چاقی خرگوش

چاقی خرگوش

0 دیدگاه 10 آذر 1400 چاپ خبر بازدید: 790
چاقی خرگوش
متأسفانه اضافه وزن نقش مهمی در سلامت خرگوش خانگی شما ایفا می‌کند و به عنوان یک مسئله رفاه حیوانات خانگی در نظر گرفته می‌شود.چه چیزی باعث چاقی در خرگوش ها می شود؟

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، معمولاً پرخوری یکی از دلایل چاقی در خرگوش است، اما این عامل به تنهایی ممکن است روی خرگوش بسیار فعال تأثیر نگذارد. خرگوش ها برای اینکه بتوانند وزن خود را افزایش دهند، نیاز به دریافت کالری بیشتری نسبت به فعالیت خود دارند و از آنجایی که بسیاری از خرگوش های خانگی متأسفانه اکثریت عمر خود را در قفس نگه می دارند.

شیرینی‌های قندی نیز در ایجاد مشکل چاقی در خرگوش‌های خانگی نقش دارند اما واقعیت این است که خرگوش شما به شکل غذای خود اهمیتی نمی‌هد.

خرگوش‌ها برای پریدن و دویدن ساخته شده‌اند، اما اغلب ما آنها را در قفس‌های کوچک نگه می‌داریم یا فقط به آنها اجازه می‌دهیم برای مدت کوتاهی بپرند. این کمبود انرژی می تواند مشکلات زیادی را برای خرگوش شما ایجاد کند و همچنین کاری جز خوردن، خوابیدن و افزایش وزن به او نمی دهد.

چگونه می توانید تشخیص دهید که خرگوش شما چاق است؟

چاق بودن به این معنی است که خرگوش شما نسبت به اندازه بدنش، چربی بدنی بیشتری دارد. هر گونه خرگوش دارای مجموعه ای متفاوت از استانداردهای نژادی است که به شما می گوید اندازه و وزن طبیعی آن نژاد خاص چقدر باید باشد. این استانداردها باید به عنوان یک دستورالعمل برای کمک به شما و دامپزشکتان  در مورد اینکه آیا خرگوش شما وزن مناسبی دارد یا نه استفاده شود.

با اختصاص نمره وضعیت بدن به خرگوش خود، بهتر می توانید وزن خرگوش خود را کنترل کنید. نمره وضعیت بدن عددی است که با ویژگی‌های فیزیکی خاصی مرتبط است و بیشتر مقیاس‌های نمره وضعیت بدن از یک تا پنج با سه ایده‌آل هستند. خرگوشی را که بغل می کنید اما به راحتی دنده های آن را نمی بینید، معمولاً سه است. ساده ترین راه برای تشخیص اینکه آیا دنده ها بیش از حد بیرون زده اند (اگر خیلی برجسته هستند به این معنی است که خرگوش شما کم وزن است) این است که احساس دنده های خرگوش خود را با مشت بسته خود مقایسه کنید. با دست یک مشت بزنید و سپس بند انگشتان را احساس کنید. اگر دنده ها به این شکل هستند، خرگوش شما خیلی لاغر است. حالا انگشتانتان را (جایی که حلقه‌هایتان معمولا روی دستتان می‌نشیند) در حالی که مشتتان هنوز گره کرده است، احساس کنید. این همان چیزی است که در خرگوشی که دارای امتیاز وضعیت بدنی ایده آل است، باید احساس شود. اگر نمی توانید دنده های خرگوش خود را احساس کنید یا مجبور هستید برای احساس کردن آنها به شدت فشار دهید، خرگوش شما اضافه وزن دارد. دامپزشک شما می تواند در این فرآیند به شما کمک کند .

چرا چاقی در خرگوش ها بد است؟

تصور می‌شود که چاقی با بسیاری از بیماری‌ها از جمله میاز، پودودرماتیت، توکسمی بارداری، و حتی ایلئوس (ایستاد دستگاه گوارش) در میان موارد دیگر مرتبط است. این بیماری ها ممکن است ناشی از چیزهای دیگری نیز باشد.

میازیس بیشتر به عنوان هجوم حشره شناخته می شود. از آنجایی که خرگوش های دارای اضافه وزن نمی توانند به درستی خود را تمیز کنند، بیشتر مستعد داشتن مناطق کثیف در بدن خود هستند که مگس ها را به خود جذب می کنند (مخصوصاً راست روده). مگس ها تخم هایی می گذارند که تبدیل به حشره می شوند و اگر به طور مرتب خرگوش خود را بررسی و تمیز نکنید، به راحتی می توانید مورد توجه قرار نگیرید. عفونت‌های ثانویه، زخم‌های غیرقابل ترمیم و حتی آسیب‌های داخلی می‌توانند توسط ماگت ایجاد شوند.

پودودرماتیت به عنوان پاهای پاچه شناخته می شود و اغلب به دلیل سبک زندگی کم تحرک یا خرگوش چاق است که فشار زیادی به پاهای آنها وارد می کند. عوامل مؤثر می‌توانند سطوح ناهموار و ناتمیز باشند، اما التهاب معمولاً به دلیل فشار روی خرگوشه و پاهای خرگوش چاق شروع می‌شود. کف پا دردناک است و درمان و تمیز کردن آن دشوار است و اولین علائم آن معمولاً شامل لنگیدن است

استاز دستگاه گوارش (ایلئوس) شایع ترین مشکل در خرگوش های خانگی به دلیل دلایل متعدد آن است. چاقی ممکن است به خودی خود باعث توقف غذا خوردن و ایجاد ایلئوس در خرگوش نشود، اما به دلیل تمام مشکلات دیگری که می تواند با چاقی همراه باشد، قطعاً یک بازیگر اصلی در بازی ایلئوس است.

همچنین تصور می‌شود که چاقی یکی از عوامل سرطان در افراد است، بنابراین ممکن است عواقب بزرگ‌تری برای خرگوش‌های خانگی ما داشته باشد که ما از آنها اطلاعی نداریم.

برای جلوگیری و معکوس کردن چاقی در خرگوش ها چه کاری می توانید انجام دهید؟

واضح است که ساده ترین کار برای کمک به جلوگیری از چاقی در خرگوش، تغذیه نوع و مقدار مناسب غذا و انجام ورزش کافی است. یونجه علف برای سلامت خرگوش شما حیاتی است و باید بخش اصلی رژیم غذایی آنها باشد.خوراکی‌ها معمولاً دلایل افزایش وزن هستند.

مواد غذایی سالم مانند میوه ها و سبزیجات را می توان به عنوان غذا رزرو کرد و تنها زمانی ارائه کرد که بخواهید چیزی خاص به خرگوش خود بدهید. از غذاهای پر قند و چربی مانند قطره ماست تخمه آفتابگردان از فروشگاه حیوانات خانگی و بسیاری از انواع غلات اجتناب کنید. در عوض، یک توت فرنگی یا هویج را به عنوان خوراکی ویژه برای خرگوش خود در نظر بگیرید که فقط از دست شما می گیرند و فکر می کنند که به اندازه یک حبه قند خوب است.

به خرگوش خود اجازه بدید. در حالت ایده‌آل، خرگوش هرگز در قفس قرار نمی‌گیرد، بلکه دارای یک «اتاق» مقاوم در برابر خرگوش یا محوطه بزرگی برای زندگی و اکتشاف است. این نه تنها ذهن آنها را تحریک می کند، بلکه آنها را لاغر و شاد نگه می دارد. اگر چاره ای ندارید جز اینکه خرگوش حیوان خانگی خود را در قفس نگه دارید، باز هم می توانید به او زمان بدهید تا ورزش کند. اگر در طول روز محدودیت دارند، باید حداقل سه ساعت زمان برای بازی و ورزش داشته باشند. به یاد داشته باشید، خرگوش ها روزانه چندین مایل در طبیعت می دوند، بنابراین حداقل کاری که می توانیم انجام دهیم این است که اجازه دهیم آنها چند ساعت در خانه ما بازی کنند.

 

به این وب سایت رای دهید