دلایل ضعف و مرگ سگها در هنگام گزش توسط مارها مشخص شد

دلایل ضعف و مرگ سگها در هنگام گزش توسط مارها مشخص شد

0 دیدگاه 14 اردیبهشت 1400 چاپ خبر بازدید: 730
دلایل ضعف و مرگ سگها در هنگام گزش توسط مارها مشخص شد
نتایج مطالعات صورت پذیرفته توسط محققین حاکی از آن دارد که در هنگام مار گزیدگی، گربه ها دوبرابر شانس بیشتری در زنده ماندن در برابر سگها دارند.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، تیمی از محققین دامپزشکی در دانشگاه کوئینزلند، در حین مطالعات خود دریافته اند که ویژگی های متفاوت در لخته شدن خون سگ ها و گربه ها، پاسخ قطعی این تفاوت می باشد.
دکتر برایان فرای، سرپرست این تیم تحقیقاتی گفت:
"مارگزیدگی از جمله اتفاقات رایجی است که برای گربه های خانگی و سگ ها در سرتاسر زمین روی می دهد و می تواند کشنده باشد."
وی بر این باور است که پس از گزیده شدن توسط مار ها، این حیوانات در درجات مختلفی توانایی انعقاد خون خود را از دست می دهند که این موضوع منجر به خونریزی و مرگ میشود.
ارزیابی های این گروه تحقیقاتی و این نکته را به اثبات رسانید که زهر اکثر مارها بر روی پلاسمای سگ با سرعت بیشتری اثر میکند.

 
نتایج فوق موید این مطلب می باشد که سگها به احتمال زیاد، توانایی لخته شدن خون خود را زودتر از انسانها و گربه ها از دست می دهند از این رو، در برابر گزش مار ها آسیب پذیرتر هستند.
از سوی دیگر، تفاوت های رفتاری مابین گربه ها و سگ ها نیز میتواند احتمال بالای گزش و مرگ سگها در برابر این خزندگان را توضیح دهد.
سگها به صورت معمول با بینی و دهان خود که واجد عروق بسیاری میباشند به بررسی محیط پیرامون خود می پردازند. این در حالی است که گربه ها اغلب با پنجه های خود این فعالیت را انجام می دهند.
در نهایت، سگها اصولا فعال تر از گربه ها هستند و این موضوع پس از گزش احتمالی توسط مارها می تواند به انتقال سریع تر سم در بدن حیوانات منتج گردد.

به این وب سایت رای دهید