تورم صورت در سگ ها

تورم صورت در سگ ها

0 دیدگاه 13 آذر 1400 چاپ خبر بازدید: 3620
تورم صورت در سگ ها
اغلب، تورم حاد (ناگهانی) صورت در سگ ها در نتیجه یک واکنش آلرژیک رخ می دهد. تورم صورت که کندتر ایجاد می شود ممکن است در نتیجه رشد یا تومور صورت باشد.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، تورم صورت در سگ ها می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. علت تورم صورت ممکن است جدی باشد یا نباشد. با این حال، تقریباً همیشه نیاز به مداخله پزشکی دارد. 

علل تورم صورت در سگ ها

دلایل زیادی وجود دارد که سگ شما دارای صورت متورم است. از آنجایی که تورم صورت نشانه یک مشکل اساسی است، این سگ ها اغلب علائم دیگری از بیماری مانند بی حالی و بی اشتهایی را نشان می دهند.

واکنش آلرژیک

هنگامی که صورت سگ به طور ناگهانی متورم می شود، معمولاً ناشی از یک واکنش آلرژیک است. واکنش های آلرژیک ممکن است در اثر نیش حشرات، نیش زنبور، واکسیناسیون ، داروها، برخی غذاها، قرار گرفتن در معرض سموم ، گرده گل و سایر آلرژن های محیطی ایجاد شود. 

واکنش های آلرژیک باعث واکنش التهابی در بدن می شود. این می تواند منجر به کهیر و تورم به خصوص در صورت شود. به خصوص ممکن است متوجه تورم پوزه و پلک ها شوید. ممکن است گردن نیز متورم شود و حتی بر تنفس تأثیر بگذارد. برخی از واکنش های آلرژیک به سرعت بدتر می شوند و منجر به مشکلات جدی تنفسی یا حتی تشنج می شوند . واکنش‌های خفیف با مداخله اندک بهبود می‌یابند، اما واکنش‌های عمده شرایط اضطراری در نظر گرفته می‌شوند.

مسائل دندانپزشکی

تورم صورت ممکن است به مشکل دندان یا دهان مربوط باشد. آبسه دندان و سایر عفونت های دندانی می تواند عمیق در زیر لثه برود و باعث شود لثه چرک کند. این معمولاً باعث می شود که صورت سگ به ویژه زیر چشم متورم شود. دندان های شکسته، آسیب های دهانی و بیماری پریودنتال نیز ممکن است صورت سگ را متورم کند.

ضربه

آسیب به صورت، سر، و یا پوست می تواند به تورم صورت منجر شود. صدمات معمولی مانند گاز گرفتن حیوانات و زخم های دیگر می تواند منجر به عفونت هایی شود که باعث تورم می شود. نیش مار اغلب باعث تورم صورت و گردن می شود، حتی اگر گزش در جای دیگری از بدن باشد.

تومورها

رشد غیر طبیعی ممکن است روی صورت و سر ایجاد شود. گاهی اوقات تومورهای سرطانی باعث درد و افزایش فشار می شود. تومورهای صورت چه خوش خیم و چه بدخیم باشند، ممکن است گسترش یافته و رشد کنند و باعث آسیب به اعصاب، ماهیچه ها و استخوان های صورت شوند. کیست ها توده های پر از مایع هستند که اغلب خوش خیم هستند. با این حال، آنها می توانند بسیار بزرگ و قابل مشاهده باشند، به خصوص روی صورت.

درمان تورم صورت در سگ ها

درمان مناسب ورم صورت در سگ ها معمولاً به علت آن بستگی دارد. قبل از ادامه درمان، مهم است که برای مشاوره با دامپزشک خود تماس بگیرید.

واکنش‌های آلرژیک شدید و عفونت‌های عمده ممکن است باعث متورم شدن راه هوایی و انسداد تنفس شوند. این یک وضعیت اضطراری است، فوراً به دامپزشک مراجعه کنید.

واکنش های آلرژیک خفیف تا متوسط ممکن است در خانه با استفاده از دارو قابل درمان باشند. اگر سگ شما به طور طبیعی نفس می کشد (نه بیشتر از کمی بی حال) واکنش خفیف تا متوسط ​​در نظر گرفته می شود. در این موارد، دامپزشک شما ممکن است تجویز آنتی هیستامین بدون نسخه را توصیه کند. اگر صورت سگ شما به دلایل دیگری (یا دلایل ناشناخته) متورم شده است، قدم بعدی این است که سگ خود را برای معاینه نزد دامپزشک ببرید. دامپزشک شما درمان را بر اساس تشخیص توصیه می کند.

تورم صورت به دلیل مشکلات دندانی یا دهانی ممکن است به کار دندانپزشکی حرفه ای نیاز داشته باشد. سگ اغلب قبل از بیهوشی و تمیز کردن کامل دندان و معاینه، ابتدا با آنتی بیوتیک ها و داروهای ضد التهابی درمان می شود. عکسبرداری با اشعه ایکس دندان ممکن است در زمانی که سگ شما تحت بیهوشی است انجام شود. بسته به علت، ممکن است دامپزشک نیاز به کشیدن دندان یا انجام نوع دیگری از جراحی دهان داشته باشد. ممکن است سگ شما برای درمان یا پیشگیری از عفونت با آنتی بیوتیک به خانه فرستاده شود.

اگر ضربه به صورت یا سر وارد شده باشد، درمان به شدت آسیب بستگی دارد. برای تعیین شدت ممکن است اشعه ایکس لازم باشد. با ارائه هر کمک اولیه ای که لازم است شروع کنید، سپس فورا به دامپزشک مراجعه کنید. درمان اغلب شامل آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد التهابی و مراقبت های حمایتی است. صدمات جدی ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد. گزش مار با مراقبت های حمایتی و گاهی اوقات آنتی ونین (در صورت وجود و در صورت لزوم) درمان می شود.

اگر دامپزشک شما مشکوک به تومور و یا سرطان باشد، برای کسب اطلاعات بیشتر به آزمایشات بیشتری نیاز است. دامپزشک شما ممکن است آزمایش خون، عکسبرداری با اشعه ایکس و آزمایش خود تومور را توصیه کند (معمولاً یک آسپیراسیون با سوزن ظریف یا بیوپسی برای تجزیه و تحلیل میکروسکوپی به پاتولوژیست ارسال می شود). درمان بستگی به تشخیص دارد. سرطان ممکن است نیاز به درمان با شیمی درمانی، پرتودرمانی و یا جراحی داشته باشد.

چگونه از تورم صورت در سگ ها جلوگیری کنیم؟

اگر می دانید سگ شما آلرژی دارد ، سعی کنید قرار گرفتن در معرض آلرژن ها را به حداقل برسانید. در صورت تایید دامپزشک، از آنتی هیستامین ها به عنوان پیشگیری استفاده کنید. اگر مشخص شده است که سگ شما واکنش های واکسنی دارد، مطمئن شوید که دامپزشک شما می داند تا سگ شما از قبل تحت درمان قرار گیرد و واکنش را به حداقل برسانید. اگر مشاهده کردید که سگ شما توسط یک حشره گاز گرفته، توسط زنبور نیش زده یا در معرض آلرژن قرار گرفته است، فوراً با آنتی هیستامین درمان کنید (در این مورد از دامپزشک خود راهنمایی بخواهید).

شما به راحتی می توانید با مراقبت خوب از دندان های سگ خود از بسیاری از مشکلات دندان جلوگیری کنید. یک روال مراقبت از دندان را برای سگ خود شروع کنید و به آن پایبند باشید. احتمال بروز مشکل دندانی در سگ شما بسیار کمتر است و احتمال اینکه زودتر به این مشکل مبتلا شوید، بیشتر خواهد بود.

همیشه نمی توان از تروما(ضربه)جلوگیری کرد، اما می توانید اقداماتی را برای حفظ امنیت سگ خود به طور کلی انجام دهید. اجازه ندهید سگ شما آزادانه پرسه بزند یا در مناطق غیر حصاردار بازی کند. بر تعامل با حیوانات دیگر نظارت کنید تا بتوانید از دعوا جلوگیری کنید. در صورت بروز هر گونه ضربه، فورا سگ خود را نزد دامپزشک ببرید.

تومور و سرطان واقعا قابل پیشگیری نیستند. با این حال، اقدام اولیه می تواند آسیب وارده را به حداقل برساند. اگر متوجه شدید که صورت سگ شما متورم شده است، مهم است که فورا اقدام کنید.

 

به این وب سایت رای دهید