بیماری در خرگوش ها

بیماری در خرگوش ها

0 دیدگاه 8 آذر 1400 چاپ خبر بازدید: 524
بیماری در خرگوش ها
خرگوش ها هم مانند بسیاری از حیوانات خانگی، بیمار می شوند. آنها می توانند در معرض میکروب ها قرار بگیرند، و یا چیزی بخورند که باعث بیماری آنها شود.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، خرگوش‌ها به دلیل جایگاهشان در انتهای زنجیره غذایی، نشانه‌های بیماری را پنهان می‌کنند. نشان دادن ضعف، آنها را در خطر تبدیل شدن به طعمه قرار می دهد. اما همچنان باید آن را به دقت مشاهده کنید تا علائم اولیه بیماری را مشاهده کنید.

برخی از علائم رایج بیماری عبارتند از:

کاهش انرژی و اشتها: خرگوش ها دو علامت قابل توجه بیماری را نشان می دهند: کاهش انرژی (یا بی حالی) و کاهش اشتها برای غذا و آب. اینها علائم مبهم هستند و می توانند هر تعداد بیماری را نشان دهند. میزان مصرف آب و غذای خرگوش خود را پیگیری کنید زیرا راهی سریع برای تشخیص اینکه حیوان خانگی شما دارای مشکلات سلامتی است را فراهم می کند.

فقدان یا مدفوع زیاد: استاز گوارشی خرگوش (RGIS) یک علامت شایع بیماری خرگوش است که زمانی رخ می دهد که حیوان غذا را متوقف می کند. استاز دستگاه گوارش ممکن است در نتیجه بی اشتهای، مانند کمبود فیبر، مشکلات دندانی، یا یک مشکل کبدی یا سرطان باشد. اسهال یا مدفوع شل نیز می تواند نشانه ای از مشکل باشد که نشان دهنده یک بیماری انگلی یا باکتریایی است.

عادات بد نظافت: خرگوش ها به تمیز نگه داشتن خود معروف هستند. بنابراین، هر نشانه ای که نشان دهد خرگوش خودش را تمیز نکرده است، مانند رنگ مدفوع، پنجه ها یا خز مات شده، نشانه ای است که حال خرگوش خوب نیست. ریزش آب دهان، شل شدن موها یا از دست دادن موها روی گردن این موجود نیز همه نشانه‌های بیماری هستند که احتمالاً بیماری دندانی است. علاوه بر این، شوره سر، از دست دادن کلی خز، یا پوسته می‌تواند نشانه عفونتی باشد که می‌تواند برای حیوانات دیگر یا حتی انسان‌ها مسری باشد.

علائم سرماخوردگی: خرگوش ها فقط می توانند از طریق بینی نفس بکشند، بنابراین بیماری دستگاه تنفسی فوقانی یک مشکل جدی برای سلامتی است. اگر به نظر می رسد که خرگوش شما از سرماخوردگی با علائمی مانند ترشحات بینی، عطسه، سرفه، مشکلات تنفسی، از جمله تنفس با دهان باز رنج می برد ، باید در اسرع وقت توسط دامپزشک معاینه شود.

کج شدن سر: اگر سر خرگوش شما در یک طرف قرار دارد، به نظر می رسد چشم آن طرف مشکل دارد، یا خرگوش هماهنگی ضعیفی دارد، ممکن است از شروع ناگهانی کج شدن سر رنج می برد، اختلال در عملکرد سیستم کنترل کننده تعادل خرگوش می باشد.

رفتار

درمانی که دامپزشک تجویز می کند به شرایطی که خرگوش دارد بستگی دارد. در حالی که به دنبال درمان هستید، سعی کنید خرگوش خود را هیدراته و گرم نگه دارید. یک سرنگ با آب یا غذاهای نرم (سس سیب یا غذای کودک) می تواند کمک کند. بسته به شرایط، دامپزشک شما ممکن است داروهای تجویزی را برای کمک به وضعیت خرگوش شما تجویز کند. بیماری می تواند به سرعت در خرگوش اتفاق بیفتد، بنابراین مطمئن شوید که دامپزشکی دارید که خرگوش ها را درمان می کند. مانند سایر حیوانات خانگی، خرگوش ها باید حداقل یک بار در سال تا سن 4 سالگی به دامپزشک مراجعه کنند، زمانی که بازدید باید برای هر 6 ماه برنامه ریزی شود. یک دامپزشک دانش تخصصی دارد که می تواند علائم بیماری خرگوش را قبل از اینکه به یک مشکل سلامتی بزرگتر تبدیل شود، تشخیص دهد.

چگونه از بیماری ها پیشگیری کنیم

پیشگیری از بیماری در خرگوش ها ممکن نیست.  آنها را با یک رژیم غذایی سالم تغذیه کنید، محیطی تمیز و دوست داشتنی فراهم کنید و مراقب باشید که از دمای شدید جلوگیری کنید. لمس بدن آنها به اندازه نظارت بر رفتار آنها برای هر بیماری مهم است. دستان شما را از هرگونه تغییر در وضعیت بدن آگاه می‌کنند و توده‌ها یا جراحت‌ها را زود تشخیص می‌دهید. آنقدرها هم که فکر می کنید وقت گیر نیست. خرگوش ها به سرعت با توجه فیزیکی سازگار می شوند و شما به مراقبت از آنها عادت خواهید کرد.

اگر شک دارید حیوان خانگی خود بیمار است، فوراً با دامپزشک خود تماس بگیرید. برای سؤالات مربوط به سلامتی، همیشه با دامپزشک خود مشورت کنید.

به این وب سایت رای دهید