بانوان دامپزشک: انتخاب حرفه یا خانواده؟!

بانوان دامپزشک: انتخاب حرفه یا خانواده؟!

0 دیدگاه 15 اردیبهشت 1400 چاپ خبر بازدید: 796
بانوان دامپزشک: انتخاب حرفه یا خانواده؟!
نتایج آخرین مطالعات صورت پذیرفته حاکی از آن دارد که زنان در رشته دامپزشکی با تبعیض روبه‌رو هستند و به رغم تعداد بالاتر در مقایسه با مردان، پست های بالای حرفه ای کمتری را به دست می آورند.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، تحقیقات صورت پذیرفته توسط محققین دانشکده مدیریت دانشگاه لنکستر این نکته را به اثبات رسانیده است که اگرچه بیش از ۶۷ درصد فارغ التحصیلان دانشکده های دامپزشکی ایالات‌متحده از بانوان هستند اما تعداد کمی از آنها به سطوح بالای مدیریتی دست می یابند.
محققین این دانشکده بر این باورند که اشتغال آنها در طول دوران حرفه ای به عنوان دستیار و از سوی دیگر مسائل موجود در زندگی مشترک آنها، از جمله عوامل مهمی هستند که بر این موضوع تاثیر گذار می باشند.
محققان این مطالعه اذعان نمودند که گرچه پرسشنامه های مربوط به این پروژه تحقیقاتی بر جنسیت مصاحبه شوندگان متمرکز نبود، این افراد به صورت مکرر از محدودیت های متعدد بانوان در این رشته سخن می گفتند.
برخی نیز بر این باور بودند که صاحبان حیوانات با توجه به محدودیت های احتمالی جسمی بانوان دامپزشک تمایل دارند تا از دامپزشکان مرد در خصوص حیوانات خود مشاوره بگیرند.

 
از سوی دیگر این تیم تحقیقاتی به موارد گسترده ایی از تمایل بانوان به اشتغال نیمه وقت در این رشته برخورد کرده اند. موضوعی که در عدم ارتقاء این افراد تاثیر به سزایی خواهد داشت.
پروفسور دیوید نایتس ،نویسنده و استاد برجسته کار و فناوری در دانشگاه لنکستر ، گفت: "برخلاف بسیاری از دیدگاه های کلیشه‌ای، به نظر می‌رسد تا بانوان، موقعیت های حرفه ای خود در این رشته را برای خانواده فدا می کنند."
در نهایت به نظر می رسد تا هنوز هم رشته دامپزشکی در فرهنگ های مختلف، بعنوان رشته ایی برای مردان تصور می شود و همچنان روایت بانوان دامپزشکی که بایستی میان حرفه با خانواده یکی را انتخاب کنند در این رشته به گوش خواهد رسید.
شرایطی که با ساعات طولانی کار و فرهنگ های مرتبط با آن برای بانوان سخت تر شده و از این رو این نیروهای متخصص و کارآمد، تعهد کمتری را به بدنه سیستم دامپزشکی کشورها خواهند داد.
نتایج کامل این مطالعه در نشریه دامپزشکی رکورد منتشر شده است.

به این وب سایت رای دهید