زگیل اسب

زگیل اسب

0 دیدگاه 28 دی 1400 چاپ خبر بازدید: 1738
زگیل اسب
اگر برجستگی هایی به رنگ خاکستری یا رنگ پوست روی بینی اسب جوان خود پیدا کردید. پاپیلوم ها که می توانند یک شبه ظاهر شوند، نوعی زگیل اسب هستند. و مطمئناً ظاهری ناخوشایند دارند، اما نباید باعث نگرانی بیش از حد شوند.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، در واقع، زگیل‌های بچه (که گاهی اوقات در دنیای اسب‌ها به آن «آکنه نوجوانی» گفته می‌شود) به سادگی یک مزاحمت است، به خصوص زمانی که می‌خواهید اسب شما به خوبی برای حلقه دربیاید. با این اوصاف، اجازه دهید تا شکستگی مسیر خود را طی کند، زیرا زگیل به ندرت دردناک است و مطمئناً با بالغ شدن اسب شما ناپدید می شود.

پاپیلوم چیست؟

پاپیلوم ها به برجستگی های کوچک، خاکستری و نامنظم اطلاق می شود که شبیه زگیل هستند. آنها بیشتر در سوراخ های بینی و پوزه اسب یا در نواحی با موهای نازک بدن (مانند پلک ها یا پاهای جلویی) دیده می شوند. این شکل از "آکنه" ناشی از عفونت ویروسی با ویروس هرپس اسب است. این زگیل‌ها برای سایر اسب‌های جوان مسری هستند، اما بدون درمان طی یک تا نه ماه خود به خود برطرف می‌شوند.

علائم پاپیلوما در اسب

پاپیلومای ویروسی می تواند به طور ناگهانی ظاهر شود. یک روز اسب شما خوب به نظر می رسد. و پس از بازرسی بیشتر، برجستگی های عجیبی پیدا می کنید که به نظر می رسد به راحتی و تقریباً یک شبه پخش می شوند. کل منطقه اسب شما ممکن است پوشیده از برجستگی های گل کلم مانند به نظر برسد. این را از نزدیک تماشا کنید، زیرا اسب‌های جوان دیگر در همان مرتع یا انبار نیز ممکن است بیرون بیایند.

همچنین ترک خوردن و خونریزی پوست یا شکستن زگیل های پاپیلوما در نواحی متحرک مانند لب ها و بینی غیرعادی نیست. برخی از صاحبان اسب بر این باورند که به محض خونریزی و زخم شدن، زگیل ها سریعتر از بین می روند. با این حال، هر زخم باز باید به دقت تحت نظر باشد تا از عفونت جلوگیری شود.

علل پاپیلوما

مانند زگیل هایی که انسان منقبض می شود، پاپیلوم های اسب نیز توسط ویروس پاپیلومای اسبی، یک ویروس تبخال ایجاد می شود. اما این نوع زگیل زئونوز نیست (بیماری که در حیوانات وجود دارد اما می تواند به افراد منتقل شود) بنابراین لازم نیست نگران ابتلا به ویروس از اسب خود باشید. و مطمئناً شما نمی توانید اسب خود را نیز بیمار کنید.

با این حال، زگیل اسب را می‌توان از اسبی به اسب دیگر منتقل کرد و مادیان جوان می‌تواند آنها را در حین شیردهی به کره اسب خود منتقل کند. اسب‌های جوان همچنین می‌توانند ویروس را از سطل‌ها، نرده‌ها یا هر مکان دیگری که اسب جوان کنجکاو بینی خود را به آن بچسبد یا برس بزند، بگیرد. پاپیلوم‌ها بیشتر اسب‌های کمتر از 18 ماه را درگیر می‌کنند، و بسیار نادر است. البته غیرممکن نیست که اسب‌های مسن‌تر به آن‌ها مبتلا شوند.

رفتار

از آنجایی که زگیل ها شایع هستند، اکثر صاحبان اسب باتجربه می توانند خودشان بدون کمک دامپزشک آن را تشخیص دهند. اما برای ضایعات مشکوک، دامپزشک می‌تواند بیوپسی کند تا مطمئن شود که برجستگی‌ها سارکوئید (نوعی تومور پوست) یا نوع دیگری از عفونت یا تومور نیستند.

در اسب های جوان، درمان ضروری نیست، زیرا پاپیلوم ها در عرض چند ماه از بین می روند، زیرا اسب مقاومت خود را در برابر ویروس ایجاد می کند. واقعاً انگار زگیل ها همان طور که می آیند به طرز مرموزی ناپدید می شوند.

اگر ناحیه آلوده به زگیل ملتهب و دردناک شد، می‌توانید این لکه‌ها را با ضد عفونی‌کننده‌های بدون نسخه یا یک لوسیون مرطوب‌کننده موضعی برای پوست ترک‌خورده درمان کنید و بخش را تمیز نگه دارید. اگر اسب شما ناراحت شود، لوسیونی مانند پماد راش پوشک ممکن است کمک کند و کاملا بی ضرر است. در غیر این صورت، خوب است که به سادگی اجازه دهید پاپیلوم ها مسیر خود را طی کنند. اگر نگران این هستید که اسب شما ناراحت است یا ممکن است ناحیه آسیب دیده عفونی شده باشد، برای مشاوره با دامپزشک خود تماس بگیرید.

چگونه از پاپیلوم جلوگیری کنیم

به غیر از رعایت اصول اولیه بهداشت، کار کمی برای جلوگیری از ابتلا اسب ها به زگیل انجام می شود. با این حال، اگر یک اسب آنها را گرفت، می توانید آن را قرنطینه نگه دارید و از سطل های جداگانه، سطل های غذا و سایر تجهیزات برای جلوگیری از انتشار ویروس استفاده کنید. با این حال، گاهی اوقات ممکن است ویروس قبل از مشاهده علائم وجود داشته باشد، بنابراین این اقدام احتیاطی ممکن است کاملاً مؤثر نباشد.

پس از شیوع بیماری، انبارها، سطل‌های تغذیه، سطل‌ها و چسب همگی باید ضدعفونی شوند تا ارگانیسم‌های باقی‌مانده از بین بروند. محلول سفید کننده رقیق شده را می توان روی تجهیزات تغذیه و دیوارهای غرفه استفاده کرد و چسب را می توان با آب و صابون تمیز کرد.

و نگران اسب‌های مسن‌تر نباشید، زیرا به ندرت دچار زگیل می‌شوند. با این وجود، توجه داشته باشید که توده ها و برآمدگی ها در اسب های مسن تر می تواند نشانه ای از مشکلات دیگر باشد.

اگر شک دارید حیوان خانگی خود بیمار است، فوراً با دامپزشک خود تماس بگیرید. برای سؤالات مربوط به سلامتی، همیشه با دامپزشک خود مشورت کنید.

 

به این وب سایت رای دهید