یبوست گربه

یبوست گربه

0 دیدگاه 17 آذر 1400 چاپ خبر بازدید: 619
یبوست گربه
یبوست به معنای دفع دشوار مدفوع خشک و سفت می باشد. اگر اجابت مزاج به تأخیر بیفتد و مدفوع به مدت دو یا سه روز در روده بزرگ بماند، رطوبت بیش از حد از ماده توسط روده بزرگ خارج می شود که دفع مدفوع را دشوار و دردناک می کند.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، توله سگی که یبوست دارد ممکن است برای مدت طولانی چمباتمه بزند و در هنگام مدفوع کردن به خودش فشار بیاورد. یبوست مداوم ممکن است منجر به از دست دادن اشتها و کاهش وزن یا عدم افزایش وزن توله سگ شود. اگر این بیماری مزمن شود، ممکن است پوشش روده توله سگ ملتهب شود که باعث تحریک ترشح مخاط یا مایع تیره همراه با مدفوع می شود. گاهی اوقات ممکن است این اتفاق با اسهال اشتباه گرفته شود. اگرچه یبوست بیشتر در سگ های مسن رخ می دهد، اما در این مقاله به شما می گوییم که چرا و چگونه این عارضه را در توله سگ خود درمان کنید و چه زمانی به دامپزشک مراجعه کنید.

چرا توله سگ ها یبوست می گیرند؟

توله سگ ها ممکن است به دلایل مختلفی از جمله اشیاء بلعیده شده دچار یبوست شوند. علاوه بر خطر سوراخ شدن روده یا انسداد کامل روده، اجسام خارجی بلعیده شده می توانند مدفوع را به توده های سیمانی تبدیل کنند که روده بزرگ را مسدود می کند. توله سگ ها به جویدن و بلعیدن اشیاء غیرقابل هضم مانند کاغذ، چوب، علف و پارچه معروف هستند.

رژیم غذایی ضعیف 

برخی از دلایل یبوست مربوط به غذای مصرفی است. جویدن پوست خام مواد غذایی، اگر بیش از حد خورده شود، می تواند باعث یبوست در برخی سگ ها شود. رژیم‌های غذایی با فیبر کم منجر به سختی در دفع می‌شوند. کمبود آب تمیز نیز می تواند باعث یبوست شود. اگر یک توله سگ بدنش کم آب باشد، می تواند منجر به تشکیل مدفوع سفت تر گردد.

استرس

استرس نیز می تواند بر این وضعیت تأثیر بگذارد. توله سگ هایی که در محیط های عجیب و غریب قرار می گیرند ممکن است به طور داوطلبانه اجابت مزاج را به تاخیر بیندازند و دچار یبوست شوند. در طول اجتماعی شدن توله سگ شما مهم است که بیاموزد بر روی سطوح مختلف، از چمن و خاک گرفته تا پیاده رو  مدفوع کند. استرس همچنین می تواند باعث عدم تمایل توله به خوردن یا نوشیدن شود که می تواند باعث تشدید یبوست شود.

نظافت ضعیف 

نظافت ضعیف، به خصوص در توله سگ های مو بلند نیز ممکن است باعث یبوست شود. برخی از نژادها مانند پامرانین ها، درست مانند گربه ها، زمانی که مشغول لیسیدن خود می شوند و خزشان را می بلعند، گلوله های مو در معده و روده آن ها شکل می گیرد. گاهی اوقات، خز زیر دم با مدفوع پوشیده می شود و باعث التهاب مقعدی می شود که منجر به اجابت مزاج دردناک می شود. برای جلوگیری از این امر توله ها را مرتب و آراسته نگه دارید و ناحیه مقعد توله سگ های مو بلند را قیچی کنید.

 

به این وب سایت رای دهید