ارتقای اولویت دریافت واکسن کووید۱۹ برای دامپزشکان-چرا و چگونه؟

ارتقای اولویت دریافت واکسن کووید۱۹ برای دامپزشکان-چرا و چگونه؟

0 دیدگاه 11 اردیبهشت 1400 چاپ خبر بازدید: 669
ارتقای اولویت دریافت واکسن کووید۱۹ برای دامپزشکان-چرا و چگونه؟
روند شیوع بیماری کووید ۱۹ طی ماه های آینده نیز به صورت قابل پیش بینی ادامه خواهد یافت اما واکسیناسیون گسترده می تواند دستیابی به پایان این روند را تسریع نماید.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک" ، حداقل ۱۶۵ واکسن مختلف در سرتاسر جهان در دست تولید است و امید آن می رود تا چندین واکسن مختلف که توانایی ایمن سازی انسان در برابر این بیماری را به حد کافی و موثر داشته باشند به بازار عرضه شوند. تولید واکسن هایی از این دست در ابتدای امر با کمبودها و محدودیت هایی همراه خواهند بود.
در طول این دوره کمبود نیز برنامه ای برای نحوه تخصیص و توزیع محدود واکسن مورد نیاز خواهد بود. کدام گروه برای دریافت واکسن اولویت دارند و کدام گروه ها میتوانند صبر کند؟ این موضوع دشوار و بسیار بحث برانگیز در کشورهای مختلف توسط کمیته های مشورتی ویژه ایی، مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.
آن چه که مشهود است در ارائه چنین برنامه هایی ، علاوه بر مسائل علمی بایستی چهارچوب های اخلاقی خاصی را نیز رعایت نمود.
ملاحظات موجود برای شوراهای مشورتی در این سطح، مخاطرات پزشکی ،بهداشت عمومی، اخلاق، عدالت، تاثیرات اقتصادی و تدارکات خاص می باشد.

 
در واقع این شوراها تلاش خواهند نمود تا با تصمیمات خود، چهارچوبی را برای ارتقای سلامت عمومی با امکان ادامه موثر و مناسب فعالیت های اجتماعی و اقتصادی با تاکید بر منافع عمومی طراحی نمایند.
لازم به ذکر است که اخیراً متخصصین در دانشگاه جان هاپکینز بر احساس مالکیت جوامع شغلی مختلف بر سیاست تخصیص واکسن، تاکیدی جدی داشته است و از کارشناسان خواسته است تا از این سیاست، دوری جویند.
انجمن دامپزشکان ایالات متحده طی ماههای اخیر تلاش نمود تا با ایجاد نقشی برای دامپزشکان این کشور در خط مقدم مبارزه با بیماری کووید۱۹ ، همکاران خود را در اولویت بالاتری برای دریافت این واکسن قرار دهند.
تلاش های این سازمان عمدتا معطوف بر فراخوان دامپزشکان در انجام عملیات واکسیناسیون بر علیه کووید۱۹ بوده است.
از سوی دیگر در تاریخ ۱۷ فوریه سال جاری میلادی، وزارت کشاورزی ایالات متحده نیز اعلام نمود که بیش از ۱۲۰ نفر از افسران دامپزشکی و تکنسین های بهداشت حیوانات را به منظور کمک در انجام سریع تر واکسیناسیون در چندین ایالت مختلف مستقر کرده است.
شاید همین موضوعات سبب شد تا مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای ایالات متحده توصیه نمود تا فعالین در بخش های خدمات دامپزشکی از فاز 1b برنامه توزیع واکسن کووید ۱۹ در این کشور ، به خط مقدم اولویت به عنوان نیروهای ضروری منتقل گردند.
لازم به ذکر است گروه 1a آن دسته از نیروهای انسانی را شامل می شود که در مراکز بهداشتی و درمانی مشغول به خدمت رسانی هستند و امکان مواجهه مستقیم و غیرمستقیم با بیماران درگیر با کووید۱۹ یا مواد عفونی آن ها را تهدید می‌کند.
با توجه به موارد فوق الذکر به نظر میرسد تا فعالین حوزه دامپزشکی کشور به منظور ارتقای سطح خود در دریافت این واکسن ، نیازمند اقداماتی بیش از پروپاگاندای رسانه ایی چند هفته اخیر برخی از چهره ها است.
اقداماتی که بایستی پیش از این توسط ارگانهای متولی در دفاع از حقوق این قشر در کشور برنامه ریزی می شد و اکنون در مراحل مختلف اجرای آن قرار داشتیم و فعالین بخش دامپزشکی از نتایج آن بهره مند می شدند.
شاید روزی دیگر....

نویسنده: دکتر علیرضا گائینی،دامپزشک بخش خصوصی

به این وب سایت رای دهید