چگونه از مرغ عشق مریض نگهداری کنیم ؟

چگونه از مرغ عشق مریض نگهداری کنیم ؟

0 دیدگاه 22 آذر 1400 چاپ خبر بازدید: 798
چگونه از مرغ عشق مریض نگهداری کنیم ؟
مرغ عشق مریض به مراقبت های زیادی نیاز دارد تا بتواند روند بهبودی را به سرعت طی کند و مانند روز اول سرخوش و شادمان شود.

مرغ عشق به نام طوطی دم دراز مشهور است و یکی از سرشناس ترین و زیباترین انواع طوطی ها می باشد. مرغ عشق طولی معادل بیست سانتی متر ( به صورت تقریبی ) دارد و رنگ آن به رنگ های سبز و زرد براق می باشد. این پرنده ی زیبا ، به رژیم غذایی متنوعی احتیاج دارد که دارای سبزیجات ، میوه ها و دانه های مفید باشد. گاهی این پرندگان زیبا به دلایل مختلفی مریض می شوند. در ادامه به بررسی بیماری مرغ عشق و نشانه های بیماری آنها می پردازیم.

مرغ عشق مریض و ریختن پرها

آسیب دیدن پرها دلایل زیادی ممکن است داشته باشد. ریختن پرها ممکن است چندین ساعت یا چندین هفته طول بکشد. آسیب دیدن پرهای مرغ عشق به دلایل زیر است.

در صورتی که مرغ عشق به لحاظ مغزی تحریک نگردد ، سبب خستگی بیش از اندازه آن می شود. در چنین شرایطی مرغ عشق به کندن پرهای خود اقدام می کند که نشان از خستگی مفرط آن دارد.

اگر این پرنده از رژیم غذایی مناسبی برخوردار نباشد ، با ریزش پرها مواجه می شود.

نداشتن تحرک ، سر و صدای زیاد ، نداشتن سرگرمی و ... سبب استرس مرغ عشق می شود. استرس مرغ عشق با ریختن پرهایش همراه است.

بیماری های گوناگون موجب آسیب به پرهای مرغ عشق می شوند. شما می توانید مشکلات مربوط به مرغ عشق خود را با دامپزشک آنلاین پرندگان در میان بگذارید و با آنها مشاوره کنید.

گوش دادن به صحبت های دامپزشک

مرغ عشق مریض را باید به دامپزشک نشان داد. تشخیص بیماری مرغ عشق کار دشواری می باشد. حتی اینکه  تشخیص دهید ریزش پرهای آنها به چه دلیلی است ، کار دشواری می باشد. بنابراین با مراجعه به موقع به دامپزشک ، از بدتر شدن حال مرغ عشق جلوگیری کنید. می توانید در مورد وضعیت پرنده خود ، ابتدا یک مشاوره تلفنی دامپزشکی داشته باشید و سپس در صورت لزوم مراجعه حضوری داشته باشید.

نشانه های مریض شدن مرغ عشق

برخی از مهمترین علائمی که نشان می دهد مرغ عشق مریض شده است ، موارد زیر می باشد.

تغییر رفتار پرنده

تغییر رفتار پرنده ممکن است به صورت تغییر در عادات خوردن و آشامیدن پرنده باشد. این موضوع ، نشان از بیماری این پرنده دارد. لذا با مشاهده هر گونه تغییر در خوردن و آشامیدن مرغ عشق ، به دامپزشک مراجعه نمایید. گاهی مرغ عشق مدام به گوشه ای از قفس کز کرده و پرهای خود را پوف می دهد. مرغ عشق مریض مانند روزهای قبل آواز نمی خواند. به تمیز کردن پرهای خود اقدام نمی کند و تحرک بسیار کمی دارد.

پرخاشگر بودن و حمله ور شدن

مرغ عشق ، پرنده ای مهربان است و همانگونه که از نامش پیداست به اصطلاح عشقی و با محبت است. اگر متوجه شدید که پرنده دائماً پرخاشگری می کند و به قفس و سایر پرندگان حمله می کند و با خود درگیر است ، احتمالاً مریض شده است.

بی حالی مرغ عشق مریض

اگر مرغ عشق ظاهراً ضعیف شده است و ساعات زیادی را می خوابد ، به احتمال زیاد مریض و بیمار شده است. لرزیدن یا تشنج از نشانه های دیگر بیماری مرغ عشق است. گاهی مرغ عشق تعادل خود را از دست می دهد و به کف قفس می افتد که نشان دهنده مریضی آن می باشد. البته در صورتی که افتادن های مرغ عشق به صورت مکرر رخ دهد ، نشان از بیماری او می باشد. نه اینکه گاهی این اتفاق برای او بیفتد.

  • استفراغ یا قی کردن ، حالت غیرعادی چشم ها ، وجود غده یا برآمدگی در بدن ، خروج ترشحات اضافی ، بوی بسیار نامطبوع و ... از دیگر علائمی است که نشان می دهد مرغ عشق مریض شده است.

بررسی دمای بدن مرغ عشق

به دلیل اینکه پرندگان توانایی عرق کردن ندارند ، برای کاهش دمای بدن خود اقداماتی مانند تند تند نفس کشیدن و باز نگه داشتن بال ها را انجام می دهند. در صورت مشاهده این حرکات و داغ بودن منقار و پاهای این پرندگان ، به تنظیم دمای محیط آنها اقدام نمایید.

باد کردن بال ها ، روی هم گذاشتن پاها ، نشستن در یک گوشه و ... از نشانه های سرد بودن بدن مرغ عشق است که باید برای گرم کردن محیط آنها اقدام نمود.

به این وب سایت رای دهید