عوارض جانبی آنتی بیوتیک ها در سگ ها

عوارض جانبی آنتی بیوتیک ها در سگ ها

0 دیدگاه 18 آذر 1400 چاپ خبر بازدید: 2283
عوارض جانبی آنتی بیوتیک ها در سگ ها
آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت های باکتریایی در سگ ها استفاده می شوند و از رایج ترین انواع داروهای تجویز شده برای سگ ها هستند.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، عفونت می تواند در هر قسمت از بدن از جمله پوست، دهان، چشم ها، گوش ها، مجاری ادراری، ریه ها و سایر اندام ها رخ دهد. انواع مختلفی از آنتی بیوتیک ها و همچنین کلاس های مختلفی وجود دارد. هر کلاس به روشی متفاوت در برابر باکتری ها عمل می کند.

موارد زیر رایج ترین آنتی بیوتیک هایی است که توسط دامپزشکان برای سگ ها تجویز می شود:

آموکسی سیلین

آموکسی سیلین/کلاوولانات

سفالکسین

انروفلوکساسین

جنتامایسین

مترونیدازول

سولفامتوکسازول-تری متوپریم

تتراسایکلین

اگر دامپزشک شما برای سگ شما آنتی بیوتیک تجویز کرده است، در مورد عوارض جانبی احتمالی و اینکه آیا راهی برای جلوگیری از آنها وجود دارد یا خیر سوال کنید. در صورت مشاهده هر گونه عوارض جانبی در مصرف آنتی بیوتیک با سامانه دامپزشک تماس بگیرید.

 

همه آنتی بیوتیک ها عوارض جانبی یکسانی ندارند، اگرچه بسیاری از آنها عوارض مشابهی دارند. خوشبختانه، اکثر آنتی بیوتیک ها به طور کلی بی خطر هستند و به ندرت اثرات جدی روی سگ ها دارند. با این حال، اثرات نامطلوب هنوز هم ممکن است رخ دهد. در اینجا برخی از رایج ترین عوارض جانبی مصرف آنتی بیوتیک در سگ ها آورده شده است.

واکنش آلرژیک

سگ ها می توانند واکنش های آلرژیک به آنتی بیوتیک ها داشته باشند، اما نسبتاً نادر است. سگ‌ها نیز مانند انسان‌ها می‌توانند در هر زمانی به هر دارویی حساسیت داشته باشند، بنابراین تحمل قبلی یک آنتی‌بیوتیک خاص به این معنی نیست که در آینده واکنش آلرژیک ایجاد نخواهد کرد.

علائم واکنش های آلرژیک از خفیف تا شدید متغیر است و ممکن است بلافاصله پس از مصرف آنتی بیوتیک (آنافیلاکسی) یا بعداً رخ دهد. در طول یک واکنش آلرژیک، سگ ها ممکن است یک یا چند مورد از علائم زیر را تجربه کنند:

تورم صورت یا پوزه

بثورات پوستی یا کهیر

دشواری در تنفس

تشنج

ترشح بیش از حد بزاق

استفراغ

اسهال

اگر متوجه شدید سگ شما دچار مشکل تنفسی یا تورم صورت شده است، باید فورا سگ شما توسط دامپزشک معاینه شود و شما عزیزان می توانید از سامانه دامپزشک درخواست ویزیت در منزل داشته باشید .

درمان به طور کلی شامل تزریق استروئیدها و آنتی هیستامین ها برای توقف واکنش و مراقبت های حمایتی در صورت نیاز (اکسیژن درمانی، مایعات و غیره) است.

اگر واکنش خفیف است، یعنی سگ شما خوب نفس می‌کشد اما علائم دیگری را مشاهده کردید، باید برای مشاوره با دامپزشک تماس بگیرید. 

ناراحتی گوارشی

برخی از آنتی بیوتیک ها باعث تهوع، استفراغ، اسهال و کاهش اشتها می شوند. معمولاً ظرف یک یا دو روز پس از شروع آنتی بیوتیک متوجه این علائم خواهید شد. دادن آنتی بیوتیک همراه با غذا می تواند این عوارض را برای برخی سگ ها به حداقل برساند. با این حال، اگر سگ شما حتی زمانی که آنتی بیوتیک ها همراه غذا داده می شود، ناراحتی گوارشی دارد، برای مشاوره با دامپزشک تماس بگیرید. دامپزشک شما ممکن است بخواهد آنتی بیوتیک دیگری به سگ شما بدهد یا داروی دیگری برای تسکین علائم گوارشی اضافه کند.

عدم تعادل میکروبیومی

آنتی بیوتیک ها علاوه بر از بین بردن باکتری های ناشی از عفونت، می توانند باکتری های سالم بدن را نیز از بین ببرند. سگ‌ها نیز مانند انسان دارای فلور مفید (پروبیوتیک‌ها) در بدن خود هستند، به خصوص در دستگاه گوارش و روی پوست. این میکروب ها عملکردهای ضروری برای حفظ تعادل بدن دارند. آنها از سیستم ایمنی سگ حمایت می کنند، به هضم غذا کمک می کنند و حتی به تولید ویتامین ها و مواد مغذی لازم کمک می کنند.

هنگامی که آنتی بیوتیک ها وارد بدن می شوند، اغلب باکتری های مفید و مضر را از بین می برند. و ممکن است به دلیل عدم تعادل روده دچار عوارض گوارشی مانند اسهال شوند. اثرات این عدم تعادل در بدن ممکن است تا هفته ها پس از شروع آنتی بیوتیک ظاهر نشود.

برای پیشگیری یا درمان عدم تعادل میکروبیوم، دامپزشکان اغلب استفاده از مکمل های پروبیوتیک را که مخصوص سگ ها ساخته شده اند ، توصیه می کنند . دامپزشک شما می تواند بهترین نوع پروبیوتیک را برای وضعیت فعلی سگ شما توصیه کند.

اثرات عصبی

برخی از کلاس های آنتی بیوتیک ها می توانند اثرات عصبی مانند آتاکسی (راه رفتن در حالت مستی)، گشاد شدن مردمک ها، کج شدن سر به یک طرف، نیستاگموس (حرکت سریع غیرارادی چشم) و حتی تشنج ایجاد کنند. مترونیدازول یک آنتی بیوتیک رایج است که این عوارض جانبی را دارد.

اگر متوجه هر گونه ناهنجاری عصبی در سگ خود شدید مصرف آنتی بیوتیک را متوقف کنید و بلافاصله با سامانه دامپزشک تماس بگیرید.

مقاومت آنتی بیوتیکی

مقاومت آنتی بیوتیکی در مورد استفاده از آنها در انسان و حیوانات یک نگرانی است. زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری قوی‌تر از آنتی‌بیوتیک مورد استفاده برای از بین بردن آن می‌شود. باکتری رشد می کند و تکثیر می شود و عفونت را بدتر و درمان آن را دشوارتر می کند.

دامپزشکان سعی می کنند با تجویز مناسب ترین آنتی بیوتیک برای باکتری، انتخاب دوز مناسب و توصیه مدت زمان مناسب از مقاومت آنتی بیوتیکی جلوگیری کنند. به همین دلیل مهم است که دوره تجویز شده آنتی بیوتیک را به پایان برسانید، حتی اگر سگ شما بهتر به نظر برسد.

در صورت مشاهده هر کدام از علائم گفته شده می توانید از طریق سایت با مشاورین ما در تماس باشید.

به این وب سایت رای دهید