یووئیت در گربه ها

یووئیت در گربه ها

0 دیدگاه 23 آبان 1400 چاپ خبر بازدید: 802
یووئیت در گربه ها
یووئیت یک بیماری چشمی دردناک است که می تواند در گربه ها رخ دهد. این عارضه دلایل مختلفی می تواند داشته باشد اما هرگز نباید آن را نادیده گرفت. یووئیت در صورت درمان نشدن می تواند به کوری دائمی تبدیل شود، بنابراین دانستن اینکه چگونه علائم را بشناسید می تواند به راحت و بینایی گربه شما کمک کند.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، در بخشی از چشم گربه، ملتهب شده یووئیت رخ می دهد که uvea است. یووئیت در واقع از سه قسمت چشم تشکیل شده است: عنبیه، مشیمیه و جسم مژگانی. هر یک یا همه این قسمت‌های یووه ممکن است با یووئیت ملتهب شوند. عنبیه بخشی از چشم است که به گربه شما رنگ می دهد، بدن مژگانی دیواره کره چشم را خط می کشد و مایع درون آن را تولید می کند و مشیمیه لایه میانی چشم است. قسمت‌های مختلف یووه نقش‌های دیگری را نیز در داخل چشم بازی می‌کنند و برای حفظ فشار چشم، بینایی، شکل چشم و موارد دیگر مهم هستند. بسته به اینکه چه قسمت یا قسمتی از یووه ملتهب شده است، یووئیت را می توان به سه روش مختلف طبقه بندی کرد و ممکن است در یک یا هر دو چشم رخ دهد.

یووئیت قدامی - فقط بدن مژگانی و عنبیه ملتهب هستند.

یووئیت خلفی - فقط مشیمیه ملتهب است.

پانووئیت/ یووئیت واقعی - بدن مژگانی، عنبیه و مشیمیه همگی ملتهب هستند.

علائم یووئیت در گربه ها

پنجه زدن در یک یا هر دو چشم

بسته نگه داشتن یک یا هر دو چشم

نمی خواهم روی سر حیوان خانگی شوم

چروک شدن یک یا هر دو چشم

پلک زدن مکرر یک یا هر دو چشم

اجتناب از نور روشن

قرمزی چشم

ترشحات چشم

ابری شدن چشم

برخورد به چیزها

گربه های مبتلا به یووئیت معمولاً درد زیادی دارند و به چشم آسیب دیده پنجه می زنند. آنها معمولاً چشم یا چشم های دردناک را بسته نگه می دارند و ممکن است مکرراً چشمک بزنند یا پلک بزنند . اجتناب از نورهای روشن غیرمعمول نیست و گربه شما ممکن است وقتی می خواهید روی سرش نوازش کنید پرخاشگری یا بی میلی نشان دهد. 

اگر بتوانید به چشم گربه خود نگاه کنید، ممکن است التهاب در داخل یا اطراف چشم وجود داشته باشد و ممکن است کدر یا حتی خون آلود به نظر برسد. علاوه بر این، گاهی اوقات ترشحات شفاف، سفید یا چرکی ممکن است در گوشه چشم گربه مبتلا به یووئیت دیده شود. اگر درمان نشود، کوری ممکن است رخ دهد و گربه شما ممکن است شروع به برخورد با وسایل خانه شما کند.

علل یووئیت

دلایل متعددی وجود دارد که چرا گربه ممکن است به یووئیت مبتلا شود. علل شایع یووئیت در گربه ها عبارتند از:

عفونت های ویروسی، باکتریایی، انگلی و قارچی 

دیابت و سایر بیماری های متابولیک 

فشار خون بالا 

تماس سموم با چشم

بیماری ناشی از سیستم ایمنی 

ضربه چشم 

تومورهای چشمی 

تشخیص یووئیت در گربه ها

اگر شک دارید که گربه شما یووئیت یا مشکل چشم دیگری دارد، دامپزشک شما باید یک معاینه فیزیکی کامل انجام دهد. یک معاینه کامل چشم ممکن است شامل استفاده از چراغ های مخصوص، ذره بین، قطره های چشمی و سایر دستگاه ها برای ارزیابی فشار و عملکرد چشم گربه شما باشد. یک گربه مبتلا به یووئیت فشار چشمی کمتر از 10 میلی متر جیوه و علائم بالینی مرتبط دارد. برای اینکه مشخص شود چه چیزی باعث یووئیت می شود و درمان بیماری زمینه ای، آزمایشات دیگری باید انجام شود. بسته به آنچه دامپزشک شما مشکوک است ممکن است آزمایش‌های مختلف خون و ادرار، اشعه ایکس، سونوگرافی، سیتولوژی و حتی بیوپسی توصیه شود. دامپزشک معمولی شما حتی ممکن است گربه شما را برای معاینه بیشتر و آزمایش های تشخیصی بسته به علت و شدت یووئیت به چشم پزشک دامپزشک ارجاع دهد.

رفتار

درمان یووئیت بسته به دلیل اصلی آن متفاوت است، اما صرف نظر از علت، التهاب و درد چشم باید درمان شود. قطره های چشمی و داروهای خوراکی مختلف ممکن است برای کمک به تسکین ناراحتی گربه، کاهش التهاب در چشم و درمان یا پیشگیری از عفونت استفاده شوند. اگر درمان برای تسکین درد چشم گربه شما با شکست مواجه شد، برداشتن چشم یا چشم آسیب دیده ممکن است ضروری باشد. 

 

چگونه از یووئیت پیشگیری کنیم

در حالی که پیشگیری از برخی علل یووئیت، اگر نگوییم غیرممکن، دشوار است، کارهایی وجود دارد که می توانید برای کاهش احتمال بروز آن در گربه خود انجام دهید. عفونت ها باید به سرعت درمان شوند، دیابت و فشار خون بالا باید به خوبی کنترل شوند و باید مراقب باشید که به چشم های گربه خود آسیب نرسانید یا در معرض سموم احتمالی قرار نگیرید. در نهایت، معاینات منظم دامپزشکی می تواند به شناسایی مشکلات کوچک قبل از تبدیل شدن به مسائل بزرگ کمک کند.

 

به این وب سایت رای دهید