از دست دادن اشتها در مارها

از دست دادن اشتها در مارها

0 دیدگاه 26 آبان 1400 چاپ خبر بازدید: 2543
از دست دادن اشتها در مارها
مار حیوان خانگی شما زندگی بسیار آرامی دارد و مجبور نیست از شکارچیان فرار کند یا برای غذای خود شکار کند، اما همچنان ممکن است دچار بی اشتهایی شود یا اشتهای خود را از دست بدهد.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، اگر بتوانید یک محل زندگی برای نگهداری محیط حیوان خانگی خود از نظر دما و رطوبت در جایی که باید باشد انجام دهید، همیشه نمی توانید او را وسوسه کنید که غذا بخوردالبته، مارهایی که برای مدت طولانی غذا نمی‌خورند، ممکن است در نهایت از گرسنگی بمیرند. بنابراین، اگر متوجه علائمی علاوه بر بی اشتهایی شدید، یا اگر مار سالم شما بیش از چند هفته از خوردن امتناع می کند، باید این موضوع رابفهمید.

چرا مارها اشتهای خود را از دست می دهند

در برخی موارد، از دست دادن اشتها بخشی طبیعی از رفتار یک مار است، اما همچنین می تواند نتیجه مشکلی باشد که ممکن است بتوانید با تغییرات جزئی در محیط یا رژیم غذایی آن را برطرف کنید. اگر نمی توانید بفهمید چه اتفاقی در حال رخ دادن است، به دامپزشک مراجعه کنید.

علل طبیعی که نیازی به مداخله ندارند

مار شما هر از گاهی به عنوان بخشی طبیعی از چرخه زندگی خود اشتهای خود را از دست می دهد.  وقتی این اتفاق می افتد، نیازی به انجام هیچ اقدامی نخواهید داشت زیرا مار شما کاملاً سالم است. یادآوری این نکته مهم است که عادات غذایی خزندگان با پستانداران بسیار متفاوت است. البته مهم است که رفتار مار خود را زیر نظر داشته باشید تا مطمئن شوید که چیزی که به نظر می رسد از دست دادن اشتهای طبیعی است، نشانه بیماری نیست.

پوست اندازی شایع ترین علت از دست دادن اشتها است: مار شما ممکن است وقتی در شرف پوست اندازی یا ریزش پوست باشد تمایلی به غذا خوردن ندارد. علاوه بر بی اشتهایی پیش از پوست اندازی، به دنبال این باشید که پوست مارتان بسیار رنگ پریده و کدر شود و چشمانش آبی و شیری به نظر برسد. ممکن است قبل و بعد از پوست اندازی تا یک هفته یا بیشتر غذا نخورد.

سایر علل طبیعی اشتها که نیازی به مداخله ندارند عبارتند از:

تغییرات فصلی: مار شما ممکن است با تغییر در اشتهای خود به تغییر فصل پاسخ دهد.

تلاش برای خواب زمستانی: برخی از مارها به طور طبیعی به خواب زمستانی می روند و هوای خنک تر ممکن است سطح انرژی و اشتهای مار شما را کاهش دهد.

عوامل سنی: مارهای جوان در حال رشد هستند و نسبت به مارهای مسن تر به غذای بیشتری نیاز دارند. در حالی که مارهای جوان ممکن است یک بار در هفته غذا بخورند، مارهای بالغ ممکن است بسیار کمتر غذا بخورند. 

علل مرتبط با محیط

مارها می توانند به انواع مسائل محیطی واکنش منفی نشان دهند که می توانید به راحتی آنها را تغییر دهید. این شامل:

نوع بستر: مارها به بستر مناسبی نیاز دارند و انتخاب بستر مناسب برای حیوان خانگی بسیار مهم است. برخی از انواع براده های چوب مانند سرو می تواند منجر به انگل یا حتی پوسیدگی پوست شود. 

چرخه روز تاریکی بیشتر مارها برای رشد در اسارت به چرخه خاصی از نور روز تا تاریکی نیاز دارند و این به صاحب آن است که درباره چرخه نور مناسب حیوان خانگی خود تحقیق کند. هنگامی که بدانید حیوان خانگی شما به چه چیزی نیاز دارد، تهیه آن آسان است.

نوع غذا: همه مارها گوشتخوار هستند، اما گونه های مختلف به انواع و مقادیر مختلف غذا نیاز دارند. اگر در مورد رژیم غذایی ایده آل برای حیوان خانگی خود مطمئن نیستید، با دامپزشک مشورت کنید.

نیاز به حریم خصوصی مارها به "پشت مار" نیاز دارند که در بخشی از روز به راحتی در آن ناپدید شوند. اینها می توانند هر چیزی باشند، از جعبه های مقوایی گرفته تا سازه هایی با طراحی هنری. بدون حفظ حریم خصوصی، برخی از مارها دچار مشکلات اشتها می شوند.

 

مانیتورینگ دما

یکی از مهمترین چیزهایی که باید با مار خود نظارت کنید، دمای محفظه آن است. مارها برای فعال ماندن و هضم صحیح غذا به محیط های گرم نیاز دارند. اگر دمای محیط مار بیش از حد سرد شود، بی حال می شود و احتمالاً به انواع بیماری ها از جمله عفونت تنفسی یا ذات الریه مبتلا می شود

قبل از اینکه با دامپزشک خود تماس بگیرید، دمای قفس او را بررسی کنید. دمای سردترین قسمت قفس چقدر است؟ و چقدر در شب سرد می شود؟ اگر به هر یک از این سؤالات زیر 70 درجه فارنهایت پاسخ داده اید، احتمالاً محفظه شما خیلی سرد است.

منابع خود را برای دمای مناسب و دمای قابل قبول خنک تر برای گونه مار خود بررسی کنید و مطمئن شوید که مار شما تا حد امکان به این محدوده ها نزدیک است. ممکن است لازم باشد یک چراغ حرارتی دیگر اضافه کنید یا توان لامپ هایی را که در حال حاضر استفاده می کنید افزایش دهید. بخاری های زیر مخزن برای گرمای اضافی مفید هستند اما در دمای محیط کار زیادی انجام نمی دهند.

بیماری های مار که می توانند باعث از دست دادن اشتها شوند

طیف گسترده ای از بیماری های مار وجود دارد که می تواند اشتهای حیوان خانگی شما را کاهش دهد. برخی از آنها را می توان به راحتی درمان کرد در حالی که برخی دیگر پتانسیل مرگبار بودن را دارند. حیوان خانگی خود را تحت نظر بگیرید تا مطمئن شوید که علائم این اختلالات را مشاهده نمی کنید. اگر مطمئن نیستید، به دامپزشک مراجعه کنید.

پوسیدگی دهان

اگر تا به حال دندان درد، آفت دهان یا زبان خود را گاز گرفته اید، زمانی که می دانید درد دهان چگونه است. پوسیدگی دهان یک نوع دردناک عفونت دهان است. اگر مار شما درجاتی از پوسیدگی دهان داشته باشد، تمایلی به خوردن غذا ندارد. اگر مطمئن نیستید که مار شما دهان سالمی دارد، او را برای معاینه نزد دامپزشک خود ببرید.

بیماری تنفسی

مارها در صورت ابتلا به عفونت های تنفسی ذات الریه تمایلی به خوردن ندارند. اگر مار شما عطسه می کند، زهکشی چشم یا بینی دارد، یا از طریق دهان نفس می کشد، ممکن است نوعی بیماری تنفسی داشته باشد و غذا نمی خورد. اگر به این موضوع مشکوک هستید، با دامپزشک خود تماس بگیرید.

انگل های روده ای

انگل های روده ای که بیشتر به عنوان "کرم" شناخته می شوند، در خزندگان میکروسکوپی و طبیعی هستند. با این حال، هنگامی که آنها در روده مار حیوان خانگی شما پرجمعیت می شوند، ممکن است غذا خوردن را متوقف کند. شما این انگل ها را نخواهید دید، بنابراین باید یک اسمیر مستقیم مدفوع و شناورسازی روی نمونه مدفوع مارتان انجام دهید. اگر در سال گذشته آزمایش مدفوع را انجام نداده اید یا مشکوک هستید که می تواند دلیلی برای توقف غذا خوردن باشد، با دامپزشک خود تماس بگیرید تا غربالگری مدفوع انجام دهد.

 

موانع و تاثیرات

گاهی اوقات مارها به طور تصادفی دهان پر از چیزی می شوند که نمی توانند هضم کنند و دچار انسداد می شوند. در مواقع دیگر آنها رطوبت کافی در محیط خود دریافت نمی کنند تا بطور منظم مدفوع کنند و تحت تاثیر قرار بگیرند. هم انسداد و هم ضربه می تواند باعث شود مار شما غذا نخورد.گذاشتن مار در آب گرم به مدت 15 تا 20 دقیقه دو بار در روز ممکن است به او کمک کند تا مدفوع خود را دفع کند، اما برداشتن انسداد ممکن است به جراحی نیاز داشته باشد. اگر در طی یک روز یا بیشتر از آخرین وعده غذایی مارتان دفع مدفوع را ندیدید یا اگر فکر می کنید ممکن است مانع شود، با دامپزشک خود تماس بگیرید.

درمان و پیشگیری

شما نمی توانید به طور کامل از کاهش اشتها جلوگیری کنید، اما می توانید:

اطمینان حاصل کنید که محیط مار شما برای نیازهای آن مناسب است، بستر مناسب، پوست مار و روشنایی مناسب روز/شب

مقدار و نوع غذای مناسب را در اختیار مار خود قرار دهید

بررسی کنید تا مطمئن شوید دمای محفظه آن مناسب است

نظارت کنید تا مطمئن شوید مار شما از بیماری تنفسی یا زخم دردناک رنج نمی برد

اگر همه این عناصر در جای خود باشند، مار شما پوست اندازی نمی کند، و مطمئن هستید که سن یا فصل عاملی نیست، دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود مارها غذا نخورند، از جمله نارسایی و بیماری عمده اندام، عفونت های سیستمیک و ... بیشتر.  اگر مطمئن نیستید که چرا مار شما غذا نمی خورد، با دامپزشک  خود تماس بگیرید. ممکن است نتوانید به طور کامل از کاهش اشتهای مار خود جلوگیری کنید، اما مشاهده دقیق حیوان خانگی خود در کنار مدیریت صحیح محیط آن می تواند کمک زیادی به بازیابی اشتهای مار کند. هنگامی که مار شما دوباره شروع به خوردن کرد، مراقب باشید که بیش از حد به او غذا ندهید: تغذیه بیش از حد می تواند منجر به یک مشکل گوارشی مجدد شود.

اگر شک دارید حیوان خانگی خود بیمار است، فوراً با دامپزشک خود تماس بگیرید. برای سؤالات مربوط به سلامتی، همیشه با دامپزشک خود مشورت کنید.

 

به این وب سایت رای دهید