هرگونه مشکل  که می تواند باعث آتاکسی در سگ شما شود را به راحتی پشت سر بگذارید.

علل آتاکسی در سگ ها

علل آتاکسی بسته به نوع آن متفاوت است.

مشکلات نخاعی مانند تومورها، تروم، التهاب، آمبولی و ناهنجاری های ساختاری

عفونت گوش داخلی یا میانی

عفونت مهره ها یا دیسک ها

بیماری دهلیزی

کم کاری تیروئید

ضربه به سر

تومور در سر

عفونت های موثر بر مغز یا ساقه مغز مانند ویروس دیستمپر سگ

التهابی که بر مغز یا ساقه مغز تأثیر می گذارد

کمبود تیامین

سمیت مترونیدازول

تغییرات یا ناهنجاری های مخچه

ناهنجاری های تعداد گلبول های قرمز

سطوح پایین کلسیم، پتاسیم یا گلوکز

مشکلات گردش خون مانند بیماری قلبی

بیماری های تنفسی

                       عفونت گوش در سگ ها

درمان آتاکسی در سگ ها

طرح درمان آتاکسی بستگی به این دارد که علت اصلی آن چیست. ارائه تغذیه مکمل با کلسیم، پتاسیم، گلوکز یا ویتامین‌های B ممکن است برای کمبود این مواد مغذی ضروری باشد، داروها ممکن است برای سمیت‌ها، التهاب و عفونت‌ها تجویز شوند، و ممکن است بسته به دلیل مشکل ممکن است علائم خاص دیگری مورد توجه قرار گیرند. حرکات گاهی اوقات، جراحی برای برداشتن تومورها یا اصلاح ناهنجاری ها حتی ممکن است لازم باشد.

علاوه بر درمان دلیل اصلی آتاکسی، توانبخشی فیزیکی نیز ممکن است برای سگ شما ضروری باشد.

چگونه از آتاکسی در سگ ها جلوگیری کنیم

متأسفانه هیچ راهی برای اطمینان از اینکه آتاکسی هرگز در سگ رخ نمی دهد وجود ندارد، اما می توانید احتمال بروز آن را در نتیجه برخی بیماری ها و مسمومیت ها کاهش دهید. پیشگیری از عفونت گوش با تمیز کردن منظم گوش‌های سگ و دور نگه داشتن داروها از دسترس سگ، دو روشی است که می‌توانید از ایجاد آتاکسی در سگ جلوگیری کنید.

برای جلوگیری از بروز هر گونه مشکل و بیماری در حیوان خانگی خود بهتر است آن را به موقع برای معاینه نزد دامپزشک ببرید.

 

به این وب سایت رای دهید