دگزامتازون برای سگ ها

دگزامتازون برای سگ ها

0 دیدگاه 25 آبان 1400 چاپ خبر بازدید: 7486
دگزامتازون برای سگ ها
دگزامتازون نوعی استروئید است که هم در پزشکی و هم در دامپزشکی استفاده می شود. کاربردهای بسیار متنوعی دارد اما به طور عمده برای کاهش التهاب در بدن استفاده می شود. اگر با دقت استفاده شود، این دارو می تواند بیماری های مختلفی را تسکین دهد، اما باید دقیقاً طبق دستور مصرف شود تا از عوارض جانبی جدی جلوگیری شود.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، دگزامتازون یک نوع مصنوعی هورمون استروئیدی به نام گلوکوکورتیکوئیدها است و عمدتاً به دلیل خواص ضد التهابی آن استفاده می شود. استروئیدها تصاویری از بدن سازان قوی را تداعی می کنند. این استروئیدها در گروه آنابولیک هستند، جایی که در حال ساخت عضله در بدن هستند. دگزامتازون یک استروئید کاتابولیک است که به طور متابولیکی می تواند ماهیچه ها را تجزیه کند. درست مانند انسان ها، بدن سگ دارای هورمون های طبیعی مانند کورتیزول است. دگزامتازون تقریباً 25 برابر قوی تر از کورتیزول است.

استفاده از دگزامتازون در سگ باعث می شود بدن یک واکنش التهابی معمولی ایجاد نکند. بدن سگ با فرآیند التهاب طبیعی خود واکنش نشان می دهد، اما می تواند از واکنش های التهابی بسیار خفیف مانند خارش پوست گرفته تا آنافیلاکسی متغیر باشد. به عنوان یک استروئید، ماندگاری آن در مقایسه با سایر استروئیدهای رایج در دامپزشکی بسیار طولانی است. یک دوز می تواند سه روز در بدن سگ شما باقی بماند.

بیماری ها/مشکلاتی که دگزامتازون می تواند درمان کند

بسیاری از بیماری ها وجود دارند که از دگزامتازون به عنوان یک درمان یا به عنوان یک درمان کمکی استفاده می کنند. دگزامتازون را می توان برای درمان آنافیلاکسی پس از نیش حشره یا واکنش های نادر واکسن، برای ترومای نخاع، بیماری های ناشی از سیستم ایمنی مانند کم خونی همولیتیک با واسطه ایمنی و لوپوس، و همچنین در مدیریت برخی سرطان ها استفاده کرد.  

استروئیدها مدت‌هاست که برای درمان بیماری‌های پوستی استفاده می‌شود که در آن خارش بیش از حد غیرقابل تحمل برای سگ است . دگزامتازون ممکن است هنوز برای برخی درمان‌های پوستی یا عفونت‌های شدید گوش تجویز شود، اما معمولاً این مدت زمان بسیار کوتاهی است، زیرا داروهایی وجود دارند که خارش سگ‌ها را هدف قرار می‌دهند، مانند آپوکئل، بدون اثرات سیستمیک استروئید.

به عنوان یک درمان می توان آن را به صورت تزریقی، خوراکی یا حتی به صورت قطره برای درمان التهاب چشم تجویز کرد. اغلب دگزامتازون به عنوان یک درمان منفرد برای هیچ بیماری استفاده نمی شود، بلکه بخشی از برنامه درمانی است.

 

عوارض مصرف دگزامتازون

با هر استروئیدی شایع ترین عارضه جانبی می تواند افزایش گرسنگی، افزایش تشنگی و تکرر ادرار باشد. هر زمانی که سگی دگزامتازون مصرف می‌کند، مطمئن شوید که کاسه آب را پر نگه دارید چون سگ شکت احتمالا آب بیشتری مصرف می کند . این ممکن است یکی از آن مواقعی باشد که توله سگ شما دلیلی برای التماس بیشتر سر میز داشته باشد.

در حالی که دگزامتازون نتایج فوق العاده ای می دهد، باید بسیار عاقلانه استفاده شود. استفاده طولانی مدت مزمن یا استفاده نامناسب از یک استروئید طولانی اثر مانند دگزامتازون می تواند باعث تغییرات شدید هورمونی و متابولیک شود. از آنجایی که آنها تأثیر قدرتمندی بر التهاب دارند، در طولانی مدت می توانند پاسخ ایمنی طبیعی سگ را سرکوب کنند. یک سیستم ایمنی ضعیف حتی مبارزه با عفونت های ویروسی یا باکتریایی جزئی را سخت تر می کند. دگزامتازون همچنین می تواند باعث ایجاد یا تشدید زخم معده شود. هرگز به سگ خود دوز باقیمانده داروهای استروئیدی را فقط به این دلیل که در گذشته تجویز شده است، ندهید. همیشه حیوان خانگی خود را مجدداً معاینه کنید، حتی اگر برای یک بیماری عود کننده مانند عفونت بد گوش تجویز شده باشد.

 

اگر در مورد عوارض جانبی احتمالی نگران هستید، همیشه گزینه های دارویی را با دامپزشک خود در میان بگذارید (شما می توانید در هر ساعت از شبانه روز با شماره 02128426719 تماس بگیرید و در خواست مشاوره با دامپزشک متخصص ثبت کنید یا در صورت لزوم درخواست ویزیت و درمان در منزل داشته باشید)  ممکن است داروهای دیگری نیز وجود داشته باشد که به همان اندازه برای شرایط خاص مناسب هستند، اما تغییرات کمتری با عوارض جانبی جدی دارند. همیشه مهم است که به دامپزشک اطلاع دهید که سگ شما در حال حاضر چه دارویی مصرف می کند. برخی از انواع داروها را نمی توان با هم داد. به عنوان مثال، ریمادیل، یک ضد التهاب غیر استروئیدی رایج، اگر همزمان با دگزامتازون یا هر استروئید دیگری تجویز شود، بسیار خطرناک است. 

 

ملاحظات قبل از استفاده از دگزامتازون برای سگ ها

دگزامتازون به دلیل اثرات طولانی مدتش یک داروی عالی است، اما به دلیل اثر قوی آن بر بدن، دامپزشکان به ندرت آن را برای اولین بار از قفسه دارو خارج می کنند. با فهرست عوارض جانبی، آیا می‌توانید سگ خود را از نزدیک زیر نظر داشته باشید تا در صورت وجود هر کدام از آنها یادداشت کنید؟ برنامه دوز دارو نیز می تواند متفاوت از سایر داروهایی باشد که در گذشته به سگ خود داده اید. ممکن است سگ خود را فقط یک روز در میان یا بیشتر دگزامتازون مصرف کنید. همچنین، هنگامی که دارو را قطع می‌کنید، یک فرآیند از شیر گرفتن بسیار تدریجی وجود دارد تا بدن سگ شما از خروج ناگهانی استروئید ناراحت نشود. هنگام استفاده از دگزامتازون، اطمینان از اینکه همه اعضای خانواده از نحوه مصرف دارو، مدت زمان و عوارض جانبی که نیاز به توجه فوری دارند مطلع هستند، بسیار مهم است.

به شما توصیه می کنیم ناآگاهانه و بدون معاینه کامل دکتر دامپزشک ازتزریق این دارو و دارو های مشابه به سگ خود ، خودداری کنید و در این راستا درخواست ویزیت عمومی در منزل از سامانه دامپزشک داشته باشید یا با یکی از دامپزشکین سایت به صورت تلفنی مشاوره داشته باشید .

 

به این وب سایت رای دهید